BIZNES W CZASACH ZARAZY
PMM
ul. Batorego 2/30
31-135 Kraków
dorota.zadroga|pmm.org.pl| |dorota.zadroga|pmm.org.pl
698989141
pmm.org.pl
JAK WYKORZYSTAĆ KORONAWIRUSA DO WZMOCNIENIA SWOJEJ FIRMY
Odcięcie się od informacji o postępujących zaostrzeniach związanych z koronawirusem jest już niemożliwe. Przedsiębiorcy z paniką myślą o nadchodzących tygodniach i próbują na szybko stworzyć poduszkę bezpieczeństwa, która pozwoli im zminimalizować straty.
Skrajne sytuacje są doskonałym nauczycielem i wskazują, gdzie znajduje się najsłabszy punkt naszego biznesu. Obecny moment pozwala przedsiębiorcom wyciągnąć kilka wartościowych lekcji. Przede wszystkim należy zrozumieć, że takie sytuacje jak ta nie są do przewidzenia i zarazem – że choć pojawiają się nieregularnie, to jednak nawracająco.
Świat wirtualny na ratunek firmie
Niezależnie od podejścia przedsiębiorcy do cyfrowej rewolucji, nie możemy z niej zrezygnować. Zmiana modelu biznesowego i urozmaicenie działalności przez wprowadzenie jej do świata wirtualnego w obecnej sytuacji byłaby zbawienna dla firm, które do tej pory unikały wkroczenia w świat e-commerce. Ale Internet to nie tylko sprzedaż towarów, przyjmowane rezerwacji czy promocja w social mediach. To również cały system pracy w wyjątkowych warunkach, takich jak trwająca kwarantanna a nawet ubiegłoroczny strajk nauczycieli, który zmusił rodziców do zostania w domu. W firmie niezbędne jest posiadanie sprawnego planu dystrybucji zadań pomiędzy pracującymi zdalnie członkami zespołu, przygotowanie ich do korzystania z programów rozliczania czasu pracy, narzędzia raportowania pomagające zweryfikować ich zaangażowanie i postępy. Rezygnacja z kontaktu osobistego budzi dyskomfort pracodawcy i poczucie utraty kontroli, ale coraz częściej okazuje się niezbędna, również ze względu na oczekiwania kandydatów. Część pracowników dziś po raz pierwszy w życiu spędza w domu pełen ośmiogodzinny dzień pracy. Czy otrzymali jasne instrukcje dotyczące oczekiwanej wydajności, raportowania i ścieżki komunikacji? Jeśli nie, niezbędne jest jak najszybsze stworzenie planu działania.
Czarna godzina – czyli która?
Zabezpieczenie finansów firmy wystarczające na utrzymanie płynności w momentach kryzysu wydaje się być banałem, ale wymagającym stałego powtarzania. Niechęć do lokat i oszczędności, bo tylko pieniądz, który pracuje, zarabia, dobiła niejedną firmę. Dziś bardzo wyraźnie widzimy, że dysponując oszczędnościami nie tylko ratujemy posady naszych pracowników, ale stajemy przez doskonałą okazją do zarobku. Ostatnie dni są prawdziwą manną z nieba dla właścicieli magazynów, dystrybutorów, sklepów i producentów leków i żywności. Czy słusznie ludzie wykupują towary, na które jeszcze miesiąc temu nawet nie spoglądali? Każdy może to ocenić według swoich standardów. Niemniej jednak jesteśmy świadkami sytuacji, w której szybka i trafna inwestycja (jak chociażby w jednorazowe maseczki) pozwoliła zwrócić się nie w tysiącach, a milionach złotych. Nie byłoby to możliwe bez trzech filarów – wolnych środków na inwestycję, celnego dostrzeżenia okazji i reputacji, która pozwoliła szybko nabyć produkty i znaleźć kupców.
W obecnej nietypowej sytuacji, kiedy wszystko funkcjonuje w niemal karykaturalnym powiększeniu, wyraźnie widzimy powtarzające się wzory, które istnieją od pierwszego uścisku dłoni między dwiema osobami dobijającymi handlu. W biznesie nie ma miejsca na sprzątanie statku gdy zbliża się góra lodowa – jeśli firma nie jest gotowa na kryzys przed nim, z pewnością przegapi krytyczny moment, kiedy za późno będzie na skutecznie działanie. Dlatego najbliższe tygodnie to doskonały czas na opracowanie nowej strategii funkcjonowania, zdywersyfikowanie usług i stworzenie sprawnego sposobu zarządzania, ale także na rozwinięcie swojej sieci zaufanych kontaktów, które mogą być kluczowe dla przetrwania firmy w krytycznym momencie.
Maciej Gnyszka urodził się w 1986 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej oraz Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendysta Instytutu Socjologii Uniwersytetu Ludwiga Maksymiliana w Monachium. Autor książki "Dlaczego networking nie działa i co musisz zrobić, by zaczął”. Od 2010 r. prezes Towarzystw Biznesowych.
Towarzystwa Biznesowe S.A. – jedna z największych ogólnopolskich organizacji networkingowych, która zrzesza ponad 400 członków: przedsiębiorców, właścicieli i profesjonalistów z różnych branż. Podczas spotkań networkingowych członkowie zdobywają doświadczenie, nawiązują cenne relacje biznesowe i prezentują swoje usługi. W ramach budowania przestrzeni przyjaznej przedsiębiorcom odbywają się także prelekcje ekspertów różnych dziedzin, członkowie mają także szanse rozwijać własne umiejętności ogólnobiznesowe.
Brambles w pierwszej piątce rankingu TIME Najbardziej Zrównoważonych Firm
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/diego-ph-fiq0tet6llw-unsplash,w_274,_small.jpg)
Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
Polskie firmy, zwłaszcza te mniejsze, stają przed wyzwaniem wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, gdyż Polska przestaje być konkurencyjna jako dostawca taniej siły roboczej, tanich towarów i usług. Skok innowacyjny wymaga jednak dostępu do finansowania. Na rynku są dostępne środki z UE i komplementarna do nich oferta banków, ale mikro- i małe firmy potrzebują zachęt, by z nich skorzystać. Sektor bankowy ma być nie tylko ważnym partnerem w finansowaniu innowacji, lecz także innych ważnych wyzwań stojących przed gospodarką, przede wszystkim transformacji cyfrowej i energetycznej.
Infrastruktura
Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
![](https://www.newseria.pl/files/11111/orlen-asfalt-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Asfalt może być traktowany jako surowiec o właściwościach przyjaznych środowisku, bo nawierzchnie dróg można poddać w 100 proc. recyklingowi – podkreślają eksperci ORLEN Asfalt. Spółka od kilku lat rozwija technologie, które wspierają ograniczenie wpływu sektora budownictwa drogowego na środowisko. Chodzi nie tylko o możliwość ponownego przetworzenia materiału, ale także ograniczenie zużycia energii. Eksperci spodziewają się, że w związku z wprowadzeniem unijnego Zielonego Ładu coraz więcej przetargów będzie zawierać wymogi co do stosowania przyjaznych dla środowiska materiałów.
Handel
W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zywnosc-ekologiczna-foto,w_133,r_png,_small.png)
Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.