Komunikaty PR

Poradnik podatnika: rozliczenie 1,5 proc. - jak zrobić to mądrze?

2024-03-29  |  10:32
Biuro prasowe

Każdy polski podatnik, który płaci podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), może przekazać 1,5 proc. swojego podatku na wybraną przez siebie organizację pożytku publicznego (OPP). W skali krajowej ma to ogromną moc, dlatego warto wiedzieć, czym kierować się przy wyborze organizacji, w jaki sposób wyliczane jest 1,5 proc. podatku i czy wiąże się to z jakimikolwiek dodatkowymi kosztami, jak również ile środków trafia realnie na konta organizacji. Przedstawiamy praktyczny poradnik, z którym warto się zapoznać przed rozliczeniem się z urzędem skarbowym.

W Polsce rozliczenie 1,5 proc. podatku od osób fizycznych jest możliwe w ramach tzw. "rozliczenia PIT za pomocą formularza PFR" (PFR-16). 1,5 proc. swojego podatku dochodowego można przekazać na organizacje pożytku publicznego (OPP). Są to organizacje, które działają na rzecz dobra społecznego, charytatywnego, kulturalnego, naukowego, ochrony zdrowia, ochrony środowiska, edukacji, sportu, itp. Lista organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymywania 1,5 proc. podatku jest publikowana przez Ministerstwo Finansów. Można znaleźć ją na stronie internetowej ministerstwa lub w innych źródłach informacji podatkowej. 

Czy każdy podatnik może przekazać 1,5 proc. podatku?

W Polsce każdy podatnik, który płaci podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), może przekazać 1,5 proc. swojego podatku na wybraną przez siebie OPP. Opcja przekazania 1,5 proc. podatku jest dostępna dla wszystkich osób fizycznych, które rozliczają się z urzędem skarbowym w Polsce, niezależnie od tego, czy są to pracownicy etatowi, przedsiębiorcy czy emeryci.

Aby przekazać 1,5 proc. podatku, należy wypełnić odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym (PIT) lub formularzu PFR-16. W rubryce tej podajemy numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego oraz kwotę, którą chcemy przekazać. Wielkość ta nie może przekraczać 1,5 proc. podatku należnego po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół. Zostanie ona następnie odjęta od należnego podatku i przekazana wybranej organizacji - mówi Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl, organizowanej przez stowarzyszenie Sursum Corda.

W jaki sposób wyliczane jest 1,5 proc. podatku?

1,5 proc. podatku jest wyliczane na podstawie kwoty podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), który należy zapłacić za dany rok podatkowy. Ta wielkość jest obliczana na podstawie dochodu osiągniętego przez podatnika w ciągu roku oraz stosownych odliczeń i ulg podatkowych.Podatnik sam decyduje, ile chce przekazać z tej kwoty na organizacje pożytku publicznego. Wypełniając odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym (PIT) lub formularzu PFR-16, podaje numer KRS wybranej organizacji oraz kwotę, którą chce przekazać (nie może ona  przekroczyć 1,5 proc. swojego podatku).Należy zauważyć, że 1,5 proc. podatku nie jest obniżane od kwoty dochodu podatnika, lecz od kwoty podatku, który jest obliczany na podstawie dochodu. Dlatego też wartość 1,5 proc. podatku różni się w zależności od wysokości dochodu oraz wysokości zobowiązań podatkowych danego podatnika.

Czy środki trafiają w całości na konta organizacji?

Po złożeniu zeznania podatkowego, organ podatkowy przekazuje przekazaną przez podatnika kwotę 1,5% podatku do właściwych organizacji pożytku publicznego. Proces ten może zająć kilka miesięcy, ponieważ organy podatkowe muszą przetworzyć wszystkie zeznania i przekazać odpowiednie środki do organizacji.Należy podkreślić, że organizacje pożytku publicznego otrzymują środki z 1,5 proc. podatku w pełnej wysokości przekazanej przez podatnika, bez potrącenia kosztów administracyjnych czy innych opłat. Dzięki temu cała kwota trafia bezpośrednio do organizacji, aby wspierać ich działalność na rzecz społeczności.

Wybór organizacji - co warto wiedzieć?

Wybierając organizację, na którą chcemy przekazać 1,5 proc. swojego podatku, warto kierować się kilkoma kryteriami. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasza darowizna będzie wykorzystana w sposób, który odpowiada naszym wartościom i preferencjom. 

- Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, czy organizacja posiada status organizacji pożytku publicznego nadany przez odpowiednie władze oraz czy spełnia wszystkie wymagane prawem kryteria. Istotna jest też misja i cele danej organizacji, jak również jej transparentność i rzetelność. Godna zaufania organizacja pożytku publicznego powinna regularnie publikować raporty finansowe i informacje na temat swojej działalności i sposobu wydatkowania otrzymanych środków. Ponadto istotna jest tutaj skuteczność działań - warto wiedzieć, jakie konkretnie projekty realizuje organizacja i czy robi to efektywnie, osiągając dobre wyniki. Dobrym doradcą przy wyborze takiej organizacji będzie również jej reputacja - dodaje Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl, organizowanej przez stowarzyszenie Sursum Corda.

Dlaczego warto?

Rozliczenie 1,5 proc. podatku nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dla podatnika. To prosta i bezpłatna procedura, która pozwala wykorzystać część swojego podatku na wsparcie działań organizacji charytatywnych i społecznych. Przekazując 1,5 proc. podatku na wybraną organizację, podatnicy mają bezpośredni wpływ na realizację konkretnych projektów i inicjatyw, które odpowiadają ich wartościom i celom społecznym. Rozliczenie 1,5 proc. podatku jest łatwe i dostępne dla każdego podatnika, a jednocześnie stanowi skuteczne narzędzie wsparcia organizacji pożytku publicznego i ich działań.

O Procentujesz.pl

Procentujesz.pl to serwis umożliwiający przekazywanie darowizn na rzecz podopiecznych Stowarzyszenia Sursum Corda poprzez organizowane zbiórki finansowe. Powstał z inicjatywy członków tego stowarzyszenia - jednej z czołowych organizacji działających na rzecz dobra społecznego w Polsce - jako efekt doświadczenia i dążenia do pomagania potrzebującym. Zgodnie z założeniami programu Procentujesz.pl pomaganie innym nie tylko ma ogromny wpływ na życie potrzebujących, ale również przynosi korzyści dla tych, którzy decydują się na działanie altruistyczne. W zamian za przekazane potrzebującym wsparcie, darczyńcy otrzymują zniżki lub kupony do wykorzystania w popularnych sieciach handlowych. Partnerem programu Procentujesz.pl jest Pitbot.pl - program do rozliczeń PIT w formie aplikacji do rozliczeń PIT w formie czatu ze sztuczną inteligencją.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA Biuro prasowe
2024-04-25 | 16:00

Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA

Role związane z tworzeniem wartości i zrównoważonym rozwojem zyskają na znaczeniu, rekompensując utratę stanowisk spoza zakresu partnerstwa biznesowego na rzecz
Finanse Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
2024-04-24 | 10:30

Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu

Pierwszy kwartał 2024 roku na rynku faktoringu przyniósł nieznaczny spadek obrotów w relacji do analogicznego okresu rok temu. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.