Nowy trend: warszawskie korporacje taksówkowe i floty partnerskie łączą siły
● Do 2025 r. rynek przewozów na aplikacje urośnie prawie dwukrotnie do 4,7 mld zł.
● Pierwsza na rynku współpraca między partnerem flotowym a warszawską korporacją może stanowić początek przemian w branży.
Jak podaje Zespół Doradców Gospodarczych TOR, rynek przewozów realizowanych przez platformy łączące pasażerów z kierowcami, takie jak Uber, Bolt czy Free Now, dynamicznie rośnie. W 2018 r. jego wartość szacowano na 870 mln zł, a 2022 r. już na 2,5 mld zł. Za dwa lata wartość przewozów zamawianych przez aplikacje ma dobić do 4,7 mld zł.
Z podobną dynamiką mamy do czynienia jeśli chodzi o liczbę użytkowników aplikacji i przejazdów realizowanych za ich pośrednictwem. W 2018 r. 7,6 mln użytkowników zrealizowało około 45 mln przejazdów, a w 2022 r. wartości te wyniosły odpowiednio 18,6 mln i 111 mln. Branża kwitnie ze średniorocznymi wzrostami na poziomie 25 proc., co jest rzadko spotykane w innych sektorach gospodarki.
Równocześnie, jak podaje Dun & Bradstreet (DNB), wiele firm z branży taksówkowej zmieniło model działania lub zdecydowało się na bezpośrednią współpracę z platformami przewozowymi. Kierowcy cenią sobie szczególnie większą swobodę działania i możliwości zarobkowe oferowane przez platformy i ich partnerów flotowych.
– W swoich szeregach mamy wielu taksówkarzy, którzy po długoletniej współpracy z korporacjami zdecydowali się na pracę dla platform. Kierowcy zmieniają barwy głównie ze względu na niższe koszty prowadzenia działalności, ale wielu z nich docenia również większą swobodę działania i możliwości zarobkowe – komentuje Kamil Leszczyński, prezes Eternis, partnera flotowego takich firm jak Uber, Bolt czy FREENOW.
Połączenie tradycji i innowacji ku nowym możliwościom
Taksówkarzy i kierowców świadczących przewozy na aplikację łączy przede wszystkim rodzaj świadczonych usług i dążenie do zadowolenia swojej grupy klientów. Obie formy świadczenia usług przewozowych mają swoje przewagi, których nie ma konkurencja, i przewagi te powinny wykorzystywać. W odpowiedzi na wyzwania dynamicznego rynku warto łączyć siły.
Kolejnym pewnikiem jest to, że polskie społeczeństwo lubi nowe technologie i często wybiera rozwiązania, z których korzystanie jest łatwiejsze, wygodniejsze właśnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań. To, poza ceną, główna przyczyna popularności przejazdów na aplikację.
Po wejściu do Polski takich firm jak Uber czy Bolt, które między innymi przez swój model działania oparty na nowoczesnych rozwiązaniach mobilnych, szybko zyskały mocną pozycję na rynku przewozów, branża tradycyjnych taksówek poczuła na plecach oddech mocnej konkurencji. Jednak niewiele korporacji podążyło za sprawdzonymi trendami wykreowanymi przez platformy przewozowe. Uproszczenie zamawiania przejazdu, określenie jego kosztu z góry, śledzenie pojazdu czy możliwość skontaktowania się z zamówionym kierowcą to możliwości, których na próżno szukać w portfolio usług większości korporacji taksówkowych.
Nowi kierowcy również chętniej wybierają firmy oferujące mobilne rozwiązania, niski finansowy próg wejścia, jasne procedury rozliczeń i zapewniające ciągły dopływ nowych zleceń.
- Zapotrzebowanie na przejazdy nieustannie rośnie, a z nim zapotrzebowanie na pracowników, których korporacjom coraz trudniej rekrutować. W Eternis wyspecjalizowaliśmy się w pozyskiwaniu wartościowych kierowców, a inwestycje w technologie, które owocują transparentnymi rozliczeniami, czy możliwością dziennego pobierania zarobionych pieniędzy pozwalają nam łatwiej pozyskać pracowników z rynku i zatrzymać ich w firmie na dłużej – komentuje Kamil Leszczyński.
Warszawskie korporacje z nowym źródłem kierowców
Brak chętnych do pracy kierowców okazuje się obecnie głównym wyzwaniem w funkcjonowaniu korporacji taksówkowych. Dlatego firmy nastawione na rozwój szukają źródeł sprawdzonych kierowców. Początkiem nowego trendu w branży może być partnerstwo Eternis i warszawskiej korporacji Sawa Taxi.
W ramach współpracy kierowcy zatrudnieni w Eternis spełniający wymogi korporacji, będą mogli realizować zlecenia od tej firmy. W ten sposób korporacja otrzymuje doświadczonych kierowców, którzy po krótkim szkoleniu mogą szybko świadczyć usługi zgodnie ze standardami korporacyjnymi. Pracownicy Eternis otrzymują natomiast dostęp do dodatkowych, prestiżowych lokalizacji i atrakcyjnych stawek.
– Kierowcy z Eternis, którzy zdecydowali się na współpracę z Sawa Taxi przechodzą szkolenie w siedzibie firmy. Zapoznanie ze standardami obowiązującymi w firmie ułatwia fakt, że kierowcy z Eternis już znają branżę i wiedzą jak pracować z klientami. Pracowników Eternis traktujemy na równi z innymi naszymi kierowcami, zarówno pod względem zarobków jak i dostępu do zleceń – mówi Arkadiusz Cech - Kierownik ds. Floty w Sawa Taxi.
Zapotrzebowanie na usługi przewozowe i kierowców rośnie, co świadczy o rosnącej dynamice rynku przewozów. Zarówno korporacje taksówkowe, jak i firmy partnerskie muszą pozostać elastyczne i otwarte na nowe formy współpracy, aby sprostać tym wyzwaniom. Rozwój przejazdów na aplikację to także szansa dla korporacji taksówkowych. Współpraca z partnerami flotowymi umożliwia dostosowanie się do zmian rynkowych i preferencji konsumenckich, a jednocześnie firmy mogą nadal liczyć na taksówkarzy wybierających działalność gospodarczą jako formę współpracy z korporacją.

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.