Komunikaty PR

Trudna sztuka windykacji. Czy na pewno?

2020-11-20  |  16:30
Biuro prasowe
Kontakt
PROVEMA
Provema Sp. z o.o.

Konduktorska 33
40-155 Katowice
provema|provema.pl| |provema|provema.pl
575282018
www.provema.pl
Do pobrania 20112020 ( 0.03 MB )

Niezależnie od tego czy staramy się odzyskać nieuregulowane zobowiązanie sami czy z pomocą profesjonalistów to zasady współpracy z dłużnikiem powinny być podobne a sama procedura może być żmudna i nie koniecznie prosta. Odzyskiwanie niespłaconych należności na drodze polubownej, w szczególności windykowanie niespłaconych należności przez telefon, jest sztuką, którą warto doskonalić. W całym procesie windykacji polubownej rozmowa telefoniczna jest bardzo często pierwszym kontaktem z niesolidnym klientem, nieregulującym swoich zobowiązań w terminie. Jeżeli tego kontaktu nie stracimy to mamy pierwszy, mały sukces.

Skuteczność

Niestety nie ma jednej skutecznej metody działania. Z całą pewnością należy stwierdzić, że windykacja powinna być prowadzona już od momentu powstania zobowiązania. Dobrym rozwiązaniem są monity sms. Pozwalają dotrzeć bezpośrednio do odbiorcy np. z przypomnieniem o przypadającym terminie zapłaty lub powstałym opóźnieniu. Monitorowanie dłużnika i upomnienie  o zapłatę szczególnie w początkowym etapie potrafią być bardzo efektywne. W tym zakresie mogą działać pewne schematy. Powtarzalność zachowań umożliwia opracowanie algorytmu dzięki któremu odzyskanie środków w rozsądnym terminie sięgnie nawet 60%.

To, w jaki sposób będzie prowadzona windykacja długów, jest uzależnione m.in. od postawy samego dłużnika. Jeśli jest on nastawiony na polubowne rozwiązanie problemu, bardzo często możliwe jest dojście do porozumienia bez interwencji sądu. To często najkorzystniejszy kierunek działania – zarówno dla wierzyciela, jak i samego dłużnika.

Należy oczywiście liczyć się z tym, że są ludzie na których żadne opracowane metody nie będą robiły wrażenia.  Ważna jest wtedy technika, argumenty wykorzystywane w procesie negocjacji, a także doświadczenie. Istotne jest utrzymywanie pozytywnych relacji z dłużnikiem. Utrzymanie ich jest wprawdzie zazwyczaj dosyć skomplikowane, ale często niezbędne dla zwiększenia szans na odzyskanie pieniędzy. Indywidualne ustalenia i elastyczne podejście do tematu zwiększają szansę spełnienia zobowiązania. Jednostkowa charakteryzacja pozwala dłużnikowi na realne poczucie współpracy i umożliwienie spłaty. Bycie w otwartym konflikcie z dłużnikiem nikomu nie wychodzi na dobre.  Szczególnie na etapie przedsądowym dąży się do rozwiązania sporu z dłużnikiem bez procesu sądowego, a poprzez podpisanie ugody i ustalenie nowych warunków spłaty zobowiązania. Prowadzone negocjacje między wierzycielem a osobą zadłużoną mają doprowadzić do takiego konsensu, który będzie zadawalający dla obu stron. Nie jest to proste.

Rozmowy windykacyjne mogą mieć różny przebieg. Wierzyciel powinien przygotować różne ich warianty i schematy oraz opracować odpowiedzi na typowe wymówki stosowane przez dłużników. Każda firma musi wiedzieć, jakie sankcje będzie stosować wobec nierzetelnych klientów w przypadku braku zapłaty.

Nikt nie urodził się geniuszem w windykacji, a jedyną drogą do osiągnięcia sukcesów na tym polu jest ciągła nauka i podnoszenie swoich kwalifikacji. Być może nie każdemu uda się opanować wszystkie umiejętności od razu, dlatego trzeba wciąż weryfikować swoje rozmowy przez telefon z dłużnikami i doskonalić ich skuteczność.

Autor: Kamil Laskowski, Dyrektor Operacyjny w Provema

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Provema Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia

Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.

Ochrona środowiska

Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku

Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.

Handel

Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych co roku przeprowadza kilkadziesiąt tysięcy czynności kontrolnych. W ubiegłym roku 16 proc. skontrolowanych artykułów rolno-spożywczych na etapie detalu miało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami, a co czwarta partia była nieprawidłowo oznaczona. Do najczęściej kwestionowanych produktów należały oliwa z oliwek i przetwory grzybowe. – Konsument, jako najsłabsze ogniwo w łańcuchu, musi być właściwie poinformowany o składzie danego produktu – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk z GIJHARS.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.