Rosnące koszty prowadzenia działalności największym wyzwaniem dla sektora MŚP
Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP zajmujący się handlem i usługami uważają, że największym wyzwaniem dla ich firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy będą rosnące koszty prowadzenia działalności - tak odpowiedziało prawie 79 proc. respondentów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv wynika również, że istotny wpływ na ich funkcjonowanie będzie miała niepewność gospodarcza (prawie 70 proc.). Ponad połowa (niemal 55 proc.) ankietowanych MŚP jako kluczowe wyzwanie, z którym będzie musiała się zmierzyć w przyszłości, wskazała także utrzymanie obecnych przychodów i rentowności.
Zdaniem polskich przedsiębiorców z sektora MŚP zajmujących się handlem i usługami największym wyzwaniem w najbliższej przyszłości będzie dla nich zmierzenie się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności – tak odpowiedziało prawie 79 proc. badanych w raporcie „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Jest to największa obawa zarówno dla mikro firm (77 proc.), jak i małych i średnich (82 proc.). Kolejnymi czynnikami, jakie wymieniali respondenci były: niepewność gospodarcza (niemal 70 proc.), utrzymanie obecnych przychodów i rentowności (55 proc.), utrzymanie obecnych cen produktów/usług (prawie 52 proc.), pozyskanie nowych klientów (blisko 45 proc.) oraz utrzymanie obecnych klientów (40 proc.). Opinie przedsiębiorców nie różnią się znacząco w zależności od branży. Zarówno dla sektora usługowego, jak i handlowego, rosnące koszty i niepewność gospodarcza to dwa najczęściej wymieniane wyzwania.
- Rosnące koszty prowadzenia działalności są obecnie największym wyzwaniem dla firm z sektora MŚP. W związku z tym można przewidywać, że firmy będą poszukiwać rozwiązań efektywnych kosztowo. Dobrym pomysłem może być np. wykorzystanie nowych technologii, które wesprą działalność operacyjną przedsiębiorstw, a co za tym idzie optymalizację kosztów. Cyfryzacja zwiększa także możliwości dostosowywania się do niepewnej sytuacji gospodarczej, która jest drugim w kolejności najczęściej wymienianym wyzwaniem. Technologie ułatwiają bowiem reagowanie m.in. na trudne i nieprzewidziane wydarzenia – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.
Rosnące koszty prowadzenia działalności i niepewność gospodarcza największym wyzwaniem niezależnie od rodzaju wykonywanych usług
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie PolCard from Fiserv, firmy z sektora MŚP najbardziej obawiają się rosnących kosztów działalności i niepewności gospodarczej - niezależnie od rodzaju usług, jakie wykonują. Wzrost cen i brak stabilnej sytuacji ekonomicznej jest największym wyzwaniem zarówno dla branży kosmetycznej, sektora HoReCa, jak i działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej, naprawy maszyn i urządzeń czy też branży fitness.
- Na wyzwania przedsiębiorstw warto spojrzeć pod kątem ich obecnej kondycji. Wśród badanych firm większy optymizm dotyczący sytuacji finansowej wykazują małe i średnie przedsiębiorstwa (od 10 do 249 pracowników) – tutaj aż 54 proc. określiło aktualny stan jako dobry, a 5 proc. jako bardzo dobry. W przypadku mikro firm (do 9 pracowników) jest mniej optymistycznie, ponieważ już tylko co trzecia z nich uważa, że jej obecny stan finansów jest dobry. Można więc przewidywać, że mikro firmom trudniej będzie stawić czoła wyzwaniom, szczególnie tym związanym z rosnącymi kosztami działalności. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj lepsze zasoby organizacyjne, kapitałowe i osobowe, przez co łatwiej adaptują się do zmieniających się warunków - dodaje Krzysztof Polończyk.
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami. Próba n = 500.
Więcej informacji:
Radosław Pupiec
Menedżer Projektów, Clear Communication Group
radoslaw.pupiec@clearcom.pl
517 595 218

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.