Komunikacja korporacyjna w branży IT. O czym należy pamiętać?
Komunikacja korporacyjna skierowana jest do interesariuszy firmy, klientów biznesowych, a także pracowników. Jak skutecznie mówić do tych grup docelowych? O czym należy pamiętać? Branża IT w Polsce jest chłonna i dynamiczna. Cały czas poszukiwani są nowi pracownicy, którzy mają specyficzne wymagania dotyczące formy zatrudnienia i wynagrodzenia. Jak mówić do pracowników IT w ramach komunikacji korporacyjnej? Oto kilka wskazówek.
Najwięcej pracowników z branży IT jest poszukiwanych w Warszawie – 34 proc., a także w Krakowie – 16 proc. i we Wrocławiu – 16 proc[1]. To wyraźny sygnał do pracodawców, szczególnie z tamtejszych regionów, by jeszcze lepiej dbali o swoich pracowników i komunikowali się z nimi w odpowiedni sposób. Czyli jaki?
Pytaj, czego potrzebują twoi pracownicy
Jak pokazują dane, w 55 proc. firm z branży IT nie istniała możliwość pracy zdalnej. A czego oczekują pracownicy? Co drugi z nich preferuje zatrudnienie w trybie hybrydowym, natomiast 48 proc. chce cały czas pracować zdalnie. Jedynie 2 proc. osób preferuje stałą pracę z biura.
– Forma zatrudnienia, a także system pracy, to dwa główne zagadnienia, które zdominują rynek w 2023 roku. W ramach komunikacji korporacyjnej pracodawcy z branży IT powinni wsłuchiwać się w potrzeby swoich pracowników. Istotne jest przeprowadzanie badań pracowniczych i ankiet, by sprawdzić, jakie są wymagania osób zatrudnionych. Poznanie opinii pracowników pomoże nam uniknąć rotacji w firmie. Pracodawcy powinni wziąć pod uwagę preferencje zatrudnionych. Jeśli ci oczekują elastycznego podejścia do miejsca, w którym wykonują obowiązki zawodowe – pracodawca powinien wziąć pod uwagę potrzeby pracowników – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace.
Pracodawcy powinni przynajmniej raz na kwartał badać poziom satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy, zanim ci zaczną szukać nowego zatrudnienia.
Przede wszystkim rozmowa
Wielu pracodawców zapomina o podstawowej kwestii, jaką jest rozmowa ze swoimi pracownikami. Należy poruszać także takie tematy, które nie są wygodne. Do 3 głównych powodów zmiany pracy wśród pracowników IT zaliczyć należy: nieadekwatne wynagrodzenie (43 proc.), brak możliwości rozwoju (36 proc.) i niesatysfakcjonujące projekty (26 proc.). Trudno jednak przeciwdziałać skutkom niezadowolenia pracowników z wymienionych obszarów, jeśli nie ma się o nich pojęcia.
– Zapracowani pracodawcy zapominają o rozmowie ze swoimi pracownikami. W ramach komunikacji korporacyjnej powinny być organizowane cykliczne spotkania, podczas których pracodawca poinformuje, jaka jest sytuacja finansowa firmy, a także jakie nowe projekty pojawią się na horyzoncie. Spotkania to także czas na rozwianie wszelkich wątpliwości, jakie pojawiają się po stronie pracowników. Nie warto pozwalać, aby w firmie pojawił się szum komunikacyjny. Ten może bowiem doprowadzić do rotacji i wielu odejść pracowników – dodaje Sebastian Kopiej z Commplace.
46 proc. pracowników przyznaje, że może zmienić pracę, jeśli otrzyma lepszą ofertę. Zaś 29 proc. zdecydowanie nie chce szukać innej firmy. Mając na uwadze te dane, jak jeszcze firmy powinny rozmawiać z pracownikami? Jakie działania podejmować? Komunikacja wewnętrzna odgrywa kluczową rolę w procesie zatrzymania pracowników w firmie. Kolejnym krokiem jest oferowanie ciekawych benefitów, a jednym z nich są spotkania firmowe i wyjazdy integracyjne. Początek roku to świetny czas na to, by zaplanować imprezy i wybrać odpowiedni scenariusz.
[1] Raport „Przygotuj się na rekrutację IT w 2022 roku. Rynek pracy IT w Polsce”

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.