Analiza raportu Światowej Rady Złota za III kwartał 2021 roku
Popyt na złoto (bez OTC) w III kwartale br. nieznaczne spadł względem analogicznego okresu w 2020 r. i wyniósł 831 ton (-7% rdr.) – wynika z najnowszych danych raportu Gold Demand Trends 3Q 2021. Spadek w głównej mierze został spowodowany przez odpływ z funduszy ETF opartych na złocie – fakt ten przyćmił ożywienie w innych sektorach. Mimo to wartym zaznaczenia są bardzo dobre wyniki rynku złotej biżuterii (+33% rdr.) oraz niezmiennie rosnące zainteresowanie fizycznym złotem inwestycyjnym w postaci sztabek i monet (+18% rdr.). Wzrost popytu był także obserwowalny w obszarze sektora technologicznego (+9% rdr.), który mierzy się z problemem braku półprzewodników.
Rozchwytywana biżuteria
W III kwartale br. cena złota w dolarach amerykańskich wynosiła średnio 1 789,5 USD/oz – daje to wartość o 6% mniejszą niż w analogicznym okresie rok temu, co odzwierciedla rekordowo wysoki kurs dolara amerykańskiego w sierpniu 2020 r. Porównując dane z poprzednim kwartałem cena nieznacznie spadła (w II kwartale było to 1 816,5 USD/oz).
Skupiając się na poszczególnych sektorach rynku złota, w pierwszej kolejności zwraca na siebie uwagę wynik rynku biżuterii – w tym przypadku popyt w III kwartale wzrósł o 33% r/r do 443 ton. Sektor czerpał siłę z trwającego globalnego ożywienia gospodarczego. Dla porównania w III kwartale 2020 r. wynik sprzedaży kształtował się na poziomie 333 ton.
Raport Światowej Rady Złota pokazuje, że pomimo niewielkich odpływów z funduszy ETF, rynek złota niezmiennie jest stabilny. Szczególnie wyróżniają się wyniki rynku biżuterii, na którym popyt wzrósł aż o jedną trzecią – korzystał on z wciąż trwającego ożywienia gospodarczego. Osiągnięte rezultaty złota z raportu są zgodne z dynamiką popytu i podaży oraz otoczeniem makroekonomicznym, a także sentymentem do ryzyka – mówi Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex.
Mocne sztabki i monety
Globalny popyt na sztabki i monety odnotował w III kwartale br. wzrost o 18% r/r – wyniósł 262 ton. Co ciekawe, jest to już piąty kwartał z rzędu, w którym zaobserwować można znaczący wzrost tym zakresie. Zwiększenie popytu w III kwartale br. było efektem szeregu czynników, w tym znaczącego luzowania restrykcji związanych z COVID-19 w wielu krajach, utrzymujących się obaw o rosnącą inflację oraz spadku cen złota w sierpniu br., który zachęcił wielu inwestorów do zakupu kruszcu. W analizowanym okresie Grupa Tavex sprzedała przeszło 63 600 uncji złota, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 41 600 uncji.
Bardzo cieszy, że Polacy coraz częściej decydują się na wybieranie alternatywnych inwestycji, szczególnie teraz – w rzeczywistości realnie ujemnych stóp procentowych, które niekorzystnie oddziałują na opłacalność przechowywania kapitału na lokatach. Zestawienie wyników firmy Tavex z tego i poprzedniego roku wpisują się w trend rosnącego zainteresowania fizycznym złotem inwestycyjnym, tym samym wskazując, że decyzje inwestycyjne Polaków coraz rzadziej są podyktowane przyzwyczajeniem, a świadomą analizą potencjalnych zysków i strat – wskazuje Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex
Umocnił się także popyt na złoto używane w sektorze elektronicznym – wzrósł on o 9% rdr. do 84 ton (w 2020 r. było to 77 ton). Tak jak w przypadku sztabek i monet, za dobry wynik odpowiadały łagodniejsze restrykcje gospodarcze związane z pandemią, ale także duży popyt na luksusowe produkty, takie jak samochody i wysokiej klasy urządzenia elektroniczne. Warto zaznaczyć, że w III kwartale duże firmy technologiczne, jak Samsung i Apple, przeprowadziły premiery swoich produktów, co dodatkowo wzmocniło sektor. Jednakże branża technologiczna i motoryzacyjna stoi przed poważnymi wyzwaniami, jak np. globalny brak półprzewodników, co może mieć wpływ na przyszłe wyniki.
Podsumowując wyniki raportu Światowej Rady Złota za III kwartał 2021 roku warto wspomnieć o zakupach złota przez banki centralne. Były one skromne w porównaniu do poprzednich kwartałów. Zakupy netto spadły do 69 ton z 191 ton w II kwartale br. Z drugiej strony od początku roku zakupy osiągnęły 393 ton na koniec III kwartału i jest to rezultat ponad dwukrotnie większy niż w porównywalnym okresie w 2020 roku – podsumowuje Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex. W III kwartale aktywność banków centralnych nie była zanadto widoczna, kontrastowała z sytuacją w I półroczu br. Mimo to popyt pozostał na wysokim poziomie, przy stałym, umiarkowanym poziomie zakupów dokonywanych przez kilka instytucji, które robią to regularnie – dodaje.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.