Komunikaty PR

Firmy zachęcają swoich kontrahentów do podjęcia badań kwestii CSR

2024-12-19  |  08:00
Biuro prasowe
  • Ze względu na zmianę oczekiwań klientów i wytyczne Unii Europejskiej, zarządzanie aspektami CSR staje się kluczowe do rozwoju i budowania przewag konkurencyjnych
    w branży FM.
  • Coraz więcej zleceniodawców wybiera wykonawców, którzy angażują się w odpowiedzialne działania mające wpływ na środowisko, społeczeństwo i dobrostan pracowników.
  • Ocena takiego zaangażowania może być wyrażona punktacją na podstawie audytu przeprowadzonego przez rozpoznawalną na całym świecie platformę Ecovadis.
  • Przeprocesowanie badania wymaga zebrania wielu danych i dokumentów, ale ten wysiłek jest w dłuższej perspektywie bardzo korzystny dla przedsiębiorstwa.
  • Kolejne aktualizacje wytycznych Unii Europejskiej sprawiają, że raporty CSR uwzględniają 3 zakres emisyjności odnoszący się do całego łańcucha dostaw, a co za tym idzie, współpraca z firmami, które poddały się badaniom wpływa pozytywnie na wskaźniki, które są brane pod uwagę przez inwestorów.

Przedsiębiorstwa zajmujące się Facility Management odgrywają istotną rolę we wspieraniu innych firm
w zmniejszaniu ich wpływu na środowisko. Są w centrum wysiłków na rzecz dekarbonizacji, ponieważ mają odpowiednie rozwiązania, które pozwalają takie cele realizować właścicielom, zarządcom
i najemcom nieruchomości komercyjnych, zarówno biurowych, magazynowych, jak i przemysłowych. Polega to na wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia w projektowaniu lub modernizacji instalacji, urządzeń i całych obiektów tak, aby minimalizować szkodliwy wpływ, na środowisko. Dzięki doskonaleniu własnych procesów obsługowych, firmy z branży FM dostarczają wartość klientom nie tylko w zakresie 1 i 2 (bezpośrednich emisji oraz tych wynikających z zakupu energii elektrycznej
i ciepła), ale także w zakresie 3, dbając o redukcję szkodliwości w całym łańcuchu dostaw.

- Pracownicy grupy SPIE wdrażają rozwiązania techniczne służące przeciwdziałaniu zmianom klimatu. W 2023 r. 48% działań znacząco przyczyniło się do łagodzenia zmian klimatu. W przypadku SPIE bezpośrednia emisja gazów cieplarnianych jest ograniczona – 19 gramów CO2 na 1 euro obrotu – i pochodzi głównie z floty pojazdów. Grupa zobowiązała się do zmniejszenia bezpośredniego śladu węglowego o 25% do 2025 roku w porównaniu z rokiem 2019. Cel ten został opracowany na podstawie scenariusza globalnej inicjatywy Science Based Targets (SBTi), ograniczającej wzrost temperatury do 1,5°C. Zamierzamy to osiągnąć przede wszystkim poprzez wymianę 1/3 floty pojazdów SPIE na samochody elektryczne. Poza aspektami środowiskowymi realizujemy również cele związane z dążeniem do doskonałości w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (działania prewencyjne, rozwój umiejętności, przywództwo, relacje z podwykonawcami) oraz zwiększaniem liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych (poprzez awanse wewnętrzne i rekrutacje) – mówi Robert Wagner, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu SPIE Building Solutions w Polsce.

Od dojazdów pracowników po marnotrawstwo surowców

Grupa nie tylko unowocześnia własne procesy, ale zachęca do tego także swoich podwykonawców
i dostawców. Obecnie to, czy kontrahent prowadzi produkcję i gospodarkę odpadami z poszanowaniem środowiska jest brane pod uwagę podczas składania zapytania ofertowego. Podstawą są m.in. ankiety dotyczące różnych aspektów działalności, przeprowadzane co roku przez platformy IntegrityNext lub EcoVadis. Badane dane dotyczą zasadniczo 3 aspektów funkcjonowania dostawcy: raportów firmowych (np. zużycie energii elektrycznej, wody, floty samochodowej), procesów przedsprzedażowych (np. dojazdy pracowników, podróże biznesowe, ew. marnowania zasobów) oraz procesów posprzedażowych (np. dzierżawionej infrastruktury, inwestycji, utylizacji i recyklingu odpadów).

- W 2023 r. już 47% zakupów SPIE odbywało się za pośrednictwem dostawców, którzy zobowiązali się do realizacji ambitnych celów zmniejszenia ich śladu węglowego. Cel na 2025 rok to 67%. W praktyce dostawcy, który nie uczestniczył w badaniu lub otrzymał niską punktację w procesie oceny będzie znacznie trudniej podpisać kontrakt z taką firmą jak SPIE. Zdajemy sobie sprawę, że dokonanie oceny wymaga czasu i wiedzy dotyczącej zarówno procesów zachodzących w firmie, jak i kwestii zrównoważonego rozwoju, dlatego proces ten postępuje stopniowo. Jednak jest nieuchronny. Chcemy, aby coraz większy procent naszych obrotów pochodził z kooperacji z kontrahentami, którzy podjęli ambitne, formalne zobowiązania dotyczące zmniejszenia swojego śladu węglowego. Nie wykluczamy z przetargów dostawców, którzy nie zdecydowali się na udział w badaniu, ale z czasem będzie im coraz trudniej konkurować z dostawcami, którzy mają wysoki wynik potwierdzający zaangażowanie
w zrównoważony rozwój
– mówi Tomasz Urbański, Kierownik ds. Zakupów w SPIE Building Solutions.

Co to oznacza w praktyce?

Kryteria oceny dla dostawców nawiązują do poszanowania praw człowieka, międzynarodowych standardów pracy, zasad środowiskowych i etyki zawodowej. Wiąże się to z optymalizacją procesów produkcyjnych, racjonalnym zarządzaniem opakowaniami, redukcją odpadów i poszukiwaniem rozwiązań na dostarczanie „eko-produktów”. Istotne jest również przestrzeganie przepisów prawa czy posiadanie wymaganych decyzji środowiskowych. Odbiorca usług pyta o ograniczanie ilości oraz prawidłowe zagospodarowanie odpadów, stosowanie materiałów o mniejszym wpływie na środowisko, ograniczanie emisji gazów, ścieków, hałasu i etyczne oraz odpowiedzialne społecznie prowadzenie działalności jako całości.

Obniżenie emisji gazów cieplarnianych to nie wszystko. Równie ważne są; poprawa efektywności zużycia wody lub wytwarzania ścieków; zmniejszenie liczby odpadów; wzrost wskaźnika wydajności recyclingu lub ponownego wykorzystania zasobów.

- Przejście badania pozwala firmie na określanie statusu w zakresie CSR, ułatwia proces obowiązkowego raportowania pozafinansowego wynikającego z dyrektywy unijnej i zwiększa atrakcyjność firmy jako pracodawcy, Konkretne zalecenia po audytowe zebrane w plan działań (w przypadku Ecovadis) pozwalają doskonalić procesy. Jest też narzędziem marketingowym rozpoznawalnym na całym świecie, które buduje przewagę konkurencyjną. Nie jest łatwe, ale długofalowo jest opłacalne, a wkrótce stanie się też nieodzowne – dodaje Robert Wagner ze SPIE.

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.