Już w czerwcu mazowieccy przedsiębiorcy wystartują o fundusze UE na inwestycje
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Jagiellońska 74
03-301 Warszawa
media|mazowia.eu| |media|mazowia.eu
225422010
www.funduszedlamazowsza.eu
Pandemia koronawirusa uderzyła w gospodarkę z ogromną siłą, co spowodowało, że wielu przedsiębiorców musiało ograniczyć wydatki. Odbudowa rynków nie jest jednak możliwa bez nowych inwestycji, dlatego Zarząd Województwa Mazowieckiego zdecydował o skierowaniu na ten cel 53,1 mln zł wsparcia z Unii Europejskiej. Fundusze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Nabór wniosków dla przedsiębiorców odbędzie się już w czerwcu tego roku.
Fundusze europejskie z programu regionalnego są już prawie na wyczerpaniu. Pula przyznanego wsparcia w ramach podpisanych do tej pory umów o dofinansowanie przekroczyła 8,1 mld zł. To prawie 90 proc. wszystkich dostępnych środków, dlatego możliwości finansowania kolejnych projektów są już bardzo ograniczone. Mimo to, zarząd województwa zdecydował o uruchomieniu kolejnego konkursu na dofinansowanie dla przedsiębiorców.
– Zwiększanie innowacyjności i konkurencyjności mazowieckich przedsiębiorców to główny cel pomocy z Unii Europejskiej. Jednak w związku z trwającą pandemią konieczne było uruchomienie nadzwyczajnego wsparcia na utrzymanie bieżącej działalności. Do tej pory skorzystało z niego 1,6 tys. firm objętych ograniczeniami. Odbudowa gospodarki wymaga nowych inwestycji, dlatego część pozostałych w programie środków skierujemy właśnie na ten cel – podkreśla Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego. – Silne, prężnie rozwijające się przedsiębiorstwa, to podstawa gospodarki, dlatego zachęcam mazowieckich przedsiębiorców do ubiegania się o to wsparcie. W puli są ponad 53 mln zł – dodaje marszałek.
Pomoc inwestycyjna dla firm z sektora MŚP – konkurs rozpocznie się już w czerwcu
– Już w czerwcu mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły ubiegać się o dofinansowanie inwestycji, dzięki którym na rynek zostaną wprowadzone nowe produktu lub usługi – mówi Wicemarszałek Wiesław Raboszuk. Finansowanie obejmie rozbudowę przedsiębiorstw, zmiany procesów produkcyjnych lub sposobu świadczenia usług (w tym usług elektronicznych). Możliwe będzie także pozyskanie funduszy europejskich na wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych do działalności gospodarczej. Dofinansowanie projektów wyniesie od 400 tys. zł do nawet 4 mln zł. Co ważne, w ramach projektu każdy przedsiębiorca będzie zobowiązany do utworzenia co najmniej jednego nowego miejsca pracy.
Decyzja o skierowaniu dodatkowych funduszy dla firm poprzedzona została spotkaniem z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców zorganizowanym przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych. O potrzebach i wyzwaniach sektora biznesowego opowiedzieli przedstawiciele Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej, Konfederacji Lewiatan, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Business Centre Club.
– Eksperci rynkowi podkreślili, że w rok po rozpoczęciu pandemii oprócz potrzeby wsparcia w utrzymaniu działalności potrzebne jest finansowanie inwestycji przynoszących korzyści w dłuższej perspektywie, pozwalających na dostosowanie profilu działalności do nowych realiów – powiedział Mariusz Frankowski, Dyrektor MJWPU – Jest to szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców z regionu warszawskiego stołecznego, który został praktycznie wyłączony z pomocy inwestycyjnej w perspektywie unijnej 2021-2027.
Konkurs dla firm zostanie ogłoszony w ramach działania 3.3 Innowacje w MŚP, typ projektu: „Wprowadzanie na rynek nowych lub ulepszonych produktów lub usług”. Szczegółowe informacje oraz regulamin opublikowane zostaną w maju na stronie www.funduszedlamazowsza.eu, natomiast wnioski o dofinansowanie przyjmowane będą drogą elektroniczną w czerwcu. |
Pułapki unijnych dotacji – jak uniknąć błędów i skutecznie rozliczać projekty?
Nowe nabory na dofinansowania z UE. Eksperci wyjaśnią, jak złożyć wniosek
Jak zmieniła się polska przedsiębiorczość przez 20 lat w Unii Europejskiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
Wciąż nie milkną echa po publikacji raportu byłego premiera Włoch i eksszefa Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego konkurencyjności UE. Zdaniem byłego komisarza UE ds. budżetu Janusza Lewandowskiego jest to wyzwanie, ale i szansa dla zbliżającej się polskiej prezydencji w UE na zwiększenie środków na inwestycje w nowym budżecie UE na lata 2028–2034, zwłaszcza w obliczu nominowania Polaka Piotra Serafina na komisarza do spraw budżetowych.
Konsument
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Konsument
Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.