Komunikaty PR

Koszyk produktów na święta o 18% droższy niż rok temu

2022-12-15  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.

Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl

 

Koszyk produktów na święta o 18% droższy niż rok temu  

Wydatki przedświąteczne to zawsze spore obciążenie domowego budżetu. Jednak w tym roku rosnąca inflacja sprawia, że przygotowanie świątecznego stołu będzie wyjątkowo drogie. Jak wynika z najnowszych danych ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka świątecznego wzrosła w ujęciu rocznym o blisko 18%. Najbardziej w skali roku zdrożały takie artykuły jak masa makowa (31%), śledzie (24%) czy pierogi (21%).

Świąteczne zakupy znacznie droższe niż przed rokiem

Z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że w tym roku średnia cena badanego koszyka świątecznego w którym znalazło się̨ 11 podstawowych produktów kojarzonych ze świętami wyniosła 77,55 zł. To wzrost o 11,78 zł, czyli blisko 18% w porównaniu do grudnia ubiegłego roku. W koszyku świątecznym droższe niż przed rokiem są śledzie (24%), pierogi (21%), masa makowa z bakaliami (31%), barszcz (0,65%), kultowe mleczne pianki (26%), przyprawa goździki (16%) czy popularny napój gazowany (13%).

Najtaniej zestaw świątecznych produktów można kupić w sieci Dino - 70,17 zł, natomiast najwyższą wartość koszyka świątecznego odnotowano w sklepach Carrefour - 87,13 zł.  We wszystkich 9 analizowanych sieciach odnotowano dwucyfrowy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2021 roku.  Największy wzrost odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w której średnia cena koszyka świątecznego była wyższa aż o 33% niż przed rokiem.

Średnia cena koszyka nadal rośnie

W listopadzie br. poziom inflacji w Polsce wyniósł 17,4%. To nieznaczny spadek w porównaniu z poprzednim miesiącem. Według najnowszych prognoz ekspertów inflacja ponownie przyśpieszy na początku 2023 roku. Wówczas może przekroczyć 20%.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w listopadzie br. były nieznacznie wyższe niż w październiku. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Selgros Cash & Carry (1,04%) oraz Carrefour (0,48%). Średnia cena koszyka zakupowego w listopadzie br. wyniosła 267,59 zł. To wzrost o 4,01 zł, czyli 1,52% w porównaniu do października br. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (3,63%). W ujęciu rocznym dwucyfrowy wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Lidl (19,42%), Kaufland (19,31%) czy Intermarché (19,31%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w listopadzie 2022 r. była wyższa aż o 50,36 zł niż przed rokiem, tj. o 22,78%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 207,14 zł (więcej o 2,91 zł niż w październiku), natomiast koszyk produktów najdroższych – 342,29 zł (więcej o 7,16 zł niż w październiku). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2022 r. wyniosła 135,15 zł i jest ona o 4,25 zł wyższa niż w październiku. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w listopadzie 2022 r. była wyższa o 19,17% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2022 r. droższy o 21,81% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 19,59% z 223,76 zł w listopadzie 2021 r. do 267,59 zł w listopadzie 2022 r.

- Wysoka inflacja w Polsce nie ominie św. Mikołaja. Za tegoroczne zakupy na święta trzeba będzie zapłacić o prawie 18 procent więcej niż rok temu. Eksperci ASM Sales Force Agency przeanalizowali najważniejsze około-świąteczne produkty spożywcze. Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że najpopularniejsze wigilijne dania, takie jak ryby czy pierogi zdrożały w ciągu roku od 22 do 24%. Klienci więcej zapłacą także za barszcz, przyprawy, słodycze i napoje gazowane. Sieci handlowe były zmuszone podnieść ceny produktów spożywczych, ale z drugiej strony w ostatnich przedświątecznych dniach na klientów będzie czekać wiele promocji i akcji specjalnych. Może się więc okazać, że ulubione artykuły wylądują w koszykach w dobrych i atrakcyjnych cenach. Kolejne, punktowe obniżki cen spodziewane są przed sylwestrem – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Kanał e-grocery powyżej 300 zł i wciąż w górę

Na szczycie rankingu najtańszych sieci wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 231,49zł. To o 7,61 zł, czyli o 3,40% więcej niż najtańszy koszyk w październiku br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,17 zł (Lidl) i 26,92 zł (Biedronka).

W listopadzie 2022 roku po raz kolejny najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 311,05 zł, czyli o ponad 34% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w listopadzie 2022 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 258,87 zł.

Osiem grup produktów z dwucyfrowymi podwyżkami

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w listopadzie 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. W ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (67,20%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że używki i piwo podrożały o 28,93%, nabiał o 28,44%, dodatki o 27,51%, a produkty sypkie o 25,87%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w listopadzie 2022 r. drożej 
o 5,08 %).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Prepare Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r. Biuro prasowe
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród
Finanse Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
2025-06-11 | 17:00

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

- Wkrótce będziemy omawiać 13 pakiet deregulacyjny. Mamy już 350 propozycji zmian w przepisach, z tego 150 skierowanych do realizacji. Obecna deregulacja poprawiła atmosferę
Finanse Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
2025-06-11 | 13:40

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD

Wraz z rosnącą popularnością inwestowania na rynkach finansowych, zwiększa się liczba osób lokujących kapitał w kontrakty na różnicę (CFD). Nic w tym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.