Komunikaty PR

Analiza raportu Światowej Rady Złota za III kwartał 2021 roku

2021-11-05  |  11:00
Biuro prasowe

Popyt na złoto (bez OTC) w III kwartale br. nieznaczne spadł względem analogicznego okresu w 2020 r. i wyniósł 831 ton (-7% rdr.) – wynika z najnowszych danych raportu Gold Demand Trends 3Q 2021.  Spadek w głównej mierze został spowodowany przez odpływ z funduszy ETF opartych na złocie – fakt ten przyćmił ożywienie w innych sektorach. Mimo to wartym zaznaczenia są bardzo dobre wyniki rynku złotej biżuterii (+33% rdr.) oraz niezmiennie rosnące zainteresowanie fizycznym złotem inwestycyjnym w postaci sztabek i monet (+18% rdr.). Wzrost popytu był także obserwowalny w obszarze sektora technologicznego (+9% rdr.), który mierzy się z problemem braku półprzewodników.

Rozchwytywana biżuteria

W III kwartale br. cena złota w dolarach amerykańskich wynosiła średnio 1 789,5 USD/oz – daje to wartość o 6% mniejszą niż w analogicznym okresie rok temu, co odzwierciedla rekordowo wysoki kurs dolara amerykańskiego w sierpniu 2020 r. Porównując dane z poprzednim kwartałem cena nieznacznie spadła (w II kwartale było to 1 816,5 USD/oz).

Skupiając się na poszczególnych sektorach rynku złota, w pierwszej kolejności zwraca na siebie uwagę wynik rynku biżuterii – w tym przypadku popyt w III kwartale wzrósł o 33% r/r do 443 ton. Sektor czerpał siłę z trwającego globalnego ożywienia gospodarczego. Dla porównania w III kwartale 2020 r. wynik sprzedaży kształtował się na poziomie 333 ton.

Raport Światowej Rady Złota pokazuje, że pomimo niewielkich odpływów z funduszy ETF, rynek złota niezmiennie jest stabilny. Szczególnie wyróżniają się wyniki rynku biżuterii, na którym popyt wzrósł aż o jedną trzecią – korzystał on z wciąż trwającego ożywienia gospodarczego. Osiągnięte rezultaty złota z raportu są zgodne z dynamiką popytu i podaży oraz otoczeniem makroekonomicznym, a także sentymentem do ryzyka – mówi Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex.

Mocne sztabki i monety

Globalny popyt na sztabki i monety odnotował w III kwartale br. wzrost o 18% r/r – wyniósł 262 ton. Co ciekawe, jest to już piąty kwartał z rzędu, w którym zaobserwować można znaczący wzrost tym zakresie.  Zwiększenie popytu w III kwartale br. było efektem szeregu czynników, w tym znaczącego luzowania restrykcji związanych z COVID-19 w wielu krajach, utrzymujących się obaw o rosnącą inflację oraz spadku cen złota w sierpniu br., który zachęcił wielu inwestorów do zakupu kruszcu. W analizowanym okresie Grupa Tavex sprzedała przeszło 63 600 uncji złota, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 41 600 uncji.

Bardzo cieszy, że Polacy coraz częściej decydują się na wybieranie alternatywnych inwestycji, szczególnie teraz – w rzeczywistości realnie ujemnych stóp procentowych, które niekorzystnie oddziałują na opłacalność przechowywania kapitału na lokatach. Zestawienie wyników firmy Tavex z tego i poprzedniego roku wpisują się w trend rosnącego zainteresowania fizycznym złotem inwestycyjnym, tym samym wskazując, że decyzje inwestycyjne Polaków coraz rzadziej są podyktowane przyzwyczajeniem, a świadomą analizą potencjalnych zysków i strat – wskazuje Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex

Umocnił się także popyt na złoto używane w sektorze elektronicznym – wzrósł on o 9% rdr. do 84 ton (w 2020 r. było to 77 ton). Tak jak w przypadku sztabek i monet, za dobry wynik odpowiadały  łagodniejsze restrykcje gospodarcze związane z pandemią, ale także duży popyt na luksusowe produkty, takie jak samochody i wysokiej klasy urządzenia elektroniczne. Warto zaznaczyć, że w III kwartale duże firmy technologiczne, jak Samsung i Apple, przeprowadziły premiery swoich produktów, co dodatkowo wzmocniło sektor. Jednakże branża technologiczna i motoryzacyjna stoi przed poważnymi wyzwaniami, jak np. globalny brak półprzewodników, co może mieć wpływ na przyszłe wyniki.

Podsumowując wyniki raportu Światowej Rady Złota za III kwartał 2021 roku warto wspomnieć o zakupach złota przez banki centralne. Były one skromne w porównaniu do poprzednich kwartałów. Zakupy netto spadły do ​​69 ton z 191 ton w II kwartale br. Z drugiej strony od początku roku zakupy osiągnęły 393 ton na koniec III kwartału i jest to rezultat ponad dwukrotnie większy niż w porównywalnym okresie w 2020 roku – podsumowuje Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex. W III kwartale aktywność banków centralnych nie była zanadto widoczna, kontrastowała z sytuacją w I półroczu br. Mimo to popyt pozostał na wysokim poziomie, przy stałym, umiarkowanym poziomie zakupów dokonywanych przez kilka instytucji, które robią to regularnie – dodaje.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Samorządowy Kongres Finansowy: o źródłach finansowania inwestycji Biuro prasowe
2024-05-09 | 14:20

Samorządowy Kongres Finansowy: o źródłach finansowania inwestycji

Samorządowy Kongres Finansowy: o źródłach finansowania inwestycji Reforma systemu finansów samorządowych, zmiany w podatkach, inwestycje i zarządzanie budżetami. Już za
Finanse W przyszłym tygodniu odbędzie się Samorządowy Kongres Finansowy
2024-05-08 | 14:00

W przyszłym tygodniu odbędzie się Samorządowy Kongres Finansowy

W przyszłym tygodniu odbędzie się Samorządowy Kongres Finansowy Finanse samorządów, zmiany klimatu, wykorzystanie nowych technologii, służba zdrowia i obrona cywilna –
Finanse Pożyczka online odpowiedzią na brak poduszki finansowej
2024-05-07 | 14:30

Pożyczka online odpowiedzią na brak poduszki finansowej

W życiu każdego z nas może nadejść moment, w którym z dnia na dzień potrzebna będzie większa ilość gotówki. Jeśli ktoś zadbał o to, aby dysponować poduszką finansową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.