Utylizacja banerów wyborczych. Jak można je wykorzystać?
Po kampaniach politycznych w całej Polsce są tysiące, a może nawet miliony banerów wyborczych, które wiszą na płotach, siatkach czy budynkach. Zgodnie z przepisami należy je usunąć maksymalnie w ciągu 30 dni od daty przeprowadzenia wyborów. Ale co zrobić z niepotrzebnymi materiałami? W jaki sposób je wykorzystać, by nie zmarnowały się? Ekspert z branży reklamowej podpowiada.
15 października w Polsce odbyły się wybory do Sejmu i Senatu. Do tego czasu kandydaci na posłów i senatorów promowali się – rozwieszali plakaty, kupowali powierzchni reklamowe i umieszczali banery wyborcze zarówno w miastach, jak i we wsiach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami teraz czas na posprzątanie. Komitety w ciągu miesiąca powinny usunąć wszystkie materiały promocyjne z przestrzeni publicznej. Ale jak je wykorzystać, by nadać im drugie życie? Eksperci z branży reklamowej dzielą się swoim doświadczeniem.
Wykorzystaj je ponownie
Utylizacja banerów wyborczych poprzez wyrzucenie ich na wysypisko śmieci czy oddanie do spalarni nie jest ekologiczna ani ekonomiczna. Podczas spalania plastiku do atmosfery dostają się toksyczne emisje i gazy cieplarniane, a także metan i dwutlenek węgla, które przyczyniają się do niekorzystnych zmian klimatycznych. Warto zatem rozważyć inne opcje, by pozbyć się banerów wyborczych. Jednym ze sposobów jest pozostawienie banerów i wykorzystanie ich ponownie.
– Banery wyborcze, które są często wykorzystywane tylko przez krótki czas, mogą znaleźć drugie życie i przyczynić się do zrównoważonego zarządzania materiałami. Jednym z kreatywnych i ekologicznych podejść jest ponowne wykorzystanie tych banerów poprzez nałożenie naklejek na ich treść – wyjaśnia Sylwia Krysik z OOH.pl – firmy, która m.in. realizuje kampanie wyborcze. – Nałożenie naklejek na banery wyborcze pozwala na dostosowanie ich treści do różnych inicjatyw lub wydarzeń. Przykładowo, baner wyborczy może zostać przekształcony na informacyjny baner promujący lokalne wydarzenie, akcję społeczną lub ogólną informację dla społeczności.
Wielokrotne wykorzystanie tego samego banera pozwala na dostosowanie przekazu do różnych grup docelowych i zmieniających się potrzeb. Jest to bardziej elastyczne i efektywne niż tworzenie nowych banerów dla każdej kampanii.
Oddaj do schroniska dla zwierząt
Banery wyborcze są wykonane z dobrej jakości materiałów. Mają wysoką odporność na działanie deszczu, śniegu, gradu czy słońca. Zatem świetnie będą się nadawać, jako materiał do ocieplenia budy dla psa lub stworzenia dachów, pod którymi mogą schować się zwierzęta w gorące dni.
– Zbliża się zima, czyli bardzo trudny czas dla zwierząt, które przebywają w schroniskach. Potrzebne są zatem ciepłe budy, które nie będą przepuszczać wiatru czy śniegu. Dzięki wykorzystaniu odpornych banerów wyborczych jako materiału budowlanego, możemy zapewnić zwierzętom bezpieczne i ciepłe schronienie. To nie tylko pomaga w ochronie zwierząt przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, ale także przyczynia się do poprawy ich jakości życia i komfortu, co jest szczególnie istotne podczas chłodnych i mroźnych dni. W trosce o dobrostan zwierząt, warto wykorzystać takie materiały – dodaje Sylwia Krysik z OOH.pl.
Jaki jest jeszcze pomysł na wykorzystanie banerów wyborczych? Można je wykorzystać na podwórku, np. do przykrycia przedmiotów narażonych na deszcz czy wiatr, a także w rolnictwie do przechowania plonów rolnych. Ponadto można przekazać je do osób, które lubią rękodzieło. Z banerów wyborczych wykonują torby czy… biżuterię. Istotne jest, by zadbać o środowisko naturalne i znaleźć sposób na utylizację materiałów wyborczych.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.