39 proc. MŚP dobrze ocenia swoją kondycję finansową
39 proc. firm z sektora MŚP zajmujących się handlem i usługami dobrze ocenia swoją aktualną sytuację finansową. Większość ankietowanych przedsiębiorstw uważa też, że ich obecna kondycja nie zmieni się w ciągu najbliższych 12 miesięcy (52 proc.). Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv wynika również, że firmy będą starały się utrzymać zatrudnienie na podobnym poziomie - tak prognozuje aż 73 proc. respondentów.
Jak wynika z najnowszego raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”, 39 proc. firm zajmujących się handlem i usługami dobrze ocenia swoją sytuację finansową, natomiast 22 proc. określiło ją jako złą bądź bardzo złą. Wśród wszystkich ankietowanych większy optymizm wykazują małe i średnie przedsiębiorstwa (od 10 do 249 pracowników) – tutaj aż 54 proc. określiło aktualny stan firmy jako dobry, a 5 proc. jako bardzo dobry. W przypadku mikro firm (do 9 pracowników) jest mniej optymistycznie - co trzecia z nich uważa, że jej obecna forma jest dobra. W gronie badanych sektorów najsłabiej swoją kondycję finansową ocenia branża związana z fitnessem i rozrywką – 29 proc. tego typu podmiotów określiło sytuacje firmy jako złą, a 9 proc. jako bardzo złą.
- Jak wynika z naszego badania polskie MŚP patrzą w przyszłość dość optymistycznie. Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) przewiduje, że ich obecna kondycja finansowa pozostanie bez zmian w ciągu najbliższych 12 miesięcy, natomiast prawie 23 proc. sądzi, że raczej się pogorszy. Takie nastawienie może być związane z niepewną sytuacją gospodarczą, wysoką inflacją czy też rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Aby poprawić kondycję finansową przedsiębiorstwa warto podjąć działania, które pomogą przyciągnąć nowych klientów. Jednym z nich jest np. udostępnienie możliwości płacenia bezgotówkowo. Z pewnością sprzyja to wzmacnianiu pozycji danej firmy na rynku, niwelując dystans do konkurencji. Dobrym rozwiązaniem jest także poszukiwanie dodatkowych źródeł dochodu i wprowadzanie nowych usług – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.
Polscy przedsiębiorcy będą starać się utrzymać zatrudnienie
Aż 70 proc. polskich MŚP zajmujących się handlem i usługami zadeklarowało w badaniu PolCard from Fiserv, że w minionych 12 miesiącach poziom zatrudnienia się u nich nie zmienił. 10 proc. informowało o wzroście liczby pracowników, a prawie 19 proc. o spadku.
- Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej polskie firmy z sektora MŚP będą starały się utrzymać obecne zatrudnienie – tak powiedziało aż 73 proc. badanych (77 proc. mikro firm oraz 64 proc. małych i średnich). Co więcej co dziesiąte przedsiębiorstwo przewiduje powiększenie załogi w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Podobna liczba firm planuje także zwolnienia w najbliższej przyszłości – podsumowuje Krzysztof Polończyk.
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami.
Próba n = 500.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.