W co czwartej firmie handlowo-usługowej płatności bezgotówkowe to ponad 75 proc.
24 proc. firm handlowo-usługowych z sektora MŚP, posiadających terminal deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią ponad 75 proc. ich wszystkich transakcji. Co więcej, z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv wynika, że niemal dwie trzecie (ok. 58 proc.) ankietowanych przedsiębiorstw przewiduje wzrost udziału tego typu płatności w swojej firmie w ciągu najbliższych 3 lat.
Rozliczenia bezgotówkowe są coraz bardziej popularne w polskich przedsiębiorstwach. Według raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” zrealizowanego przez PolCard from Fiserv, już co czwarte (24 proc.) przedsiębiorstwo posiadające terminal deklaruje, że tego typu płatności stanowią u nich powyżej 75 proc. wszystkich transakcji. Co więcej, podobny odsetek badanych (23 proc.) przyznaje, że jest to między 50 a 75 proc. Natomiast w co szóstej firmie (18 proc.) stanowią one około połowę.
- Jak wynika z naszego badania, największy odsetek płatności bezgotówkowych wśród ogółu transakcji notują przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej, jak np. prawnicy, architekci oraz fitnessu i rozrywki. Z kolei najmniejszą liczbę bezgotówkowych transakcji obsługują przedstawiciele branży kosmetycznej (salony fryzjerskie, kosmetyczne) – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.
Udział płatności bezgotówkowych będzie rósł
Niemal dwie trzecie badanych (ok. 58 proc.), którzy posiadają terminal płatniczy uważa, że w ciągu następnych trzech lat liczba transakcji bezgotówkowych będzie rosła w ich firmach. Co czwarty respondent (24 proc.) jest zdania, że będzie to zdecydowany wzrost, a co trzeci (34 proc.), że nieznaczny.
- Udział płatności bezgotówkowych oraz prognozy ich wzrostu w przyszłości nie dziwią, ponieważ Polacy preferują tego typu rozliczenia już od dłuższego czasu. Z przeprowadzonego przez nas w lipcu ubiegłego roku badania konsumenckiego wynika, że 41 proc. respondentów płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem zawsze, kiedy ma taką możliwość, a prawie 30 proc. robi to raz lub kilka razy w tygodniu. Szczególnie bezgotówkowo lubią rozliczać się ludzie młodzi, więc możemy przewidywać, że ten trend będzie nadal rósł. Coraz większa popularność płacenia bez użycia gotówki powinna wpływać na zwiększanie się zainteresowania tymi formami rozliczeń także wśród przedsiębiorców - dodaje Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami.
Próba n = 500.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.