Komunikaty PR

Spółki wybiorą leasing, mikrofirmy – zakupy na raty

2024-03-27  |  08:00
Biuro prasowe

Leasing, faktoring, zakupy na raty – tak zamierzają w tym roku finansować działalność firmy z sektora MŚP. Największym zaufaniem przedsiębiorców cieszy się leasing (24 proc.), ale po piętach depczą mu raty dla biznesu (18 proc.). Jedynie 16 proc. ankietowanych zdecyduje się na kredyt bankowy – wynika z badania „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw”.

 

W bieżącym roku przedsiębiorcy będą chętnie korzystać z zewnętrznych źródeł finansowania działalności. Inflacja, zatory płatnicze i inne negatywne zjawiska gospodarcze, jak wysoka presja płacowa i kosztowa, skłaniają do szukania optymalnych rozwiązań, które zapewnią im płynność finansową i umożliwią dalszy rozwój. Badanie Kaczmarski Group „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw” ujawnia jednak, że kredyt bankowy nie jest już najchętniej wybieraną formą finansowania zewnętrznego przez firmy.

Wysokie stopy procentowe w 2023 roku znacząco zniechęciły firmy do korzystania z kredytów bankowych. Dlatego teraz będą one chętniej spoglądać w stronę innych źródła finansowania. Zwłaszcza takich, które nie niosą ze sobą ryzyka zmian stóp procentowych, za którymi przemawiają: bezpieczeństwo stałości kosztu, poprawa płynności czy korzyści podatkowe oraz fakt, że można je uzyskać znacznie szybciej niż kredyt. Przykładowo, niektóre usługi faktoringowe na rynku nie opierają swojej ceny na WIBOR-ze, nie obciążają bilansu firmy i nie wpływają negatywnie na jej zdolność kredytową – zauważa Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG.

 

Leasing na czele

Najpopularniejszym  rozwiązaniem, na które w 2024 r. zdecydują się firmy z sektora MŚP, jest leasing. Co 4. ankietowany przedsiębiorca wskazał tę formę finansowania jako preferowaną. Największe zainteresowanie leasingiem w badaniu Kaczmarski Group wykazują firmy z branży budowlanej i produkcyjnej (po 34 proc.).

Odzwierciedlenie tego trendu widać w najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu. Wynika z nich, że Polska jest 5. największym rynkiem leasingu w Europie i na przestrzeni ostatnich 10 lat była też najszybciej rozwijającym się w Unii Europejskiej. W 2022 r. sfinansowano w ten sposób blisko 30 proc. inwestycji w kraju, a w 2023 r. ich wartość przekroczyła 100 mld zł. Głównym odbiorcą usług leasingowych jest właśnie sektor małych i średnich przedsiębiorstw, który stanowi 69 proc. wszystkich jego klientów (włączając w to mikrofirmy).

 

JDG-i chcą kupować na raty

Drugą po leasingu preferowaną formą finansowego wsparcia są zakupy na raty. W tym roku zamierza z nich skorzystać 18 proc. firm. Co ciekawe większość zwolenników tego rozwiązania stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze (19 proc. względem 17 proc. spółek). Głównie dlatego, że to właśnie one upatrują w tym rozwiązaniu szansy na pokrycie drobnych wydatków firmowych bez konieczności wikłania się w długoterminowe umowy i obowiązek wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu okresu finansowania.

Leasing kojarzy się ciągle jednak z dużymi inwestycjami, takimi jak finansowanie środków trwałych: samochodów, maszyn i urządzeń bądź innych, drogich sprzętów do firmy. Tymczasem potrzeby JDG-ów są zupełnie inne. To często usługi, licencje, oprogramowanie, drobny sprzęt, towar, wyposażenie czy nawet remont lokalu. Tego w leasing wziąć nie można, ale kupić na raty już tak. Poza tym w leasingu, choć korzystamy z danego przedmiotu, nie my jesteśmy jego właścicielem a firma leasingowa. Taki przedmiot nie tylko musimy użytkować przez określony czas, ale też go ubezpieczyć. Natomiast w przypadku zakupów na raty, np. w formie Fakturatki, decyzja o ubezpieczeniu przedmiotu leży w gestii właściciela i firma faktoringowa nie żąda od przedsiębiorcy okazania polisy – wyjaśnia Emanuel Nowak.

 

Kredyty nadal atrakcyjne dla firm średnich i z długim stażem

Jak pokazuje badanie Kaczmarski Group, kredyt w banku nadal pozostaje ważnym narzędziem finansowym, ale obecnie interesuje się nim już tylko 16 proc. firm z sektora MŚP. Wzrost stóp procentowych w 2023 r. drastycznie obniżył atrakcyjność kredytów dla przedsiębiorców za sprawą rosnących kosztów obsługi zadłużenia, które zagroziły płynności finansowej wielu firm. Na koniec 2023 r. 18,1 proc. wartości zobowiązań kredytowych mikrofirm było opóźnionych o ponad 90 dni, co stanowiło najgorszy wynik od pięciu lat.

Warto jednak zauważyć, że zainteresowanie kredytem w spółkach, firmach średniej wielkości (zatrudniających 50-249 pracowników) i z długim stażem na rynku (powyżej 10 lat) jest większe niż w pozostałych segmentach. Preferują one kredyty bankowe ze względu na prowadzenie długoterminowych inwestycji, które wymagają stabilnych źródeł finansowania. W 2024 r. co 5. średnia firma zdecyduje się na kredyt, a wśród branż dominuje tu transport (20 proc.) i handel (19 proc.).

 

Faktoring i wynajem notują wzrosty

Faktoring oraz wynajem maszyn, urządzeń i pojazdów również cieszą się zainteresowaniem przedsiębiorców z sektora MŚP. W 2024 r. to rozwiązanie planuje odpowiednio po 13 proc. firm.

– Wynajem maszyn jest korzystny dla firm, które chcą uniknąć dużych nakładów finansowych na zakup kosztownego sprzętu. Faktoring z kolei jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw potrzebujących szybkiego pozyskania środków na bieżące działania operacyjne. Dodatkowo skutecznie pomaga firmom, które zmagają się z problemem płynności finansowej i obniżoną moralnością płatniczą kontrahentów – wskazuje ekspert NFG.

Według danych Polskiego Związku Faktorów w IV kwartale ub.r. faktorzy sfinansowali 26,8 mln faktur o wartości 450 mld zł. Tym samym obsłużyli 26,3 tys. firm (o 6 proc. więcej niż rok temu). Również rynek długoterminowego wynajmu aut może poszczycić się podobnym wzrostem. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów podaje, że dynamika wzrostu tego rynku w Polsce utrzymuje się nieprzerwanie już od lat na stabilnym poziomie ok. 9 proc. Jeszcze 10 lat temu z tej usługi korzystały głównie duże korporacje. Dzisiaj wynajem długoterminowy jest coraz częściej wybierany przez najmniejszych przedsiębiorców.  

Analizując dane z badania Kaczmarski Group, można zauważyć, że preferowane formy finansowania różnią się w zależności od wielkości firmy, specyfiki branży oraz długości funkcjonowania na rynku. Jednoosobowe działalności gospodarcze skierują w tym roku swoją uwagę na zakupy ratalne, zaś spółki na leasing. Firmy średnie i z długim stażem na rynku nadal chętnie będą sięgać po kredyty bankowe.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.