Komunikaty PR

Jak powinna wyglądać strategia marketingowa produktu z branży spożywczej?

2021-11-29  |  01:00
Biuro prasowe

Wkraczamy w przedświąteczny okres, w którym branża spożywcza wysuwa się na pierwszy plan wyborów konsumenckich. To najlepszy czas wzrostu sprzedaży i możliwości do działań wizerunkowych. Wymaga jednak odpowiedniego zaplanowania działań na nowy rok. Pierwszym krokiem do sukcesu jest przygotowanie właściwej strategii marketingowej produktu, która pozwoli zaistnieć wizerunkowo i zwiększyć zysk.

 

Sektor spożywczy rozwija się stabilnie nieprzerwanie od kilku lat, notując systematyczne wzrosty sprzedaży detalicznej. Nie zmieniła tego sytuacja związana z pandemią. Segment spożywczy utrzymał swoją pozycję jako jedyny z całego sektora handlowego. Prognozy sprzedażowe na lata 2022-2025 są również optymistyczne: sprzedaż będzie się zwiększać średnio o 2,5% rocznie. Konsumenci branży spożywczej są najbardziej wdzięczną grupą docelową pod kątem częstotliwości zakupowej. Badanie przeprowadzone na zlecenie CBRE pokazało, że aż 37% populacji robi zakupy żywieniowe codziennie. Te korzystne okoliczności należy wykorzystać. Podstawa to spójna, oparta na celach i założeniach marki strategia marketingowa produktu oraz odpowiedź na kilka ważnych pytań:

  • Czy sprawdziłeś, kto prowadzi ciekawy marketing i inspirujące kampanie w Twojej branży?
  • Czy wyciągnąłeś wnioski z obecnych działań marketingowych?
  • Jakie zmiany wprowadziłbyś w tym obszarze w nowym roku?
  • Czego jeszcze nie robisz, a wiesz, że powinieneś?
  • Jaki jest najważniejszy problem? Dlaczego akurat ten?
  • Jeśli mógłbyś od razu poprawić jedną rzecz w marketingu swoje firmy, to co by to było?
  • Czy myślałeś o tym, aby skorzystać z pomocy specjalistów w zakresie budowania strategii marketingowej produktu?

 

Kim jest odbiorca produktu i co może go przekonać do zakupu?

Bez jasno określonej grupy docelowej i profilu naszego końcowego klienta nie stworzymy przynoszącej zyski strategii marketingowej produktu. To profil zakupowy odbiorcy jest kluczem do podejmowanych przez markę działań. Zacznijmy od odpowiedzi na podstawowe pytania. Do jakiej grupy wiekowej chcemy dotrzeć? Jakie potrzeby ma nasz potencjalny klient? Jakie ma oczekiwania wobec produktu? W jakiej sytuacji życiowej i ekonomicznej się znajduje? Z jakimi problemami możemy pomóc mu się zmierzyć?

Precyzyjne określenie profilu zakupowego klienta nie jest łatwym i oczywistym zadaniem. Warto skorzystać przy tym procesie z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów. Podstawa to umiejętne wykorzystanie badań marketingowych i konsumenckich, które pomogą dopasować oczekiwania klientów do możliwości marki i sytuacji rynkowej. Jako agencja spotykamy się na co dzień z firmami z branży spożywczej, które nieprecyzyjnie lub niekonsekwentnie realizowały proces określania grupy docelowej. W konsekwencji straciły cenny czas stabilizacji i zwiększania swoich zysków. Chciały trafić do wszystkich, czyli obrały zupełnie nieskuteczną drogę. Najlepsze wyniki sprzedażowe osiągniemy docierając do niszy, trafiając w konkretne potrzeby i preferencje konsumentów – podkreśla Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający w agencji Commplace.

Musimy pamiętać, że zupełnie inną strategię obierzemy kierując produkt do młodzieży, a inną do osób starszych, nawet jeśli obie te grupy docelowe go używają. Przykładem może być szeroka grupa słodyczy. Jedzą je wszyscy. Odpowiednie skoncentrowanie przekazu do grupy młodych konsumentów, pozwoliło jednak niektórym markom zdecydowanie się wybić. Podjęły działania skierowane typowo do młodzieży, poparte odpowiednimi komunikatami, szatą graficzną i identyfikacją wizualną. Miały pomysł, który zrealizowały intensyfikując swoje działania marketingowe w internecie i social mediach. To wystarczyło, aby zwiększyć i ustabilizować zyski.

 

Co wyróżnia produkt na tle rosnącej konkurencji?

Analiza konkurentów - to kolejny krok, bez którego żadna strategia marketingowa produktu w branży spożywczej nie będzie kompletna i skuteczna. Co więcej, nie wystarczy dokonać analizy raz, przy wprowadzaniu produktu. Trzeba prowadzić ją cyklicznie i bardzo regularnie. Ogromna konkurencyjność w przypadku branży spożywczej powinna być traktowana jako motor napędowy do nieustannych działań. Stały monitoring strategii sprzedażowej i marketingowej to analiza narzędzi, sposobów komunikacji, prowadzonych kampanii, działań w sieci i social mediach, popełnianych błędów… i wiele innych aspektów. Każdy z nich jest tak samo ważny. Może okazać się kluczem do naszego sukcesu. Dzięki śledzeniu konkurencji trafimy w niszę produktową i wejdziemy na rynek z nowością. Skierujemy do odpowiedniej grupy docelowej istniejący już produkt, dzięki zmianie strategii marketingowej i komunikacji. To ostatnie rozwiązanie może okazać się dla nas dużą szansą na szybkie zwiększenie zysków. Dlaczego? Rynek spożywczy jest szeroko rozbudowany i bardzo ciężko wprowadzić na niego innowacyjny produkt. Dużo łatwiej istniejący już dostosować do odpowiedniej grupy konsumentów.

Proces analizy konkurencji warto przeprowadzać korzystając z odpowiednich narzędzi i w oparciu o specjalistyczną wiedzę. Unikniemy błędu pominięcia kluczowych czynników ryzyka. W skrócie – nie zostaniemy wyprzedzeni przez naszych rywali – mówi ekspert z Commplace.

Pamiętajmy – pierwsze kroki w konstruowaniu skutecznej strategii marketingowej produktu w branży spożywczej to dokładne określenie targetu i ścisła analiza konkurencji. One będą warunkowały wybór metod i narzędzi działania.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych Biuro prasowe
2025-06-24 | 11:45

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

PGE Baltica – należąca do Grupy PGE spółka z największym portfelem projektów morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – podpisała razem z CRIST
Firma Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
2025-06-24 | 09:30

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Ta strategiczna współpraca wprowadza na polski rynek nowe rozwiązania - z zakresu probioterapii do pielęgnacji skóry ze skłonnością do trądziku - z planami dalszej
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.

Polityka

Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.

Konsument

Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.