Komunikaty PR

Raport: Jak rozliczamy i przekazujemy 1,5 proc. podatku?

2024-03-29  |  10:13
Biuro prasowe

Jak wynika z raportu opracowanego przez twórców aplikacji Pitbot, jak dotąd tylko 13 proc. jej użytkowników przekazało w tym sezonie podatkowym 1,5 proc. na OPP. Przeciętny podatnik wpłaca na ten cel średnio 98 zł, a najwyższe sumy odprowadzają użytkownicy z województwa śląskiego i mazowieckiego. Aby zachęcać większą liczbę podatników do włączania się w temat pomocy poprzez 1,5 proc., powstała akcja Procentujesz.pl, skierowana m.in. do biur rachunkowych. 

Niedawno opublikowane wyniki badania “Sytuacja na rynku consumer finance” [1] wskazywały, że aż 75 proc. gospodarstw domowych zapowiadało, że przekaże 1,5 proc. na OPP. Jak to wygląda w praktyce? Twórcy Pitbot - aplikacji do rozliczeń PIT w formie czatu ze sztuczną inteligencją - przeanalizowali dane 4,5 tys. użytkowników, którzy jak dotąd rozliczyli się przy pomocy tego narzędzia za rok 2023. Wynika z nich, że od 15 lutego, czyli od momentu startu okresu podatkowego, ze wszystkich osób, które złożyły deklarację podatkową przy pomocy aplikacji Pitbot, do akcji “1,5 proc.” dołączyło zaledwie 13 proc. podatników. Skąd tak niskie statystyki?

– Podwyższenie kwot wolnych od podatku, a także liczne ulgi sprawiły, że sporo podatników ma przychody mieszczące się w kwocie wolnej od podatku. Część naszych użytkowników decyduje się też na to, by nie przekazywać swojego 1,5 proc. podatku na żadną organizację pożytku publicznego. Dlatego też, wspólnie ze Stowarzyszeniem Sursum Corda, z którym współpracujemy od początku naszej działalności, realizujemy akcję Procentujesz.pl, która ma na celu zachęcenie jak największej liczby Polaków do przekazywania 1,5 proc. podatku. W tym roku kierujemy nasze działania przede wszystkim do biur rachunkowych –  mówi Maciej Wawrzyniak, współtwórca aplikacji Pitbot, która jest partnerem akcji Procentujesz.pl. 

Ile przekazuje przeciętny podatnik?

Analiza przeprowadzona przez twórców Pitbota tworzy ogólny obraz przeciętnego, polskiego podatnika i jego podejścia do wspierania organizacji pożytku publicznego poprzez przekazywanie 1,5 proc. Dowiadujemy się z niej m.in., że średnia kwota przekazywana na rzecz podopiecznych organizacji pożytku publicznego wynosi 98 złotych. Najwyższa kwota, jaka do tej pory została przekazana przez użytkowników aplikacji na ten cel w rozliczeniu za 2023 rok, wynosi 6798 zł, natomiast najniższa - nieco ponad 2 zł. Najwyższe sumy odprowadzają użytkownicy z województwa śląskiego i mazowieckiego.

Jak zachęcać do przekazywania 1,5 proc. na OPP?

Niezależnie od sposobu rozliczenia się, warto pomyśleć o aktywnym włączeniu się w pomoc potrzebującym i świadomym wyborze beneficjenta naszego 1,5 proc. podatku. To bezkosztowy krok, który ma ogromne znaczenie. Z takiego samego założenia wyszli organizatorzy akcji Procentujesz.pl. 

–  Tworząc aplikację Pitbot zwracaliśmy szczególną uwagę na kwestię przekazywania 1,5 proc. W naszym przypadku postawiliśmy na sprawdzoną współpracę z lokalnym Stowarzyszeniem Sursum Corda. W tym roku poszliśmy z naszym partnerem o krok dalej, kierując akcję Procentujesz.pl szerzej - nie tylko do użytkowników Pitbota, ale też do biur rachunkowych. Tego typu firmy są doskonałym łącznikiem z podatnikami i dzięki, nierzadko, wieloletniej współpracy z klientami mogą skutecznie zachęcać do przekazywania 1,5 proc. na OPP – mówi Maciej Wawrzyniak, współzałożyciel aplikacji Pitbot do rozliczania PIT-u w formie czatu ze sztuczną inteligencją.

“Procentujesz” to inicjatywa promująca ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Biura rachunkowe, które decydują się na dołączenie do akcji, zachęcają własnych klientów do przekazania 1,5% podatku z deklaracji PIT na rzecz stowarzyszenia Sursum Corda. To gest, który ma olbrzymie znaczenie dla tych, którzy potrzebują pomocy. W zamian za zaangażowanie w akcję biura rachunkowe mogą liczyć na podziękowanie od organizatorów w formie voucherów, działań wizerunkowych czy koszy podarunkowych. 

[1]  https://zpf.pl/sytuacja-na-rynku-consumer-finance/ 

O Procentujesz.pl 

Procentujesz.pl to serwis umożliwiający przekazywanie darowizn na rzecz podopiecznych Stowarzyszenia Sursum Corda poprzez organizowane zbiórki finansowe. Powstał z inicjatywy członków tego stowarzyszenia - jednej z czołowych organizacji działających na rzecz dobra społecznego w Polsce - jako efekt doświadczenia i dążenia do pomagania potrzebującym. Zgodnie z założeniami programu Procentujesz.pl pomaganie innym nie tylko ma ogromny wpływ na życie potrzebujących, ale również przynosi korzyści dla tych, którzy decydują się na działanie altruistyczne. W zamian za przekazane potrzebującym wsparcie, darczyńcy otrzymują zniżki lub kupony do wykorzystania w popularnych sieciach handlowych. Partnerem programu Procentujesz.pl jest Pitbot.pl - program do rozliczeń PIT w formie aplikacji do rozliczeń PIT w formie czatu ze sztuczną inteligencją.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Pożyczka na spłatę chwilówek
2025-06-09 | 11:30

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Chwilówki są szybkie, łatwe do zdobycia i często reklamowane jako sposób na drobne, pilne wydatki. Kiedy jednak zaczyna się brać jedną po drugiej, w bardzo prosty
Finanse Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem
2025-06-05 | 11:20

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

Kiedy myślisz o wejściu w świat kryptowalut, Kanada może nie być pierwszym kierunkiem, który przychodzi Ci do głowy. A szkoda – bo to jeden z najbardziej
Finanse BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
2025-06-02 | 16:00

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Wyobraź sobie, że urządzasz salon marzeń albo wreszcie wymieniasz kuchnię na nową, a wszystko to bez czekania na wypłatę czy wizyty w banku. Teraz to możliwe dzięki nowej metodzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.