Deweloper i architekt – jak stworzyć biuro idealne?
Wybór optymalnej lokalizacji dla biura czy siedziby firmy to spore wyzwanie i jednocześnie niezwykle istotna kwestia. W końcu to miejsce zdobywania kontrahentów i budowania relacji – tych z klientami oraz tych między pracownikami. To tam powstają nowe koncepcje i toczy się codzienne życie firmy. Siedziba marki jest też czynnikiem, który w dużym stopniu wpływa na jej wizerunek. Co warto wziąć pod uwagę, stojąc przed taką decyzją?
Lokalizacja na miarę potrzeb, oczekiwań i możliwości
Na początek warto zastanowić się, co to właściwie znaczy „optymalna” w kontekście lokalizacji biura. Mówiąc najprościej, będzie to miejsce dobrane do indywidualnych potrzeb i możliwości danej firmy. Dla jednych tą właściwą lokalizacją będzie centrum miasta, dla innych – jego obrzeża. Wiele zależy też od samej branży oraz od tego, kto i jak często odwiedza biuro. Istotne są również możliwości finansowe firmy.
„W przypadku wyboru lokalizacji dla biura, należy rozważyć wiele czynników. Nieruchomości na obrzeżach miast zwykle są korzystniejsze cenowo w porównaniu do tych znajdujących się w centrum. Jednak nie tylko cena jest istotna.” – zauważa Tomasz Stoga, prezes PROFIT Development – firmy deweloperskiej, która ma swoje biura w Warszawie, w Łodzi i we Wrocławiu. „Istotne mogą być również dostępność restauracji w pobliżu, siłowni czy terenów zielonych. Jednocześnie, jeśli naszym celem jest zbudowanie prestiżowej siedziby, nie możemy zapomnieć o klasyfikacjach biurowców, które definiują ich standard. Najwyższe standardy reprezentowane są przez budynki klasy A, co może dodatkowo podnieść prestiż siedziby firmy.” – dodaje.
Najpierw więc trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, co jest naszym priorytetem, jakie potrzeby wypływają z rodzaju naszej działalności oraz co chcemy zakomunikować taką, a nie inną siedzibą firmy.
Blisko, komfortowo, funkcjonalnie
Aby dokonać słusznej decyzji i znaleźć to najbardziej odpowiednie miejsce, trzeba przeprowadzić analizę, uwzględniającą różne aspekty z punktu widzenia strategicznych celów firmy. Te z kolei powinny uwzględniać potrzeby klientów i pracowników. Zarówno ci pierwsi, jak i drudzy powinni mieć możliwość sprawnego dojazdu, także komunikacją miejską, posiadać do dyspozycji miejsca parkingowe oraz – w kontekście pracowników – mieć możliwość pozostawienia w wyznaczonym miejscu roweru czy hulajnogi. Ważne jest też otoczenie biura, na przykład tereny rekreacyjne. W podjęciu decyzji o lokalizacji biura pomóc mogą analiza trendów rynkowych i doradztwo eksperta z dziedziny nieruchomości.
Jak natomiast poznać preferencje klientów i pracowników? Dobrym pomysłem mogą być po prostu konsultacje. Kontrahenci zwykle oczekują przede wszystkim tego, że będą mogli bez trudu trafić do siedziby, a jej wygląd – zarówno w środku jak i na zewnątrz – powinien wzbudzać zaufanie i odzwierciedlać niejako obietnicę owocnej współpracy. A jakie są potrzeby pracowników? Według raportu JLL i Skanska 67% osób z osobowością „work hard, tech hard” deklaruje, że chce pracować w elastycznych przestrzeniach, wyposażonych w nowoczesne rozwiązania technologiczne. 79% z nich za szczególnie ważne czynniki uważa maksymalnie funkcjonalne rozwiązania biurowe oraz design wnętrz*.
Lokalizacja biura jako sygnał dla klientów i pracowników
Wybór odpowiedniego miejsca to przede wszystkim pokazanie wartości firmy i jej podejścia do relacji. PROFIT Development po wielu latach obecności w Sky Tower, zdecydowali się na nowe biuro, w którym są od początku maja. Ta decyzja to przede wszystkim ukłon w stronę klientów – aby jeszcze lepiej czuli się w przestrzeni biurowej firmy – a także, z tych samych powodów, wynik troski o pracowników.
„Zmiana lokalizacji to przede wszystkim kolejny krok w stronę zapewnienia jeszcze większego komfortu naszym klientom i pracownikom. Zależy nam, by jedni i drudzy czuli się u nas dobrze. Skupiliśmy się także na tym, by nowe przestrzenie zachęcały pracowników do pracy stacjonarnej i były dla nich przyjaznym, funkcjonalnym miejscem. Atrakcyjna lokalizacja nad wodą jest kolejnym atutem. Pozwala łączyć uroki atrakcji i życia w mieście, z bliskością natury. Decyzja o lokalizacji była poprzedzona szczegółową analizą i rozważaniem różnych możliwości, niemniej Dubois 41 okazała się najlepszym wyborem” – podkreśla Tomasz Stoga.
Za wrocławskiimi przestrzeniami biura PROFIT Development stoi pracowania projektowania wnętrz CUDO. Jak podeszli do tego tematu projektanci?
„Projektując wnętrza nowej siedziby PROFIT Development stawialiśmy na przemyślaną aranżację, elastyczne rozwiązania i zaangażowanie pracowników w proces projektowy. Głównym założeniem było połączenie domowego komfortu z multifunkcjonalnością przestrzeni.” - mówi Margareta Sztejkowska z CUDO.
Sercem biura jest przestronny i pełen naturalnego światła korytarz. Nie jest to jedynie miejsce komunikacji, ale także strefa przeznaczona na dodatkowe aktywności dla pracowników - wyposażona w wygodne fotele i tapicerowane wnęki - idealna na krótkie przerwy, rozmowy telefoniczne i nieformalne spotkania z klientami.
Wgląd do wszystkich pomieszczeń zapewniony jest przez szklane ściany, co sprzyja otwartej komunikacji i integracji zespołu.
„Projekt koncentruje się na harmonijnym połączeniu elegancji, komfortu oraz przyjaznego środowiska z domowym klimatem. W efekcie powstała wyjątkowa przestrzeń, która wiernie odzwierciedla wartości i wizję Profit Development. Wykorzystanie naturalnych materiałów, miękkie wykładziny i wygodne meble, tworzą ciepłą, inspirującą przestrzeń. Wszystkie elementy wnętrza zostały starannie dobrane, aby wspierać dobrostan pracowników, zachęcać do współpracy i zwiększać produktywność, co w rezultacie stworzyło unikalne i funkcjonalne miejsce pracy.” – dodaje Margareta Sztejkowska.
Biuro w odpowiedniej lokalizacji to klucz do budowania pozytywnego wizerunku marki, skutecznego pozyskiwania klientów i utrzymywania z nimi trwałych relacji. Dodatkowo może wpływać na lepszą motywację i efektywność pracowników. Dlatego należy podjąć tę decyzję świadomie, uwzględniając każdy szczegół.
* https://opus.pl/blog/analiza-trendow-w-pracy-biurowej-w-polsce-2023
Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024
Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.
Język finansów – co każdy menedżer rozumieć powinien?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.