Komunikaty PR

Optymalizacja pracy central wentylacyjnych pozwala na duże oszczędności

2023-09-07  |  10:11
Biuro prasowe
  • W dużych obiektach logistycznych, o powierzchni powyżej 60 tys. m2, może działać kilkadziesiąt central wentylacyjnych, które wraz z pompami ciepła wygenerują zużycie nawet ok. 300 MWh w ciągu miesiąca. 
  • Ich duża liczba i energochłonność powodują, że wymiana automatyki sterującej, a czasem nawet jej lepsza konfiguracja, dają znaczne oszczędności. Nawet 15%.
  • Wykorzystywanie ogólnych programów sterujących i niemodernizowanej automatyki pracy wentylacji to nie tylko zawyżone zużycie energii. To także efekt niepożądanego przegrzewania lub wychładzania obiektu. 

Niewykorzystywanie pomiaru jakości powietrza (pomiar zawartości CO2), całościowa zamiast częściowej wymiana powietrza wewnątrz hali, brak odzysku ciepła czy brak histerezy wyłączenia/ dostosowania wydajności pomp ciepła do rzeczywistego zapotrzebowania to typowe błędy w działaniu i ustawieniach systemów wentylacji w obiektach magazynowych. Generują znaczne koszty, bo w dużych obiektach logistycznych liczących powyżej 60 tys. m2 może działać kilkadziesiąt central wentylacyjnych, które wraz z pompami ciepła mogą generować zużycie nawet ok. 300 MWh w ciągu miesiąca. Istotnym problemem jest również niewykorzystywanie potencjału inwerterowych urządzeń chłodniczych – innymi słowy pisanie programów w taki sposób, aby urządzenia pracowały na zasadzie on-off, bez możliwości płynnej regulacji wydajności urządzeń. Takie błędy generują wyższe koszty.     

- Automatyka central wentylacyjnych to niedoceniane źródło oszczędności. Rozwój technologii, spowodowany także szybko rosnącym w ostatnich kilku latach kosztem energii powoduje, że nawet stosunkowo nowe obiekty mogą zyskać na modernizacji w tym zakresie. Obecnie realizujemy projekt dla dużego parku logistycznego, który zakłada wymianę automatyki w 40 centralach wentylacyjnych. Modernizacja obejmie także napisanie indywidualnych programów do sterowników PLC (Programmable Logic Controller, czyli Programowalny Sterownik Logiczny) umożliwiających wykorzystanie rekuperacji oraz pomiaru jakości powietrza do zredukowania zużycia energii elektrycznej przy jednoczesnym zachowaniu komfortu użytkowników – mówi Rafał Gołębiewski Kierownik Techniczny Obiektu ze SPIE Building Solutions.

Wg eksperta SPIE takie działanie może przynieść nawet 15% oszczędności w skali roku. Inwestycja wykonywana jest etapami, a koszt pierwszego z nich (wymiana 10 szt. automatyk) zwróci się już po 6 miesiącach.  

Problemem w przypadku modernizowanego obiektu były programy, które zostały napisane w sposób dosyć „ogólny”, który nie uwzględniał pełnych możliwości wykorzystania urządzeń do lepszego zarządzenia komfortem cieplnym oraz optymalizacją zużycia energii elektrycznej.    

W bieżącym użytkowaniu obiektu trudno dostrzec i zdiagnozować błędy 

Podobne uwarunkowania mogą mieć miejsce w wielu obiektach logistycznych. Problemem bywają błędne algorytmy pracy central wentylacyjnych. Nie zawsze i nie wszystkie mogą być zauważone przez obsługę techniczną obiektu. Szczególnie jeśli realizuje ją firma bez odpowiedniego doświadczenia i zaplecza. Podstawą działań modernizacyjnych powinny być więc dokładny audyt i analiza zaimplementowanych programów i urządzeń. To pozwala zlokalizować obszary, w których należy przeprowadzić zmiany, aby efektywniej wykorzystywać energię elektryczną do utrzymywania parametrów jakościowych powietrza.   

- Ważnym założeniem jest projektowanie indywidualnych programów dla każdego obiektu. Największy nacisk kładziemy na jak największe wykorzystanie rekuperacji przy jak najmniejszym udziale świeżego powietrza. Oczywiście przy bieżącym pomiarze jakości powietrza i utrzymaniu jego optymalnych parametrów. Dodatkowo w modernizacji działania central wentylacyjnych skupiamy się na optymalnym ustawieniu regulatorów PID tak, aby przeregulowania w zakresie temperatury były jak najmniejsze. Automatyka, która ma np. pięć lat, nie odpowiada obecnym potrzebom, więc przy okazji pisania nowych programów warto rozważyć wymianę sterowników PLC na nowe - mówi Rafał Gołębiewski ze SPIE Building Solutions.

Nowoczesne sterowniki PLC są dostępne także od polskiego producenta. Powoduje to, że czas oczekiwania na ich dostawy jest krótki. Zapewniają też bezpłatny dostęp do narzędzi programowych. Sterownik typu BACNet podłączony do istniejącej sieci ethernetowej na obiekcie, da możliwość zdalnego dostępu do parametrów pracy oraz nastaw przy użyciu systemu BMS. Taki sterownik posiada również wbudowany webserwer, który umożliwia dostęp przez przeglądarkę internetową przy zachowaniu pełnej funkcjonalności.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.