Komunikaty PR

Rosnące koszty prowadzenia działalności największym wyzwaniem dla sektora MŚP

2023-06-29  |  12:00
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG
Do pobrania ( 0.03 MB )

Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP zajmujący się handlem i usługami uważają, że największym wyzwaniem dla ich firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy będą rosnące koszty prowadzenia działalności - tak odpowiedziało prawie 79 proc. respondentów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv wynika również, że istotny wpływ na ich funkcjonowanie będzie miała niepewność gospodarcza (prawie 70 proc.). Ponad połowa (niemal 55 proc.) ankietowanych MŚP jako kluczowe wyzwanie, z którym będzie musiała się zmierzyć w przyszłości, wskazała także utrzymanie obecnych przychodów i rentowności.

Zdaniem polskich przedsiębiorców z sektora MŚP zajmujących się handlem i usługami największym wyzwaniem w najbliższej przyszłości będzie dla nich zmierzenie się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności – tak odpowiedziało prawie 79 proc. badanych w raporcie „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Jest to największa obawa zarówno dla mikro firm (77 proc.), jak i małych i średnich (82 proc.). Kolejnymi czynnikami, jakie wymieniali respondenci były: niepewność gospodarcza (niemal 70 proc.), utrzymanie obecnych przychodów i rentowności (55 proc.), utrzymanie obecnych cen produktów/usług (prawie 52 proc.), pozyskanie nowych klientów (blisko 45 proc.) oraz utrzymanie obecnych klientów (40 proc.). Opinie przedsiębiorców nie różnią się znacząco w zależności od branży. Zarówno dla sektora usługowego, jak i handlowego, rosnące koszty i niepewność gospodarcza to dwa najczęściej wymieniane wyzwania. 

- Rosnące koszty prowadzenia działalności są obecnie największym wyzwaniem dla firm z sektora MŚP. W związku z tym można przewidywać, że firmy będą poszukiwać rozwiązań efektywnych kosztowo. Dobrym pomysłem może być np. wykorzystanie nowych technologii, które wesprą działalność operacyjną przedsiębiorstw, a co za tym idzie optymalizację kosztów. Cyfryzacja zwiększa także możliwości dostosowywania się do niepewnej sytuacji gospodarczej, która jest drugim w kolejności najczęściej wymienianym wyzwaniem. Technologie ułatwiają bowiem reagowanie m.in. na trudne i nieprzewidziane wydarzenia mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Rosnące koszty prowadzenia działalności i niepewność gospodarcza największym wyzwaniem niezależnie od rodzaju wykonywanych usług

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie PolCard from Fiserv, firmy z sektora MŚP najbardziej obawiają się rosnących kosztów działalności i niepewności gospodarczej - niezależnie od rodzaju usług, jakie wykonują. Wzrost cen i brak stabilnej sytuacji ekonomicznej jest największym wyzwaniem zarówno dla branży kosmetycznej, sektora HoReCa, jak i działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej, naprawy maszyn i urządzeń czy też branży fitness.

- Na wyzwania przedsiębiorstw warto spojrzeć pod kątem ich obecnej kondycji. Wśród badanych firm większy optymizm dotyczący sytuacji finansowej wykazują małe i średnie przedsiębiorstwa (od 10 do 249 pracowników) – tutaj aż 54 proc. określiło aktualny stan jako dobry, a 5 proc. jako bardzo dobry. W przypadku mikro firm (do 9 pracowników) jest mniej optymistycznie, ponieważ już tylko co trzecia z nich uważa, że jej obecny stan finansów jest dobry. Można więc przewidywać, że mikro firmom trudniej będzie stawić czoła wyzwaniom, szczególnie tym związanym z rosnącymi kosztami działalności. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj lepsze zasoby organizacyjne, kapitałowe i osobowe, przez co łatwiej adaptują się do zmieniających się warunków - dodaje Krzysztof Polończyk.

 

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami. Próba n = 500.

 

Więcej informacji:

 

Radosław Pupiec

Menedżer Projektów, Clear Communication Group

radoslaw.pupiec@clearcom.pl

517 595 218

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.