Praktyczne aspekty wdrożenia outsourcingu w firmie
Wdrożenie outsourcingu w firmie, czyli przekazanie części zadań zewnętrznym usługodawcom, to coraz powszechniejsza strategia zwiększania efektywności operacyjnej biznesu. Aby jednak outsourcing przyniósł oczekiwane korzyści, proces ten musi zostać najpierw starannie zaplanowany. Co należy wiedzieć przed zdecydowaniem się na ten krok?
Przede wszystkim, proces wdrożeniowy powinien zostać poprzedzony dokładną analizą potrzeb firmy. Najpierw należy zidentyfikować obszary działalności, których ma on dotyczyć. Mogą być nimi chociażby IT, księgowość, HR, czy logistyka, ale także prace fizyczne. Kluczowe jest również określenie celów, których realizację ma umożliwić skorzystanie z zewnętrznych usług. Outsourcing pozwala bowiem m.in. na redukcję kosztów, poprawę jakości świadczeń, czy też koncentrację na innych obszarach działalności firmy. Może on pomóc firmie zarówno w rozwoju, jak i wyjściu z kryzysu czy dostosowaniu się do zmiennych warunków rynku. Warto mieć również na uwadze, że outsourcing zazwyczaj przybiera formę długofalowej współpracy, a nie pojedynczego zlecenia.
- Outsourcing nie jest procesem statycznym – wymaga ciągłej adaptacji i doskonalenia. Firmy muszą być gotowe na zmiany i elastycznie reagować na nowe potrzeby biznesowe - komentuje Małgorzata Koska-Stępak, prezes firmy Easttrees
Po określeniu potrzeb oraz celów, kolejnym krokiem powinna być analiza dostępnych na rynku opcji. Znajduje się bowiem na nim wiele firm, których specjalizacje różnią się od siebie. Dany usługodawca może bowiem sprawdzić się w IT, ale nie być w stanie prowadzić prac magazynowych. Profil potencjalnego dostawcy musi odpowiadać określonym wcześniej potrzebom firmy.
Gdy mamy to już za sobą, konieczne jest zarysowanie klarownych warunków umowy. To jeden z najważniejszych etapów wdrażania outsourcingu, gdyż jakiekolwiek niedomówienia mogą prowadzić do przyszłych nieporozumień i różnic w oczekiwaniach. Nie trzeba chyba dodawać, że nie wpływa to korzystnie na efektywność współpracy.
Wdrożenie outsourcingu wiąże się również z koniecznością odpowiedniego przygotowania organizacji. Pracownicy powinni zostać poinformowani o planowanych zmianach, ich przyczynach oraz korzyściach, jakie mogą z nich wynikać. W zapewnieniu płynnego przejścia i minimalizacji zakłóceń działalności mogą pomóc szkolenia dla pracowników, którzy będą mieli kontakt z zewnętrzną firmą.
Choć to ostatni etap procesu wdrożeniowego, nie należy zapominać, że efektywne zarządzanie relacjami z zewnętrznym dostawcą jest kluczowe dla sukcesu całego przedsięwzięcia. Pozwalają na to chociażby regularne spotkania, bieżące monitorowanie stanu realizacji usług, czy zbieranie feedbacku od pracowników.
Ważne jest również, aby dostawca usług był proaktywny i proponował innowacyjne rozwiązania, które mogą przyczynić się do dalszej optymalizacji procesów – zauważa Małgorzata Koska Stępak - Regularna ocena wyników i wprowadzanie usprawnień pozwala na maksymalizowanie korzyści płynących z outsourcingu i zapewnienie firmie przewagi konkurencyjnej na rynku – puentuje.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.