Komunikaty PR

Automatyzacja szyta na miarę – jak wykorzystać szansę?

2023-06-28  |  01:00
Biuro prasowe

Współczesny biznes coraz silniej rozwija się pod znakiem innowacyjności i automatyzacji. Często to one stają się priorytetem w strategii firm, które chcą w znaczący sposób budować przewagę konkurencyjną. Czy rzeczywiście wdrożenie nowych technologii przynosi wymierne, wielowymiarowe korzyści? I co jest kluczowe w procesie automatyzacji?

 

Automatyzacja może przynieść firmie cały szereg korzyści – zwiększenie wydajności i efektywności pracy, odczuwalne oszczędności finansowe oraz przewagę konkurencyjną. Nowoczesne maszyny mogą zastąpić ludzi w określonych działaniach, zwłaszcza tych monotonnych, pochłaniających sporo czasu, wymagających szczególnego wysiłku lub precyzji, a także tam, gdzie warunki pracy są szkodliwe.

 

Automatyzacja szyta na miarę

 

Duża konkurencyjność na rynku i jego szybkie tempo rozwoju skłaniają przedsiębiorców, którzy chcą dotrzymać kroku tym zmianom, do zwrotu w kierunku nowoczesnych, stale ewoluujących możliwości technologicznych. W praktyce innowacje oznaczają m.in. modernizację parków maszynowych i linii produkcyjnych, a także opracowanie i wprowadzenie unikalnych, odpowiadających konkretnym potrzebom rozwiązań w zakresie technologii, usług czy organizacji pracy.

 

Kluczową rolę w automatyzacji przedsiębiorstwa mogą pełnić ośrodki badawcze, które dysponują odpowiednimi zasobami – wiedzą, doświadczeniem, specjalistycznym zapleczem technicznym. Dzięki temu stają się dla firm ważnym partnerem, który jako zewnętrzny dział R&D wspiera ją w całym procesie wprowadzania tego typu zmian. Dotyczy to zarówno przygotowania koncepcji samego rozwiązania, jak i skutecznego wdrożenia go. Takim podmiotem jest Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu – jednostka, która z sukcesem zrealizowała już liczne projekty i opracowała wiele innowacji, które przyniosły firmom wymierne korzyści.

 

W poszukiwaniu przełomowych rozwiązań

 

Jak wynika z raportu „Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw”*, opublikowanego w 2022 r. przez PARP,  jeśli chodzi o firmy aktywne innowacyjnie, współpracę z partnerami zewnętrznymi zadeklarowało 53,6% podmiotów, które faktycznie wprowadziło innowacje. Zdecydowany prym wśród nich wiodą liderzy - duże podmioty, odgrywające kluczowe znaczenie w skali kraju w reprezentowanych przez siebie branżach. Odsetek firm wprowadzających innowacje produktowe i procesowe jest wśród liderów najwyższy i wynosi odpowiednio 81,1% i 84,4%.

 

Te statystki potwierdzają działania CBRTP, które w ostatnim czasie opracowało rozwiązania dla firmy będącej liderem polskiego rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych i jednocześnie jednym z głównych regionalnych dostawców znanych światowych marek. Przedsiębiorstwo zmagało się z problemem automatyzacji procesów produkcji małoseryjnej o wysokim wskaźniku dobowych przezbrojeń. Obsługa osobowa stała się największym kosztem produkcji, a oferowane na rynku systemy automatyzacji nie rozwiązywały problemu ze względu na bardzo wysoki koszt ich utrzymania i serwisowania.

 

Kolejnymi trudnościami firmy były zakamienienie form wtryskowych (głównego narzędzia produkcyjnego), wysoka częstotliwość cykli serwisowych form oraz – co za tym idzie – wydłużające się cykle produkcyjne. Dwukrotne wydłużenie czasu wtrysku tworzywa i istotne zmniejszenie ilości wytwarzanych wyrobów na dobę oznaczało spadek produktywności.

 

Miliony oszczędności dzięki dopasowanej automatyzacji

 

Przy generowaniu aż 238 mln zł obrotu z jedną z partnerskich sieci, wskaźniku 4% brakowości i działając na 10-procentowej marży, firma traciła aż 3,5 mln zł przychodów i możliwy zysk na poziomie 0,35 mln zł. Dzięki działaniom zespołu CBRTP udało się zmniejszyć brakowość o 2 p.p., co przekłada się na wygenerowanie ponad 0,15 mln zł dodatkowego zysku rocznie. – Dotychczasowe stanowisko, zbudowane z 15 gniazd, wymagało pracy aż 15 operatorów na jedną zmianę, co wiązało się z utrzymywaniem aż 45 osób na dobę. W wyniku wdrożenia opracowanego przez nas projektu związanego z automatyzacją, ograniczono to zatrudnienie do 2 osób na zmianę, co przy średnim koszcie 5500 zł brutto za operatora przyniosło oszczędność 2,5 mln zł rocznie w trzyzmianowym trybie pracy – wyjaśnia Grzegorz Putynkowski, CEO CBRTP.

 

To nie wszystko. CBRTP opracowało też specjalny system powłok dedykowanych do kanałów chłodzących form wtryskowych oraz wprowadziło nowe receptury i stosowne modyfikacje zakładowego systemu chłodzenia. – Dzięki temu znacząco poprawiliśmy wskaźnik serwisowania rocznego form wtryskowych – z 6 cykli serwisowych na 1 w skali roku. Tym samym w dłuższym okresie utrzymano produkcję w wysokiej wydajności i efektywności kosztowej oraz zwiększono dostępność maszyn i form wcześniej blokowanych przez akcje serwisowe – dodaje Grzegorz Putynkowski.

 

Jak widać, indywidualnie dopasowana i właściwie wdrożona automatyzacja, także łączona z innymi dziedzinami wiedzy, może w spektakularny sposób poprawić szeroko rozumianą jakość pracy w przedsiębiorstwie. Redukcja kosztów i zwiększenie wydajności to z pewnością najważniejsze, wymierne korzyści płynące z tych zmian.

 

* https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport_Monitoring-innowacyjnoci-polskich-przedsiebiorstw-IV-edycja_2022_20_01_2023.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.