Komunikaty PR

Czy ograniczasz wydajność pracowników?

2023-04-24  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Anita Kijanka
Come Creations Group

Chmielna 73
02-904 Warszawa
kontakt|comecreationsgroup.pl| |kontakt|comecreationsgroup.pl
511532142
https://comecreations.group/

Role zespołowe Belbina - czy nadal aktualne?

Budowanie skutecznych zespołów jest ważne nie tylko w świecie biznesu, ale też w wojsku, w zespołach medycznych, a także w codziennym życiu. Jedna z popularnych teorii stworzona przez Mereditha Belbina zakłada, że zespoły odnoszące sukcesy składają się z aż dziewięciu pracowników, sprawujących kluczowe dla projektu role. Role zespołowe Belbina to koncepcja opracowana przez brytyjskiego psychologa i badacza, która opisuje 9 różnych ról, jakie członkowie zespołu mogą pełnić, aby osiągnąć sukces. I tak członkowie zespołu mogą  być m.in. “lokomotywą”, “ewaluatorem”, “duszą zespołu”, “poszukiwaczem źródeł. 

Według psychologa, każda rola wnosi do zespołu określone umiejętności i sposoby myślenia, a skuteczny zespół powinien zawierać różne role, aby działać skutecznie i uniknąć potencjalnych konfliktów. Każdy z nich wykazuje inne kompetencje i słabości. Przyjmuje się, że wykonanie testu i określenie ról może zwiększyć efektywność pracy. Czy aby na pewno?

Jak się okazuje, ta niezwykle popularna teoria ma kilka nieścisłości. Obecnie badacze pracujący nad zwiększeniem efektywności zespołów wskazują, że teoria ról zespołowych Belbina jest w znacznym stopniu podważalna. Badacze prowadzeni przez profesora psychologii UCL Adriana Furnhama doszli do wniosku, że "test nie daje wiarygodnych wyników”. Z kolei badacze prowadzeni przez Stephena Fishera z University of Strathclyde ustalili, że test Belbina był "szeroko stosowany, ale psychometrycznie nieuzasadniony". Innymi słowy, nie powinien być uznawany za przydatny test psychometryczny. Na szczęście późniejsze badania z powodzeniem zidentyfikowały inne narzędzia i zachowania, które przewidują wysoką wydajność.

  • Badacze postawili tezę, że skład zespołu jest stosunkowo mało istotny w określaniu jego wydajności. Czynniki takie jak liczba uczestników, różnorodność umiejętności i preferencje pracowników, dotyczące pracy zespołowej lub indywidualnej, nie mają zasadniczo wpływu na ich wydajność. Chcąc zbudować skuteczny zespół musimy skupić się na innych zmiennych, które pomogą nam lepiej zaplanować i wyegzekwować pracę. - mówi Agnieszka Jarosz, dyrektor zarządzająca ACCA Polska, Ukraina i Kraje Bałtyckie.

Deleguj obowiązki  i słuchaj zespołu

Nowe badania pokazują, że pewne zachowania członków zespołu, takie jak delegowanie zadań, komunikacja i wsparcie społeczne, mają wpływ na jego wydajność. W celu lepszego zrozumienia mocnych i słabych stron pracowników, można wykorzystać testy psychologiczne, które pomogą zidentyfikować konkretne obszary wymagające pracy. Bywa jednak, że menedżerowie czasami przeceniają swoje umiejętności przywódcze i nie zauważają problemów w zespole, które wpływają na pracowników. Dlatego ważne jest, aby uwzględnić opinie poszczególnych członków zespołu w celu oceny mocnych i słabych stron, zamiast polegać wyłącznie na opinii menedżera. Co więcej, kierownicy, którzy skupiają się zbytnio na wynikach zespołu, paradoksalnie mogą ograniczyć maksymalny poziom jego osiągnięć.

Klarowność roli

Badania prowadzone przez Christinę Lacerenzę na Uniwersytecie w Kolorado w Boulder wskazują na szczególne znaczenie jasnego określenia ról. Członkowie zespołu powinni mieć 100% pewność, co do wykonywania sposobu wykonywania pracy. Każda nieścisłość może budzić wątpliwość w sposób, jaki należy wykonać pracę i przez to zmniejszać efektywność pracownika. 

Jednak klarowność roli nie oznacza, że ​​odpowiedzialności i zadania powinny być przypisane danej osobie tylko raz (na przykład na początku współpracy) i pozostać niezmienne. Nasz zespół powinien w elastyczny sposób realizować delegowane zadania i być przygotowanym na podjęcie nowej roli, celem skutecznej realizacji projektu.

Motywacja zbiorowa

Dane zebrane przez badacza z dziedziny zarządzania, Niranjana Janardhanana i jego współpracowników pokazały, że zbiorowa motywacja członków zespołu do rozwijania swojej wiedzy i opanowywania nowych umiejętności była lepszym wskaźnikiem ogólnego osiągnięcia zespołu, niż po prostu chęć dobrego wykonania pracy. Menedżerowie mogą więc osiągnąć lepsze wyniki, podkreślając zarówno potrzebę osiągnięć zespołu, jak i to, że praca może być szansą rozwoju swoich umiejętności,

  • Jedną z ważnych technik poprawy wydajności zespołu jest debriefing - czasami nazywany „przeglądem po akcji”, na przykład w armii amerykańskiej i National Health Service w Wielkiej Brytanii. W  trakcie dyskusji członkowie zespołu okresowo analizują konkretny projekt lub niewielką liczbę powiązanych prac, a nie ogólną wydajność pracowników. Poprzez omówienie zarówno pozytywnych zachowań, które przyczyniły się do sukcesu zespołu, jak i negatywnych zachowań, które mu przeszkadzały, można wstępnie ustalić poprawę przyszłej wydajności. - dodaje Agnieszka Jarosz. 

Warto dodać, że debriefingi poprawiają wydajność zespołu o około 25%. W praktycznym ujęciu debriefing jest więc stosunkowo niedrogim narzędziem, które może przynieść wymierne korzyści.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Come Creations Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać? Biuro prasowe
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe
Firma Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
2024-06-28 | 01:00

Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, szczególnie w obsłudze klienta. Zgodnie z tegorocznym badaniem IDC, 66% europejskich przedsiębiorstw wskazało obsługę klienta jako

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.