Mleczarze z Tanzanii z wizytą w SM Mlekpol
Przetwarzają 6 tys. litrów mleka dziennie, w skład ich spółdzielni wchodzi tysiąc rolników mieszkających na zboczach Kilimandżaro, a surowiec codziennie odbiera od dostawców i transportuje do przerobu grupa motocyklistów. Tak w skrócie można opisać działalność niewielkiej mleczarni Kondiki z Tanzanii, której rozwój od 2019 roku wspiera Fundacja Ekonomiczna Polska – Afryka Wschodnia. Przedstawiciele przedsiębiorstwa odwiedzili SM Mlekpol w Grajewie, aby poznać nowoczesne procesy technologiczne i produkcyjne.
W środę, 17 maja, podczas jednodniowej wizyty w Zakładzie Produkcji Mleczarskiej w Grajewie, tanzańscy mleczarze mieli okazję spotkać się z Zarządem SM Mlekpol, odwiedzili także laboratoria i przestrzenie produkcyjne. Przyglądali się m.in. przyjęciu, ocenie i badaniu surowca, jak również produkcji masła czy twarogu. Poznali historię rozwoju grajewskiej spółdzielni, spróbowali produktów z jej oferty i dowiedzieli się więcej na temat marek Mlekpolu.
– Obecnie działamy na niewielką skalę, ale chcemy się rozwijać i oferować konsumentom coraz lepsze produkty nabiałowe. Rynek w Tanzanii ma spory potencjał, dlatego wizyta w Polsce jest dla nas szansą na przyjrzenie się z bliska, jak funkcjonują duże zakłady mleczarskie, wykorzystujące nowe technologie. Poszukujemy inspiracji i zastanawiamy się, co i w jaki sposób wprowadzić w swoich warunkach, aby usprawnić procesy, podnieść jakość wyrobów i zachęcić kolejnych rolników do dołączenia do naszej spółdzielni – mówi Adrian Kimario, Dyrektor Spółdzielni Kondiki.
Tanzańskim mleczarzom towarzyszyli Gonia i Robert Zduńczykowie – założyciele Fundacji Ekonomicznej Polska – Afryka Wschodnia. To właśnie dzięki ich staraniom i wsparciu MSZ z programu „Polska pomoc” – Kondiki w ciągu czterech lat potroiła skup, wprowadziła na rynek nowe produkty, a dziś jej pracownicy szkolą się w naszym kraju.
– Ze spółdzielnią Kondiki współpracujemy od 2019 roku. W jej załodze widzimy ogromny potencjał, chęć uczenia się i zdobywania nowych doświadczeń. Jako fundacja pomagamy mleczarni zwiększać możliwości produkcyjne, podnosić standardy jakościowe, docierać na nowe rynki zbytu. Bardzo się cieszymy, że nasi tanzańscy przyjaciele mieli okazję na własne oczy zobaczyć, jak od środka działa jedna z największych polskich spółdzielni mleczarskich – komentuje Robert Zduńczyk.
Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu SM Mlekpol dodaje, że z dużym zainteresowaniem wysłuchała historii Kondiki i że docenia obopólne zaangażowanie w rozwój lokalnej przedsiębiorczości na terenie Afryki Wschodniej.
– Podziwiamy entuzjazm i wysiłki pracowników Kondiki, w związku z czym postanowiliśmy podzielić się z nimi swoim doświadczeniem i odpowiedzieć na ich pytania w kwestiach jakościowych i procesowych. Mamy nadzieję, że wizyta w Mlekpolu zaowocuje dalszym rozwojem tanzańskiej mleczarni – podsumowuje Małgorzata Cebelińska.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.