Dobre Praktyki na GPW. Nadchodzą duże zmiany!
1 lipca 2021 roku w życie wchodzi nowa edycja Dobrych Praktyk. Spółki notowane na Rynku Głównym GPW, otrzymały zalecenia większej aktywności w kwestiach ESG, w tym CSR i zrównoważonego rozwoju. Niewykluczone są zmiany w zarządach największych z nich.
Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021 (DPSN2021) kładą znaczny akcent na raportowanie pozafinansowe. Od dziś wchodzą w życie przepisy, zgodnie z którymi spółki powinny w oficjalnych sprawozdaniach uwzględniać czynniki ESG (Środowisko, Społeczna Odpowiedzialność i Ład Korporacyjny).
Ważne zmiany zajdą także w organach spółek notowanych na Rynku Głównym Giełdy Papierów Wartościowych: zalecany jest udział kobiet w zarządzie na poziomie min. 30%. Zasady wynagradzania pracowników powinny być równe dla kobiet i mężczyzn. Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej – w obszarach płci, kierunku wykształcenia, wieku oraz stażu zawodowego.
Co gwarantują zapisy Dobrych Praktyk?
– Dzięki Dobrym Praktykom i raportowaniu, inwestorzy, Klienci i opinia publiczna będą wiedzieli, czy spółki dbają o ich przestrzeganie. W przypadku różnorodności, skorzysta na tym cała organizacja, sprzyja ona bowiem kreatywności i rozwojowi. Realizowanie założeń Dobrych Praktyk to także dobry przykład dla innych, mniejszych organizacji – mówi Victoria Iwanowska, organizatorka Kongresu Dobrych Praktyk Spółek Giełdowych, podczas którego liderzy rynku dzielili się wiedzą ze spółkami, stojącymi przed wyzwaniem wprowadzenia nowych zasad.
Kto oceni sposób wypełniania regulacji przez firmy?
Odpowiadać za to będzie Giełda Papierów Wartościowych. Jakość składanych raportów również będzie weryfikowana – w oparciu o zasadę „comply or explain” („stosuj lub wyjaśnij”).
W jaki sposób raportować?
1 lipca po raz pierwszy pojawi się na stronie GPW nowe narzędzie wizualizacyjne. Będzie ono mierzyć zakres stosowania zasad ładu korporacyjnego w spółkach. Możliwe będzie filtrowanie i analiza spółek pod kątem stosowania Dobrych Praktyk.
Pomocą w raportowaniu posłuży platforma SmallStepMatters.com. Oferuje ona narzędzia, dzięki którym łatwiej jest stawiać małe kroki na rzecz odpowiedzialnego biznesu. To narzędzie jest dostępne dla wszystkich firm w Polsce, ale specjalnie dla spółek giełdowych została wprowadzona nowa funkcja tworząca automatycznie dane do raportowania zgodnie z nowymi zasadami Dobrych Praktyk. Większym spółkom platforma pomoże w zebraniu rozmaitych inicjatyw w całej organizacji, a mniejsze spółki, o niższym budżecie, czy też na początku drogi, „poprowadzi za rączkę” oraz dostarczy gotowy materiał do raportowania.
Giełda chce umożliwić zarówno ekspertom i analitykom, jak też inwestorom, akcjonariuszom oraz mediom przeglądanie oświadczeń spółek oraz porównywanie w różnych wariantach. Teraz te informacje będą jawne, Nowe Dobre Praktyki mają odzwierciedlać europejskie trendy i regulacje w obszarze corporate governance.
– Realizując aspekty związane z ESG, wierzymy, że pozyskamy nowych inwestorów długoterminowych, ale również Klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na zrównoważony rozwój. To nowy i szybko rozwijający się sposób zarządzania – na gorąco komentowała Joanna Gorczyca z PZU. Te słowa padły podczas Kongresu Dobrych Praktyk Spółek Giełdowych, który odbył się w dniach 31 maja i 1 czerwca 2021 r.
Dobre Praktyki zostały zebrane pod patronatem GPW. W ich tworzeniu brali udział eksperci, przedstawiciele inwestorów i instytucje kapitałowe. Od dziś nowym regułom w spółkach będą się przyglądać GPW, akcjonariusze oraz media, a korzystać z wprowadzonych zmian będą także pracownicy tych firm oraz konsumenci.

Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE

Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!

Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.