Czy warto personalizować prezenty dla pracowników?
Marcin Pietraszek
Empemedia
Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl
Okres świąteczny to również w firmach czas podsumowań oraz spotkań z pracownikami. W wielu organizacjach rozdawane są paczki, a czasem też nagrody finansowe. A gdyby tak spersonalizować prezenty i każdemu pracownikowi podarować coś innego?
Wigilia firmowa to tradycja zarówno w firmach, jak i instytucjach. Takie spotkanie daje szansę, aby wszyscy pracownicy poczuli się częścią jednej społeczności, ale to też okazja do wyrażenia wdzięczności i podziękowań za rok wspólnej pracy. To również doskonały moment na wręczenie prezentów!
Paczki świąteczne mogą być wyjątkowe
O ile roczna premia powinna być powiązana z osiągnięciami i wkładem w rozwój organizacji poszczególnych pracowników, o tyle prezenty świąteczne mają zupełnie inny charakter. Prezent lub paczka świąteczna to sygnał, że wszyscy pracownicy są równie ważni i pracodawca pragnie każdemu z nich podziękować za pracę na rzecz organizacji. W tym przypadku nie powinno być podziału na „równych i równiejszych”, ani na lepszych i gorszych pracowników. I może właśnie z tego powodu pracodawcy tak często wybierają bezpieczne rozwiązanie, jakim jest paczka świąteczna.
W tradycyjnej paczce często znajdują się słodycze, a czasem nawet owoce, co stanowi zwyczaj zaczerpnięty z czasów PRL-u, gdy frykasy w postaci pomarańczy lub mandarynek stanowiły towar trudnodostępny. Dziś jednak możliwości jest dużo więcej, a do paczek świątecznych trafić mogą czekoladki z wymyślnym nadzieniem, dobre kawy, herbaty lub bardziej egzotyczne smakołyki.
Osobom tworzącym takie zestawy prezentowe często przyświeca idea, by w paczce znalazły się produkty nietypowe, w jakiś sposób zaskakujące, takie, po które obdarowywany nie sięga, gdy robi codzienne zakupy. Belgijskie czekoladki lub nietypowe likiery mogą być tu bardzo dobrymi przykładami.
Prezent z dedykacją
Obecnie w wielu dziedzinach popularnym trendem jest personalizacja. Czy można jej dokonać również przy okazji prezentów do pracowników? Zdecydowanie tak! Personalizacja to sposób na to, by każdemu pracownikowi dać poczucie, że jest nie tylko doceniany jako członek zespołu, ale także zauważany jako jedyna w swoim rodzaju indywidualność.
Do personalizacji można podejść co najmniej na dwa sposoby. Sposób prostszy, to stworzenie zestawów świątecznych identycznych dla wszystkich, ale następnie dołączenie do nich indywidualnych podziękowań lub spersonalizowanego produktu. Może to być np. kubek z naniesionym imieniem pracownika, a nawet butelka wina ze spersonalizowaną etykietą. Na takiej etykiecie można zamieścić np. zdjęcie danej osoby, jej imię i dowolne życzenia lub dedykację. Jeśli dobrze znamy obdarowywane osoby, możemy postarać się, by tekst z lekkim przymrużeniem oka odnosił się do czegoś, z czego dany pracownik słynie. Oczywiście warto przy tym uważać, by nikt nie poczuł się urażony.
Spersonalizować za pomocą odpowiednich napisów lub grafik można niemal wszystko – artykuły piśmiennicze, notesy, kalendarze, breloczki czy kubki termiczne. Prostota takiego rozwiązania polega na tym, że firma przygotowuje jednakowe paczki dla wszystkich, a tylko jeden z elementów zestawu jest dopasowywany do poszczególnych osób – np. poprzez wygrawerowanie imienia lub większą indywidualizację.
Dla każdego coś innego
Można jednak pójść dalej lub – będąc bardziej precyzyjnym – w innym kierunku. Personalizacja nie musi wcale oznaczać nanoszenia imion na produkty, które poza tym jednym wyróżnikiem są takie same dla wszystkich. Można postarać się jeszcze bardziej i w ramach ustalonego budżetu (najlepiej określonego w formie widełek „od-do”) dla każdego pracownika wybrać zupełnie inny prezent.
Prezentem tym nie musi być zestaw czekoladek i pomarańczy, ani też firmowy kubek. Zamiast tego można wybrać prezent, z którego pracownik ucieszy się, ponieważ niespodzianka będzie nawiązywała np. do jego zainteresowań. Jednocześnie nie muszą to być prezenty bardzo drogie.
Miłośnika kawy ucieszyć może np. kawiarka, ale w wersji nietypowej, pomalowanej na biało i z uchwytem wykonanym z jasnego drewna scandi. Meloman doceni zapewne wygodne i zarazem designerskie słuchawki czysto oddające zarówno niskie, jak i wysokie tony. Z kolei pasjonata przygód kulinarnych można obdarować kompletem noży umieszczonym w eleganckim pojemniku wykończonym drewnem akacjowym. Między innymi takie niespodzianki można znaleźć w prezentowym serwisie NagrodyB2B, skierowanym do firm.
Podobnych prezentów nie trzeba już dodatkowo personalizować za pomocą grawera. Istotny jest sam fakt, że pracodawca włożył wysiłek w wyszukanie prezentu dopasowanego do gustu i zainteresowań pracownika. To personalizacja w sensie o wiele głębszym niż naniesienie imienia na breloczek.
Jak to zorganizować?
Personalizowane prezenty – szczególnie jeśli mamy na myśli indywidualny dobór niespodzianek, może wydawać się wyzwaniem trudnym do udźwignięcia. Szczególnie w dużej firmie ustalenie pasji, zainteresowań czy gustu każdego z pracowników może wydawać się tak trudne, że aż niemożliwe. Tak jednak nie jest!
W przypadku małych firm zatrudniających kilka lub kilkanaście osób wszyscy zazwyczaj dobrze się znają i tutaj łatwiej będzie ustalić preferencje. Osoba, która ma zamawiać prezenty, może poprosić najbliższych współpracowników danej osoby o podpowiedź w tym względzie. Z kolei w większych organizacjach listy prezentów mogą być przygotowywane na poziomie poszczególnych działów czy nawet mniejszych zespołów. W każdej takiej grupie można wyznaczyć osobę, której zadaniem będzie przygotowanie listy prezentów dla jej członków.
Następnie, tak przygotowane listy z całej firmy mogą trafić do działu HR lub innego, który będzie finalizował zakupy. I tu znowu – w przypadku średniej lub dużej firmy mogą pojawić się obawy, że zamówienie dziesiątek lub setek pojedynczych produktów będzie skomplikowane organizacyjnie i czasochłonne. To jednak również nie musi być prawdą.
W Polsce istnieją już serwisy takiej jak NagrodyB2B, które specjalizują się w organizowaniu nagród dla pracowników. Przedstawiciel firmy może przeglądać dziesiątki kategorii, a spośród tysięcy produktów wybierać nawet pojedyncze sztuki. Plus jest taki, że wszystkie prezenty mogą być kupione w jednym serwisie internetowym, dostarczone jednym transportem i rozliczone jedną fakturą. A ponieważ taki serwis jest przeznaczony dla klientów biznesowych, produkty oferowane są w cenach niższych niż w standardowych sklepach.
W efekcie, wigilia firmowa z prezentami wybranymi indywidualnie dla każdego pracownika nie musi nastręczać trudności organizacyjnych. Za to radość z takich niespodzianek na pewno będzie większa niż w przypadku obdarowania pracowników tradycyjnymi paczkami.
Jeśli jednak personalizacja nadal wydaje Ci się pomysłem zbyt skomplikowanym jak na możliwości organizacyjne Twojej firmy, możesz wziąć pod uwagę jeszcze jedno rozwiązanie – vouchery na zakupy w konkretnych sklepach lub takie, które można wykorzystać w wielu sieciach handlowych. W tym przypadku każdy obdarowany zrealizuje swój voucher tak, jak zechce, a wśród bonów dostępnych w serwisie NagrodyB2B znajdą się nawet bilety do kina!
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.