Nowy trend: warszawskie korporacje taksówkowe i floty partnerskie łączą siły
● Do 2025 r. rynek przewozów na aplikacje urośnie prawie dwukrotnie do 4,7 mld zł.
● Pierwsza na rynku współpraca między partnerem flotowym a warszawską korporacją może stanowić początek przemian w branży.
Jak podaje Zespół Doradców Gospodarczych TOR, rynek przewozów realizowanych przez platformy łączące pasażerów z kierowcami, takie jak Uber, Bolt czy Free Now, dynamicznie rośnie. W 2018 r. jego wartość szacowano na 870 mln zł, a 2022 r. już na 2,5 mld zł. Za dwa lata wartość przewozów zamawianych przez aplikacje ma dobić do 4,7 mld zł.
Z podobną dynamiką mamy do czynienia jeśli chodzi o liczbę użytkowników aplikacji i przejazdów realizowanych za ich pośrednictwem. W 2018 r. 7,6 mln użytkowników zrealizowało około 45 mln przejazdów, a w 2022 r. wartości te wyniosły odpowiednio 18,6 mln i 111 mln. Branża kwitnie ze średniorocznymi wzrostami na poziomie 25 proc., co jest rzadko spotykane w innych sektorach gospodarki.
Równocześnie, jak podaje Dun & Bradstreet (DNB), wiele firm z branży taksówkowej zmieniło model działania lub zdecydowało się na bezpośrednią współpracę z platformami przewozowymi. Kierowcy cenią sobie szczególnie większą swobodę działania i możliwości zarobkowe oferowane przez platformy i ich partnerów flotowych.
– W swoich szeregach mamy wielu taksówkarzy, którzy po długoletniej współpracy z korporacjami zdecydowali się na pracę dla platform. Kierowcy zmieniają barwy głównie ze względu na niższe koszty prowadzenia działalności, ale wielu z nich docenia również większą swobodę działania i możliwości zarobkowe – komentuje Kamil Leszczyński, prezes Eternis, partnera flotowego takich firm jak Uber, Bolt czy FREENOW.
Połączenie tradycji i innowacji ku nowym możliwościom
Taksówkarzy i kierowców świadczących przewozy na aplikację łączy przede wszystkim rodzaj świadczonych usług i dążenie do zadowolenia swojej grupy klientów. Obie formy świadczenia usług przewozowych mają swoje przewagi, których nie ma konkurencja, i przewagi te powinny wykorzystywać. W odpowiedzi na wyzwania dynamicznego rynku warto łączyć siły.
Kolejnym pewnikiem jest to, że polskie społeczeństwo lubi nowe technologie i często wybiera rozwiązania, z których korzystanie jest łatwiejsze, wygodniejsze właśnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań. To, poza ceną, główna przyczyna popularności przejazdów na aplikację.
Po wejściu do Polski takich firm jak Uber czy Bolt, które między innymi przez swój model działania oparty na nowoczesnych rozwiązaniach mobilnych, szybko zyskały mocną pozycję na rynku przewozów, branża tradycyjnych taksówek poczuła na plecach oddech mocnej konkurencji. Jednak niewiele korporacji podążyło za sprawdzonymi trendami wykreowanymi przez platformy przewozowe. Uproszczenie zamawiania przejazdu, określenie jego kosztu z góry, śledzenie pojazdu czy możliwość skontaktowania się z zamówionym kierowcą to możliwości, których na próżno szukać w portfolio usług większości korporacji taksówkowych.
Nowi kierowcy również chętniej wybierają firmy oferujące mobilne rozwiązania, niski finansowy próg wejścia, jasne procedury rozliczeń i zapewniające ciągły dopływ nowych zleceń.
- Zapotrzebowanie na przejazdy nieustannie rośnie, a z nim zapotrzebowanie na pracowników, których korporacjom coraz trudniej rekrutować. W Eternis wyspecjalizowaliśmy się w pozyskiwaniu wartościowych kierowców, a inwestycje w technologie, które owocują transparentnymi rozliczeniami, czy możliwością dziennego pobierania zarobionych pieniędzy pozwalają nam łatwiej pozyskać pracowników z rynku i zatrzymać ich w firmie na dłużej – komentuje Kamil Leszczyński.
Warszawskie korporacje z nowym źródłem kierowców
Brak chętnych do pracy kierowców okazuje się obecnie głównym wyzwaniem w funkcjonowaniu korporacji taksówkowych. Dlatego firmy nastawione na rozwój szukają źródeł sprawdzonych kierowców. Początkiem nowego trendu w branży może być partnerstwo Eternis i warszawskiej korporacji Sawa Taxi.
W ramach współpracy kierowcy zatrudnieni w Eternis spełniający wymogi korporacji, będą mogli realizować zlecenia od tej firmy. W ten sposób korporacja otrzymuje doświadczonych kierowców, którzy po krótkim szkoleniu mogą szybko świadczyć usługi zgodnie ze standardami korporacyjnymi. Pracownicy Eternis otrzymują natomiast dostęp do dodatkowych, prestiżowych lokalizacji i atrakcyjnych stawek.
– Kierowcy z Eternis, którzy zdecydowali się na współpracę z Sawa Taxi przechodzą szkolenie w siedzibie firmy. Zapoznanie ze standardami obowiązującymi w firmie ułatwia fakt, że kierowcy z Eternis już znają branżę i wiedzą jak pracować z klientami. Pracowników Eternis traktujemy na równi z innymi naszymi kierowcami, zarówno pod względem zarobków jak i dostępu do zleceń – mówi Arkadiusz Cech - Kierownik ds. Floty w Sawa Taxi.
Zapotrzebowanie na usługi przewozowe i kierowców rośnie, co świadczy o rosnącej dynamice rynku przewozów. Zarówno korporacje taksówkowe, jak i firmy partnerskie muszą pozostać elastyczne i otwarte na nowe formy współpracy, aby sprostać tym wyzwaniom. Rozwój przejazdów na aplikację to także szansa dla korporacji taksówkowych. Współpraca z partnerami flotowymi umożliwia dostosowanie się do zmian rynkowych i preferencji konsumenckich, a jednocześnie firmy mogą nadal liczyć na taksówkarzy wybierających działalność gospodarczą jako formę współpracy z korporacją.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.