Finansowanie start-upów: Granty państwowe a prywatne fundusze
BFF Banking Group
ul. Kilińskiego 66
91-118 Łódź
ewelina.kolad|bff.com| |ewelina.kolad|bff.com
+48 42 272 82 90
https://pl.bff.com/pl/
Większość środków, z których korzystają start-upy w Polsce, pochodzi z funduszy państwowych. Powodem jest łatwość pozyskania tego rodzaju finansowania oraz niewielka liczba funduszy prywatnych, które inwestują w ten obarczony ryzykiem rynek. Jak wynika z raportu „The Polish tech scene. 5 years” przygotowanego przez Fundację Startup Poland pozyskanie dotacji państwowej jest dwa razy prostsze niż nawiązanie współpracy z funduszem Venture Capital. Jednak to właśnie współpracując z funduszem, przedsiębiorcy mają większą szansę na sukces rynkowy.
Na trzy start-upy, które szukają środków na dalszy rozwój, dwa z nich otrzymają dotację państwową, a jeden nawiążę współpracę z funduszem. Wskaźnik sukcesu dla przedsiębiorców ubiegających się o środki prywatne to 32%. Dla starających się o pieniądze publiczne odsetek ten wynosi 69%. Trzeba jednak zaznaczyć, że połowa dotacji od państwa to mniej niż 125 tys. EUR. Nie jest to więc kapitał wystarczający do zapewnienia rozwoju, mówi Paweł Kruszyński, Członek Zarządu Grupy Assay.
Polski rynek Venture Capital
Fundusze Venture Capital inwestują środki głównie w nowo powstające podmioty, obarczone dużym ryzykiem niepowodzenia inwestycji w średniej i dłuższej perspektywie czasowej. W porównaniu z europejskim czy amerykańskim rynkiem, ten polski jest niewielki. Za granicą fundusze VC finansowały takie firmy jak: Snapchat, SpaceX, Uber czy Xiaomi. W Polsce mamy 3 firmy, które możemy nazwać „jednorożcami” – Allegro, Alior Bank i CD Projekt. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że żadnej z nich nie możemy określić, jako tej finansowanej przez typowe fundusze.
Start-upy dostrzegają, że rynek funduszy Venture Capital w Polsce coraz bardziej się profesjonalizuje. Młodzi przedsiębiorcy wskazują jednak na dysproporcję pomiędzy tym, czego oczekują od zarządzających, a tym co faktycznie im dostarczają. Największe różnice pojawiają się w stosunku do wsparcia kolejnych etapów rozwoju firmy, które nie zawsze oznaczają kolejną transzę środków pieniężnych, mówi Łukasz Blichewicz, Prezes Zarządu Grupy Assay.
W Polsce mamy przewagę start-upów bardzo młodych, tj. pre-revenue i pre-product. Spółki takie, oprócz pieniędzy potrzebują pomocy w ich dystrybucji na kolejne cele, mające doprowadzić do sukcesu rynkowego.
W Dolinie Krzemowej start-upy mogą liczyć na 5 razy więcej
W Europie przeciętna wartość jednej rundy finansowania to 700 tys. EUR. W Dolinie Krzemowej jest to już 1,5 mln USD. Dla porównania, w Polsce młodzi przedsiębiorcy mogą liczyć na 500 tys. zł. Liczby te pokazują, że jesteśmy nieco w tyle w stosunku do standardów zagranicznych.
W tych różnicach upatruje się rosnącej luki produktywności pomiędzy Ameryką i Unią Europejską, a w końcu Polską. Kapitał prywatny w dużo większym stopniu niż ten państwowy wspiera rozwój innowacyjnych przedsięwzięć. Zatem, jeśli chcemy nadgonić ten dystans i zwiększyć innowacyjność gospodarki, powinniśmy skupić się na zbudowaniu kompleksowej oferty wsparcia start-upów, głównie ze środków prywatnych.
Więcej informacji udzielają:
Ewelina Kolad, ewelina.kolad@ahavapr.pl, + 48 510 291 250
Monika Kern, monika.kern@ahavapr.pl, +48 601 892 291
Assay to niezależny fundusz inwestycyjny z długoletnim doświadczeniem w obszarze doradztwa gospodarczego. Grupa działa w pionierskim na krajowym rynku modelu biznesowym, opartym na akwizycji i współprowadzeniu firm, realnie angażując się w budowanie sukcesów spółek ze swojego portfela. Assay stawia na współpracę opartą o wymianę wzajemnych doświadczeń i kompetencji funduszu, inwestora oraz pomysłodawcy projektu inwestycyjnego. Każdorazowa decyzja Grupy poparta jest dogłębną, szesnastoczynnikową analizą potencjału przedsiębiorstw w krótkim, średnim i długim okresie. Takie podejście ma zagwarantować spółkom długoterminowy rozwój, jednocześnie minimalizując ryzyko inwestycyjne.
Assay Management jest wpisany do rejestru Zarządzających Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi (ASI) prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zapewnia to najwyższe standardy obsługi, pełną transparentność i wysoki poziom bezpieczeństwa.
Vivus zmienia się w Vivigo – nowa nazwa, ta sama wygoda i niezawodność
Przeciwdziałanie zatorom płatniczym i poprawa wskaźników ESG
Smartney wprowadza do swojej oferty ubezpieczenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.