Komunikaty PR

Rosnące koszty prowadzenia działalności największym wyzwaniem dla sektora MŚP

2023-06-29  |  12:00
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG
Do pobrania ( 0.03 MB )

Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP zajmujący się handlem i usługami uważają, że największym wyzwaniem dla ich firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy będą rosnące koszty prowadzenia działalności - tak odpowiedziało prawie 79 proc. respondentów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv wynika również, że istotny wpływ na ich funkcjonowanie będzie miała niepewność gospodarcza (prawie 70 proc.). Ponad połowa (niemal 55 proc.) ankietowanych MŚP jako kluczowe wyzwanie, z którym będzie musiała się zmierzyć w przyszłości, wskazała także utrzymanie obecnych przychodów i rentowności.

Zdaniem polskich przedsiębiorców z sektora MŚP zajmujących się handlem i usługami największym wyzwaniem w najbliższej przyszłości będzie dla nich zmierzenie się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności – tak odpowiedziało prawie 79 proc. badanych w raporcie „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Jest to największa obawa zarówno dla mikro firm (77 proc.), jak i małych i średnich (82 proc.). Kolejnymi czynnikami, jakie wymieniali respondenci były: niepewność gospodarcza (niemal 70 proc.), utrzymanie obecnych przychodów i rentowności (55 proc.), utrzymanie obecnych cen produktów/usług (prawie 52 proc.), pozyskanie nowych klientów (blisko 45 proc.) oraz utrzymanie obecnych klientów (40 proc.). Opinie przedsiębiorców nie różnią się znacząco w zależności od branży. Zarówno dla sektora usługowego, jak i handlowego, rosnące koszty i niepewność gospodarcza to dwa najczęściej wymieniane wyzwania. 

- Rosnące koszty prowadzenia działalności są obecnie największym wyzwaniem dla firm z sektora MŚP. W związku z tym można przewidywać, że firmy będą poszukiwać rozwiązań efektywnych kosztowo. Dobrym pomysłem może być np. wykorzystanie nowych technologii, które wesprą działalność operacyjną przedsiębiorstw, a co za tym idzie optymalizację kosztów. Cyfryzacja zwiększa także możliwości dostosowywania się do niepewnej sytuacji gospodarczej, która jest drugim w kolejności najczęściej wymienianym wyzwaniem. Technologie ułatwiają bowiem reagowanie m.in. na trudne i nieprzewidziane wydarzenia mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Rosnące koszty prowadzenia działalności i niepewność gospodarcza największym wyzwaniem niezależnie od rodzaju wykonywanych usług

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie PolCard from Fiserv, firmy z sektora MŚP najbardziej obawiają się rosnących kosztów działalności i niepewności gospodarczej - niezależnie od rodzaju usług, jakie wykonują. Wzrost cen i brak stabilnej sytuacji ekonomicznej jest największym wyzwaniem zarówno dla branży kosmetycznej, sektora HoReCa, jak i działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej, naprawy maszyn i urządzeń czy też branży fitness.

- Na wyzwania przedsiębiorstw warto spojrzeć pod kątem ich obecnej kondycji. Wśród badanych firm większy optymizm dotyczący sytuacji finansowej wykazują małe i średnie przedsiębiorstwa (od 10 do 249 pracowników) – tutaj aż 54 proc. określiło aktualny stan jako dobry, a 5 proc. jako bardzo dobry. W przypadku mikro firm (do 9 pracowników) jest mniej optymistycznie, ponieważ już tylko co trzecia z nich uważa, że jej obecny stan finansów jest dobry. Można więc przewidywać, że mikro firmom trudniej będzie stawić czoła wyzwaniom, szczególnie tym związanym z rosnącymi kosztami działalności. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj lepsze zasoby organizacyjne, kapitałowe i osobowe, przez co łatwiej adaptują się do zmieniających się warunków - dodaje Krzysztof Polończyk.

 

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami. Próba n = 500.

 

Więcej informacji:

 

Radosław Pupiec

Menedżer Projektów, Clear Communication Group

radoslaw.pupiec@clearcom.pl

517 595 218

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.