Komunikaty PR

Lider musi rozumieć otaczający go świat i być za niego odpowiedzialny

2023-05-05  |  12:20
Biuro prasowe

Zmiany i nieprzewidywalność to środowisko biznesu ostatnich dekad. Pandemia COVID, wojna na terenie Ukrainy, kryzys finansowy, a jednocześnie szybki postęp technologiczny zwiększyły poczucie niepewności. Jak funkcjonować w takiej rzeczywistości? Jak zarządzać biznesem i relacjami z ludźmi? Na te pytania, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) 2023 w Katowicach, odpowiadał m.in. Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Grupy Selena.

Adaptacja do zmiennego świata

Metody zwinne, jeszcze do niedawna odgrywające główną rolę w planowaniu i realizacji biznesu, dosyć szybko wprowadzane były w organizacjach, ponieważ managerowie widzieli w nich szansę na podniesienie efektywności zespołów, a także na szybsze dostarczanie wyższej jakości produktów. Jednak przyśpieszenie metod działania i rozwój technologii to tylko część czynników, które napędzają zmiany w biznesie i otaczającym nas świecie. Pandemia, wojna czy problemy gospodarcze sprawiły, że nawet zwinne firmy, wraz z całą ludzkością, wpadły w realność VUCA, która stała się nową normą. Świat VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity – zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność) stawia nas w centrum chaosu, dynamizmu, skomplikowania.

Z tymi wyzwaniami przychodzi dziś mierzyć się m.in. środowisku biznesowemu. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Krzysztof Domarecki, uczestnicząc w debacie „Lider na trudne czasy”, podkreślił, że obecnie podstawowym zadaniem managera jest zrozumienie otaczającego go świata. Jak zauważył główny akcjonariusz Grupy Selena, turbulencje, z którymi mamy dziś do czynienia w wielu sferach życia, można opisać na trzech poziomach. Pierwszy to wspomniany postęp technologiczny, który dotyczy niemal każdej dziedziny, m.in. IT, produkcji, logistyki czy transportu, ale też takich sfer jak ochrona zdrowia, żywienie czy edukacja. Drugim są zmiany generacyjne, związane z innymi oczekiwaniami młodych pokoleń wobec świata niż oczekiwania ich rówieśników sprzed 50 lat, co wynika ze zwiększającej się zamożności dużej części świata. Trzeci poziom to zmiany geopolityczne: spadek gospodarczego znaczenia Europy Zachodniej, chwiejność pozycji Stanów Zjednoczonych jako hegemona, relatywnie rosnące znaczenie Azji.

- Postęp technologiczny, zmiany generacyjne i geopolityczne to trzy poziomy, które nakładają się na siebie, tworząc obecny zmienny i pełen turbulencji świat. Dotyczy to wszystkich, także przedsiębiorstw, które mają dziś kłopot, aby poradzić sobie z tą zmiennością. Dla managera kluczowe jest najpierw zrozumienie tego, co dzieje się wokół nas, a w ślad za tym definiowanie celów biznesowych i strategii. Strategię trzeba mieć, ale należy ją umieć bardzo szybko adaptować do zmieniających się warunków podkreślił Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Seleny.

Odpowiedzialność i empatia liderów

Uczestnicy debaty dyskutowali na temat pożądanych cech managera, aby mógł skutecznie zarządzać wewnątrz i na zewnątrz organizacji w świecie VUCA. Niezależnie od złożoności zagadnień, z jakimi spotykają się dziś liderzy, paneliści podkreślili, że w zmieniającej się rzeczywistości bardzo ważna jest empatia, rozumienie pracowników i klientów; ich potrzeb, problemów, oczekiwań oraz świadomość, że zarządzanie firmami wciąż ewoluuje.

Krzysztof Domarecki, zaznaczył też, że obecnie nie wystarczy mówić o cechach liderów; że to jest moment, by koncentrować się na ich działaniach. – Uważam, że w Europie jest teraz czas na to, aby liderzy biznesu podjęli wspólną odpowiedzialność i dzielili się nią z klasą polityczną. Biznes i przemysł muszą oddziaływać na podatny na ideologizację świat polityki, zwracając uwagę na to, w jaki sposób Europa jest prowadzona i jaka jest jej relatywna siła w skali światowejakcentował Domarecki. – Poza tym, odpowiedzialność naszych liderów powinna polegać na zastanowieniu się, jakie są realne problemy Polaków, gdzie jesteśmy, jakim wyzwaniom podlega nasz kraj. Rozwiązując nasze własne problemy, przybliżymy się do silniejszej Europy.

W panelu dyskusyjnym „Lider na trudne czasy” wzięli też udział: Magdalena Bogucka, prezes zarządu Zakładu Farmaceutycznego AMARA Sp. z o.o., Zofia Dzik, prezes zarządu Instytutu Humanites – Człowiek i Technologia, Agnieszka Leszczyńska, prezes zarządu Angelini Pharma Polska Sp. z o.o., Mariusz Łukaszewicz, prezes zarządu BNP Paribas Faktoring, Wojciech Wolny, prezes zarządu Euvic SA oraz Marek Kamiński, zdobywca biegunów, założyciel Life Plan Academy i Kamiński Academy.

Podsumowując panel, Domarecki zwrócił uwagę na potencjał liderów biznesowych, w rękach których leży nie tylko odpowiedzialność, ale także możliwość wprowadzania w świecie zmian na lepsze. – To właśnie przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa, m.in. tworząc nowe leki czy produkty ułatwiające życie, są siłą sprawczą przemian i budują lepszy światpowiedział Krzysztof Domarecki.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.