Rekordowy rok dla BlaBlaCar: przychody na poziomie 253 milionów euro
BlaBlaCar odnotowało rekordowe przychody rzędu 253 milionów euro i osiągnięcie rentowności w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Dodatkowo firma poinformowała o zabezpieczeniu linii kredytowej w wysokości 100 milionów euro. Dzięki realizacji obranej strategii platforma przyczyniła się także do zmniejszenia śladu węglowego o 2 miliony ton CO2 w 2023 roku.
Pozyskane finansowanie pozwoli platformie umocnić pozycję rynkową w dziedzinie współdzielonej mobilności. Strategicznym celem firmy jest rozwój sprawdzonego modelu łączenia różnych środków współdzielonego transportu.
- Tak znaczące finansowanie pozwoli nam kontynuować realizację ambitnej strategii wzrostu i dokonywać kolejnych fuzji i przejęć. W połączeniu z ciągłymi innowacjami to narzędzie, które szczególnie pomaga nam w dążeniu do pozycji lidera rynku - powiedział Nicolas Brusson, współzałożyciel i CEO BlaBlaCar.
Model działania oparty o fuzje i przejęcia został już z powodzeniem wdrożony we Francji. Dzięki przejęciu Ouibus w 2019 r. BlaBlaCar utworzyło sieć autobusową obejmującą swoim zasięgiem całą Europę Zachodnią. Równolegle, w Europie Wschodniej i Brazylii przejęcie Busfor oraz rozwój własnej platformy autobusowej umożliwiły BlaBlaCar przywództwo w transformacji branży transportu autobusowego ze środowiska offline na online. Dzięki temu oferty ponad 5000 tysięcy przewoźników są dostępne na jednej platformie.
Przełomowy rok 2023: przychody wyższe o niemal 30% i osiągnięcie rentowności
BlaBlaCar odnotowało w 2023 roku 253 milionów euro przychodu - to wzrost o 29% w porównaniu z poprzednim rokiem. Po raz pierwszy firma osiągnęła rentowność przez 24 miesiące i zamknęła rok z dodatnim wynikiem EBITDA, rozpoczynając kolejną fazę wzrostu. Zabezpieczenie linii kredytowej w wysokości 100 milionów euro to następstwo rekordowych wyników platformy.
Tylko w ubiegłym roku aż 80 milionów pasażerów zarezerwowało przejazd autobusem lub samochodem poprzez platformę BlaBlaCar. To wzrost o 23% w stosunku do 2022 roku. Tendencja zwyżkowa jest szczególnie widoczna na rynkach wschodzących, takich jak Indie i Brazylia, które odnotowują nawet trzycyfrowe stopy wzrostu. W rezultacie Brazylia stała się krajem na mapie rynków, gdzie działa BlaBlaCar - to właśnie tam aktywność użytkowników wybierających współdzielone przejazdy była najwyższa w 2023 roku.
W Polsce społeczność BlaBlaCar liczy już niemal 6 milionów aktywnych użytkowników, a tylko w 2023 roku kierowcy zgłosili chęć zabrania ponad 4 milionów pasażerów. Najaktywniejszy kierowca w naszym kraju miał na swoim koncie aż 611 przejazdów. Ponadto użytkownicy BlaBlaCar w Polsce zadeklarowali jako cel lub miejsce startowe aż 6398 zagranicznych miejscowości, w 38 krajach.
Droga do zielonej mobilności - 2 miliony ton CO2 mniej
Ograniczając liczbę pustych miejsc w samochodach i autobusach oraz zachęcając do wspólnych podróży, tylko w ubiegłym roku BlaBlaCar pomogło zmniejszyć ślad węglowy o 2 miliony ton CO2. Nie byłoby to możliwe bez stale rosnącej społeczności użytkowników platformy. W ubiegłym roku podróżujący z BlaBlaCar połączyli się w 2,4 miliona punktów spotkań na całym świecie oraz nawiązali 104 miliony znajomości. Kierowcy korzystający z platformy zaoszczędzili w 2023 roku 513 milionów euro dzięki współdzielonym przejazdom.
- Współdzielone przejazdy to skuteczne rozwiązanie naszych obecnych i przyszłych wyzwań środowiskowych. Niezaprzeczalnym jest, że aby zmniejszyć ślad węglowy i zakorkowanie w miastach, nasze nawyki podróżowania muszą ulec zmianie. Współdzielona mobilność realnie przyczynia się do poprawy stanu środowiska i cieszy mnie fakt, że zauważają to także władze publiczne. Dofinansowanie dla kierowców we Francji czy certyfikaty oszczędności energii w Hiszpanii to przykłady działań, z których także Polska powinna czerpać - dodaje Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar.
Wraz z rosnącą popularnością i zaufaniem użytkowników, BlaBlaCar konsekwentnie poszerza swoją obecność na nowe rynki, mając na uwadze strategiczny cel stworzenia kompleksowego ekosystemu transportowego, który integruje różnorodne środki komunikacji na jednej platformie.
Wyzwania dla polskiego biznesu
Ultimo zmienia się w B2 Impact i przedstawia nową strategię rozwoju marki
Play of Battle S.A. pozyskała od inwestorów ponad 3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.