Historycznie rekordowy rok na 25-lecie Santander Leasing
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podał ZPL w całym 2023 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 102 mld zł (+16 proc. r/r). Na tym tle rewelacyjnie wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o historycznie rekordowej wartości ponad 7,9 mld zł (+16,8 proc. r/r), odnotowując dwucyfrowe wzrosty w finansowaniu kluczowych segmentów rynku.
- ponad 4,7 mld zł wyniosły inwestycje realizowane przez Spółkę w segmencie pojazdów, w tym ponad 51 proc. r/r wzrost w finansowaniu pojazdów lekkich oraz prawie 42 proc. r/r w pojazdach ciężarowych do 3,5t.
- ponad 3 mld zł to poziom inwestycji Santander Leasing w segmencie maszyny i urządzeń.
− W tym roku mija 25 lat odkąd poprzez leasing pomagamy naszym klientom rozwijać biznes. Blisko 8 mld zł sfinansowanych przez nas inwestycji to ogromne linie technologiczne i floty samochodów dla dużych przedsiębiorstw, ale oczywiście także tysiące samochodów, maszyn i urządzeń dla małych i średnich przedsiębiorców. Dlatego cieszymy się, że ubiegły tak dobry rok dla branży leasingowej był także rekordowy dla naszej firmy. I to pomimo spowolnienia wzrostu gospodarczego i obaw, które mieliśmy w związku z sytuacją gospodarczą i międzynarodową na początku ubiegłego roku - wskazuje Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing. - Wierzymy, że rok 2024 będzie lepszym rokiem dla polskiej gospodarki, a przewidywany wzrost gospodarczy przełoży się na optymizm przedsiębiorców oraz skłonność do inwestowania. Jestem przekonany, że nasza firma, tak jak w ostatnich 25 latach będzie jednym z liderów wzrostu rynku leasingowego. – dodaje.
Rekordowe wyniki w pojazdach
Według danych ZPL branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy o wartości 73,5 mld (+23,5 proc. r/r), w tym osobowe (42,5 mld zł, +36,2 proc. r/r), dostawcze do 3,5 t. (7,6 mld zł, +26 proc. r/r) oraz pojazdy ciężarowe (22,6 mld zł, +5 proc. r/r). Santander Leasing na tle rynku wypadł bardzo dobrze rejestrując ponad rynkowy i historyczny wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów +32,2 proc. r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji ponad 4,7 mld zł. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+51,6 proc. r/r) przy wartości prawie 2,8 mld zł, ciężarowych (+25,5 proc. r/r) i wartości 827 mln zł, w tym pojazdów ciężarowych do 3,5t (+41,7 proc. r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 541 mln zł oraz pojazdów powyżej 3,5t (+3,2 proc. r/r)
o wartości 286 mln zł.
- W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić nasz bardzo dobry wynik jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów, które osiągnęło w całym 2023 r. dynamikę prawie 124 proc. r/r w przypadków aut hybrydowych,a w pojazdach elektrycznych ponad 29 proc. r/r. dając wartość ponad 200 mln zł – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing - Od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie zielonych inwestycji. Bardzo nam zależy
na wspieraniu transformacji w kierunku korzystania ze środków transportu nisko lub zeroemisyjnych. Prowadzimy w tym obszarze wiele projektów proekologicznych, jak np. program grantowy, w którym kilkanaście samorządów otrzyma od nas w tym roku ładowarki do samochodów elektrycznych – dodaje.
Maszyny i urządzenia wyhamowały fazę wzrostu
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował niestety ujemną dynamikę -0,1 proc. r/r i wartość ponad 25 mld zł. W przypadku Santander Leasing udało się zarejestrować minimalny wzrost (+0,1 proc. r/r) i wartości ponad 3 mld zł. W przypadku tego segmentu najważniejsze dodatnie przyrosty Spółka zarejestrowała w maszynach dla przemysłu spożywczego (+335 proc. r/r), stacjach ładowania pojazdów elektrycznych (+173 proc. r/r), sprzęcie budowlanym (+36,5 proc. r/r), sprzętu medycznego (+35 proc. r/r) czy też wózków widłowych (+29,3 proc. r/r).
- Zgodnie z tymi danymi zmieniła się struktura środków trwałych w kierunku odnotowanej dodatniej dynamiki finansowania pojazdów, kosztem maszyn i urządzeń, które jak wskazuje ZPL stanowiły w 2023 r. ok. 24 proc. transakcji leasingowych. Na słabsze wyniki w segmencie maszyn i urządzeń miał wpływ mniejszy popyt
na polskie wyroby przemysłowe oraz spadające nastroje i inwestycje w rolnictwie, gdzie dotąd mieliśmy do czynienia z dwucyfrowymi wzrostami. Nadal oczywiście segment agro stanowi dla nas, poza pojazdami, strategiczne znaczenie. Finansowanie udzielone rolnikom zamknęliśmy w zeszłym roku wartością ponad 1,1 mld zł – podkreśla Krzysztof Kowalewski. – Wierzymy, że te dysproporcje w kontekście struktury finansowania przedmiotów leasingu uda się w 2024 r. skorygować na korzyść maszyn i urządzeń. Powinny mieć na to wpływ zapowiedziane, chodź nadal ostrożne, prognozy w zakresie wzrostu polskiego PKB oraz oczekiwane przez polskie firmy zamówienia płynące z Europy - dodaje.
Wyzwania dla polskiego biznesu
Ultimo zmienia się w B2 Impact i przedstawia nową strategię rozwoju marki
Play of Battle S.A. pozyskała od inwestorów ponad 3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.