Trudne czasy wymagają zdecydowanych działań. CSR w 2022
Społeczna odpowiedzialność biznesu to nic innego, jak strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne czy aspekty środowiskowe. To, w jaki sposób firmy podchodzą do kwestii związanych z CSR (Corporate Social Responsibility), wyraźnie pokazał rok 2022. Wybuch wojny w Ukrainie, a w konsekwencji kryzys uchodźczy, sprawiły, że pomoc była potrzebna bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Biznesy, które zdecydowały się ją nieść, miały zatem bardzo pracowity rok.
W trudnych czasach chęć pomocy i jednoczenie ludzi wokół wartościowych przedsięwzięć zyskuje na znaczeniu. Postępująca degradacja środowiska, rosyjska agresja na Ukrainie czy kryzys gospodarczy sprawiły, że kwestie związane z CSR odgrywają coraz ważniejszą rolę nie tylko dla firm, ale i ich pracowników. Potwierdza to Raport „Employer brand research 2022”. Troska o sprawy społeczne jest ważna już dla co trzeciego kandydata (32 proc.)[1]. Wiedzą o tym podmioty, które aktywnie angażują się w niesienie pomocy. Wśród nich zdecydowanie znajduje się RAJA Polska, która 2022 zamyka z liczbą 12 zakończonych projektów charytatywnych.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w czasie wojny
Rok 2022 bez wątpienia upłynął pod znakiem pomocy ofiarom rosyjskiej agresji na Ukrainę. Polskie firmy zaangażowały się w nią na niespotykaną dotąd skalę. Liczne inicjatywy zarówno oddolne, jak i te podejmowane odgórnie pokazały, że polski biznes jest społecznie zaangażowany i nie pozostaje obojętny.
– Wydarzenia z lutego wstrząsnęły całą społecznością RAJA Polska, dlatego niezwłocznie podjęliśmy zdecydowane kroki. Fundacja RAJA Danièle-Marcovici, w ramach pomocy doraźnej, przekazała 50 tys. euro Centrum Praw Kobiet w Polsce, które działa na rzecz uchodźczyń z Ukrainy. Ponadto, Grupa przeznaczyła kwotę 200 tys. euro na rzecz dwóch organizacji humanitarnych – Lekarzy bez Granic i Czerwonego Krzyża, aby zaspokoić pilne potrzeby ludności dotkniętej wojną. Wspólnie z zespołem organizowaliśmy również zbiórki żywności i podstawowych produktów, a także przekazaliśmy kartony niezbędne do ich transportu. Ciekawą inicjatywą była ta realizowana wspólnie z Muzeum Powstania Warszawskiego i Komitetem Pomocy Muzeom Ukrainy. Ukraińskie placówki wsparliśmy w zakresie ratowania dziedzictwa narodowego ich kraju poprzez przekazanie im materiałów niezbędnych do zabezpieczenia eksponatów – komentuje Jarosław Kamiński, prezes polskiego oddziału grupy RAJA, europejskiego lidera w dystrybucji opakowań wysyłkowych i urządzeń przemysłowych.
CSR z myślą o kobietach
Mimo że rynek nieustannie się zmienia, a różnorodność i równość zatrudnienia stają się mocnymi stronami wielu organizacji, to nadal jest to obszar, nad którym należy pracować. Grupa RAJA, założona w 1954 roku przez dwie kobiety, dużą uwagę przywiązuje do tego, aby podejmować inicjatywy na ich rzecz. Nie tylko w kwestii równości zatrudnienia, która już jest tam faktem, ale także różnego rodzaju inicjatyw wpływających na ich dobrostan. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, w polskim oddziale grupy, przeprowadzono kilka takich projektów. Wśród tych skierowanych do pracowniczek Grupy znalazły się warsztaty Stand Up – sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych, przeprowadzone we współpracy z CPK w ramach Międzynarodowego Dnia Eliminacji Przemocy wobec Kobiet oraz warsztaty z profilaktyki raka piersi, które odbyły się we wszystkich oddziałach Grupy w związku z Różowym Październikiem. Oba przedsięwzięcia wspierane były przez Fundację RAJA-Danièle Marcovici.
– Obecność kobiet w strukturach grupy RAJA nie jest wyłącznie odpowiedzią na postępujące zmiany i ewoluujący rynek. Są one integralną częścią przedsiębiorstwa od samych jego początków. To dlatego dokładamy wszelkich starań, aby wspierać żeńską część naszego zespołu i organizować jak najwięcej wydarzeń skierowanych właśnie do niej. Nie byłoby to możliwe bez Fundacji RAJA-Danièle Marcovici, która – poza działaniami wewnętrznymi – wspiera kobiety na całym świecie, walczy o ich prawa oraz podkreśla ich rolę w ochronie środowiska i walce ze zmianami klimatu. Fundacja, we współpracy z różnymi organizacjami z całego świata, realizuje obecnie wiele projektów pomocowych. Wśród nich są m.in. szkolenia dla kobiet z Laosu w zakresie technik akwakultury i hodowli owadów w celu ustanowienia kontrolowanej i regularnej produkcji, jako źródła dodatkowego dochodu. W pierwszym półroczu 2022 RAJA Polska przekazała na te cele niemal 32 tys. euro – mówi Monika Pieczyska, Kierowniczka ds. Finansów i Administracji w polskim oddziale grupy RAJA.
W branży opakowań ekonomia i ekologia muszą iść w parze
Społeczna odpowiedzialność biznesu nie ogranicza się jednak do reagowania wyłącznie na bieżące wydarzenia. Postępująca degradacja środowiska naturalnego niejako wymusza na biznesach, które chcą być zaangażowane, podjęcie realnych, systematycznych, a przede wszystkim długofalowych działań.
– Zrównoważony rozwój to nasz priorytet. Nieustannie rozszerzamy naszą eko-ofertę, by proponować klientom więcej alternatywnych rozwiązań przyjaznych środowisku. Ograniczamy także emisję CO2 związaną z transportem, przede wszystkim poprzez skrócenie łańcucha dostaw. 97 proc. naszych dostawców stanowią firmy europejskie. W Europie jest też wytwarzanych aż 86 proc. oferowanych przez nas produktów. Co więcej, we współpracy z naszymi dostawcami, wybraliśmy 10 przyjaznych planecie produktów. Kupując je, klienci wspierają Fundację RAJA-Danièle Marcovici, która prężnie działa także na rzecz zwiększania świadomości ekologicznej. Za te oraz inne działania na rzecz środowiska Grupa została wyróżniona srebrnym medalem w rankingu EcoVadis 2022 – dodaje Kamiński.
EcoVadis wyróżnia przedsiębiorstwa za działania właśnie z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. RAJA certyfikację kontynuuje nieprzerwanie od 2019 r. W 2022 r. firma osiągnęła wynik 63/100, co oznacza poprawę o 4 punkty w stosunku do 2021 r. i 14 punktów w stosunku do 2019 r. i doskonale odzwierciedla jej zaangażowanie w ekologiczną transformację. Tegoroczna nota plasuje Grupę w pierwszych pięciu procentach najlepiej ocenianych podmiotów w swoim sektorze. Co więcej, w grudniu br. polski oddział Organizacji otrzymał – obok certyfikatów ISO 9001 i ISO 45001 – certyfikat ISO 14001, który jest najbardziej uznaną międzynarodową normą systemów zarządzania środowiskiem.
[1] Randstad, “Employer brand research 2022”
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Nowa era w branży imprez firmowych
Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.