W jaki sposób polscy przedsiębiorcy mogą współpracować z rynkiem chińskim
BGT Sp. z o.o.
ul. Elektryczna1
15-080 Białystok
marketing2|bgtgroup.pl| |marketing2|bgtgroup.pl
+48 885 555 721
www.bgtgroup.pl
Chiny są drugim co do wielkości gospodarczej mocarstwem światowym, zaraz po Stanach Zjednoczonych i przyciągają wiele zagranicznych inwestorów ze względu na swoją ogromną populację, rosnącą siłę nabywczą konsumentów oraz rozwijające się technologie.
Chiny mają bardzo rozwinięty sektor produkcji przemysłowej, w tym przemysł elektroniczny, samochodowy oraz odzieżowy. Wiele międzynarodowych firm przenosi swoją produkcję do Chin ze względu na niskie koszty pracy i rozwiniętą infrastrukturę.
Współpraca z firmami z Chin może być korzystna dla przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć swoją ofertę produktową i rozszerzyć swoją działalność. Jednak przed rozpoczęciem współpracy warto dokładnie przeanalizować koszty, ryzyka i możliwości związane z tym procesem, a także dokładnie przygotować się do negocjacji i kontroli jakości produktów.
Odpowiednio zaplanowany łańcuch dostaw odgrywa znaczącą rolę
Ważnym elementem współpracy z przedsiębiorcami z Chin jest logistyka zamówionych towarów. Poprzez kilka z pozoru prostych czynności można zweryfikować producenta i jego zamiary. - Podstawową weryfikację można przeprowadzić samodzielnie - poprosić go o business licence, na którym powinien widnieć QR kod, po zeskanowaniu którego zostaniemy przeniesieni na rządową stronę z informacjami o danym przedsiębiorstwie. Bedą tam takie informacje jak data założenia, adres rejestrowy, ilość pracowników, kapitał itp. To jednak nie daje nam gwarancji rzetelności nadawcy - by mieć 100% pewność należy skorzystać z firmy przeprowadzającej audyty przedsiębiorstw i inspekcje produkcji. - mówi Emilia Rogalska dyrektor ds przewozów samochodowych i multimodalnych w firmie BGT Sp. z o. o.
Aby uniknąć nieporozumień i niespodziewanych kłopotów warto skorzystać z usług polskiej spedycji, która ma doświadczenie w realizacji tego typu transportów. Zaleca się by unikać współpracy z nadawcami na warunkach CIF (Incoterms 2020 - międzynarodowe warunki sprzedaży) - niesie to ryzyko konieczności poniesienia wysokich kosztów portowych w porcie wejścia. Najbezpieczniej jest umówić się z nadawcą na incoterms EXW/FCA/FOB i skorzystać z usług polskiej spedycji - wtedy importer może liczyć na transparentność kosztów. - dodaje Emilia Rogalska z BGT Sp. z o. o. Warto dodać, że towary importowane z krajów trzecich do których zaliczają się Chiny muszą spełniać szereg norm europejskich by mogły zostać dopuszczone do obrotu. Dlatego ważna jest ich weryfikacja i sprawdzenie czy dany produkt je spełnia.
Ważnym elementem przy planowaniu dostawy jest także jej sposób - Warto też poświęcić uwagę kwestii czasu realizacji importu i odpowiednio dobrać drogę transportu: morską, kolejową lub lotniczą. Należy przyjąć margines błędu w szacowaniu czasu dostawy, gdyż transport taki obarczony jest ryzykiem opóźnień - zarówno ze względu na force majeure (siła wyższa), jak i bardziej "przyziemne" powody - jak rewizja wyznaczona przez urząd celny. - stwierdza Emilia Rogalska.
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Nowa era w branży imprez firmowych
Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.