Komunikaty PR

Czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek pracy tymczasowej?

2023-07-27  |  15:00
Biuro prasowe

Rozwój sztucznej inteligencji widoczny jest już niemalże w każdym sektorze gospodarki i w każdej branży, także na rynku pracy tymczasowej. Tradycyjne procesy rekrutacyjne stają się coraz bardziej czasochłonne i kosztowne, zarówno dla pracodawców, jak i agencji pracy. Uczestnicy tego rynku poszukują bardziej efektywnych rozwiązań, zwłaszcza logistyka, produkcja sezonowa w FMCG oraz przemysł. Na ile zastosowanie AI, narzędzi analitycznych i uczenia maszynowego zmieni rynek pracy tymczasowej? Czego mogą spodziewać się pracodawcy a czego pracownicy? Odpowiada Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.

Automatyzacja procesów

Algorytmy AI analizują duże ilości danych, takie jak umiejętności, doświadczenie, referencje i preferencje, co umożliwia szybkie i precyzyjne dopasowanie odpowiednich kompetencji do wymogów. Dzięki temu firmy osiągają efektywniejsze dopasowanie kandydatów do stanowisk. Szczególnie istotne jest to, kiedy w grę wchodzą rekrutacje masowe z ograniczonym w czasie procesem rekrutacji. Aby jednak AI mogło zadziałać, potrzebuje bazy danych kandydatów.

- Bez własnej platformy i bazy danych kandydatów, sztuczna inteligencja wydaje się być bezużyteczna. Jeśli natomiast posiadamy własne bazy, na bieżąco aktualizowane, to narzędzie w postaci algorytmów AI daje ogromne możliwości obsługi procesów masowych rekrutacji – mówi Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej. – Jestem zwolennikiem implementowania nowoczesnych technologii do świata rynku pracy. Na bazie swoich doświadczeń zbudowałem własne narzędzie - platformę EAC Solution, która nie tylko jest platformą bazy kandydatów, ale też upraszcza procesy związane z masowym zatrudnianiem pracowników tymczasowych obniżając koszty rekrutacji nawet o 60%. To swoisty marketplace pracy tymczasowej w Polsce. Ta innowacyjna platforma jest bazą dostosowaną do zamieniającego się otoczenia technologicznego, a także do czasów poszukiwania oszczędności i optymalizacji. Służy producentom, operatorom logistycznym a także firmom z branży FMCG – wymienia Piotr Rafalski.

Wdrożenie sztucznej inteligencji przyspiesza. Jak wskazuje raport ManpowerGroup Global Insights (IT World of Work 2023) już ponad 50% organizacji twierdzi, że wdrożyło sztuczną inteligencję, co stanowi 2,5-krotny wzrost w porównaniu z 2017 r. To wiąże się też z automatyzacją oraz robotyzacją pracy i procesów. Globalny rynek robotyki wzrośnie z około 25 mld USD w 2021 roku do 160-260 mld USD do 2030 roku, przy czym sprzedaż robotów przemysłowych i logistycznych wyniesie około 80 mld USD. Według raportów Gartnera do 2024 roku organizacje obniżą koszty operacyjne o 30% poprzez połączenie automatyzacji z procesami operacyjnymi. Z kolei  UiPath obliczyło, że automatyzacja procesów robotyki pozwoli firmom zaoszczędzić 55 mld USD rocznie do 2025 r. Oznacza to całkowitą zmianę rynku pracy i procesów rekrutacyjnych.

Elastyczność i dostępność dla kandydata

Dzięki automatycznym systemom zarządzania i planowania, procesy rekrutacyjne a później kontrola czasu pracy i procesu zatrudnienia stają się bardziej efektywne. Z drugiej strony AI oraz inne pokrewne technologie umożliwiają pracownikom tymczasowym dostęp do bardziej różnorodnych ofert pracy.

- Platformy internetowe łączą pracodawców z dostępnymi kandydatami, umożliwiając im swobodne korzystanie z różnych źródeł pracy i wybór projektów odpowiadających ich umiejętnościom i preferencjom. To zwiększa elastyczność i możliwość pracy na czas określony, co jest atrakcyjne dla wielu osób poszukujących różnorodności i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym – wyjaśnia Piotr Rafalski.

Wyzwania

Choć AI i nowoczesne technologie wprowadzają wiele korzyści na rynek pracy tymczasowej, warto pamiętać też o pewnych wyzwaniach. Wielu pracowników może obawiać się o utratę pracy z powodu robotyzacji i automatyzacji.

- Ważne jest, aby wdrażać te zmiany w sposób odpowiedzialny i zapewnić wsparcie dla pracowników przechodzących przez proces transformacji. AI i nowoczesne technologie odgrywają kluczową rolę w zmianach na rynku pracy tymczasowej. Pracodawcy i agencje rekrutacyjne mogą cieszyć się zwiększoną efektywnością, a pracownicy tymczasowi z większych możliwości wyboru i elastyczności. Jednakże zawsze kluczowym elementem będzie odpowiednie zarządzanie tymi zmianami – podsumowuje Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.