Czy w planie strategicznym firm z sektora IT jest miejsce marketing online?
Jak pokazują dane firmy analitycznej Gartner, wartość światowego rynku IT w 2019 roku wynosiła ponad 2,4 bln dolarów. W latach 2012-19 rosła o 3,4% rocznie. A epidemia wcale nie spowolniła tego trendu. Sektor IT wciąż nie jest nasycony produktami i usługami, które wspierają pracę lub codzienne funkcjonowanie firm. Nie oznacza to jednak braku konkurencji w branży. Plan strategiczny to wyznaczenie celu, którego realizacja pozwoli walczyć o pozycję lidera w branży. Wdrożenie działań z obszaru marketingu internetowego z pewnością w tym pomoże.
W IT liczy się nie tylko wiedza
Podstawowym założeniem zarządzania strategicznego jest dążenie do poznania bieżącej sytuacji firmy. Kluczowa jest znajomość czynników, które mają na nią wpływ oraz szans i zagrożeń. Na podstawie tej wiedzy określa się cele działania oraz sposoby ich osiągnięcia. Plan strategiczny powinien obejmować zarówno globalną wizję przedsiębiorstwa, jak i cele dla poszczególnych obszarów jej działalności. Istotą jest wskazanie konkretnie zdefiniowanych wskaźników. Biznes lubi liczby, bo liczby nigdy nie kłamią. Mierzalne są także działania w zakresie marketingu internetowego. – tłumaczy Sebastian Kopiej z Commplace.
Wśród obowiązkowych wskaźników powinny znaleźć się:
• Unikatowi użytkownicy strony internetowej
• Liczba odsłon strony internetowej
• Pozycja domeny w wynikach wyszukiwania
• Liczba kliknięć w zakładkę „kontakt” lub „zamów teraz” na stronie internetowej
• Liczba zapytań ofertowych i ich wartość
• Liczba klientów
• ROI kampanii reklamowych
• Marka vs. Konkurencja (udział w rynku, wzrost, przewagi)
• Liczba podpisanych umów
Wdrożenie strategii marketingowej wymaga uszczegółowienia planu i narzędzi, określających sposób realizowania działań prowadzących do osiągnięcia zakładanego celu. Plan strategiczny powinien także zakładać szczegółowy budżet i ocenę opłacalności zastosowania poszczególnych narzędzi marketingu online.
Jakich narzędzi marketingowych potrzebuje plan strategiczny firmy z branży IT?
Firmy z branży IT zmuszone są do nieustannego wdrażania różnego rodzaju innowacji. Często współpracują z uczelniami i jednostkami badawczo-rozwojowymi w tworzeniu unikalnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych. Zatrudniają wysoko wykwalifikowaną kadrę i przykładają dużą uwagę do stałego podnoszenia kwalifikacji. Współpracują także ze specjalistami w obszarze PR i marketingu. Strategia w przypadku tych działań powinna opierać się o specyficzną kulturę przedsiębiorstw z branży IT. Promującej osiągnięcia, innowacje, ryzyko i rozwój oparty na wiedzy.
- Plan strategiczny firmy z branży IT powinien uwzględniać wszystkie dostępne narzędzia marketingu internetowego w sposób efektywny i spójny. Nie wszystkie przedsiębiorstwa potrafią szybko dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych, a te w przypadku branży nowych technologii zmieniają się czasem z dnia na dzień. – zauważa Sebastian Kopiej.
Wśród działań z obszaru marketingu internetowego, które warto na stałe wpisać do planu strategicznego, powinny się znaleźć:
- obszar SEO
- kampanie Google Ads
- autorski content hub
- pozyskiwanie referencji
- E-PR
- Marketing Conversion
- Employer branding (zwłaszcza w przypadku problemów z rekrutacją nowych pracowników).
Obecny kierunek rozwoju firm z branży IT wyznacza rosnąca popularność outsourcingu różnego rodzaju działań. Także tych z obszaru PR i marketingu. Taka taktyka pozwala im nie tylko na obniżenie kosztów, ale również na koncentrowanie się na pozostałych celach biznesowych. Podstawą sukcesu tej strategii powinny być zawsze wzajemna współpraca, zaufanie i partnerstwo.
Polskie startupy na drodze do międzynarodowego sukcesu
5 dobrych praktyk firmy Mars wyróżnionych w raporcie FOB 2023
Polacy wybierają komunikację miejską: co to oznacza dla firm?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.