Dobre Praktyki na GPW. Nadchodzą duże zmiany!
1 lipca 2021 roku w życie wchodzi nowa edycja Dobrych Praktyk. Spółki notowane na Rynku Głównym GPW, otrzymały zalecenia większej aktywności w kwestiach ESG, w tym CSR i zrównoważonego rozwoju. Niewykluczone są zmiany w zarządach największych z nich.
Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021 (DPSN2021) kładą znaczny akcent na raportowanie pozafinansowe. Od dziś wchodzą w życie przepisy, zgodnie z którymi spółki powinny w oficjalnych sprawozdaniach uwzględniać czynniki ESG (Środowisko, Społeczna Odpowiedzialność i Ład Korporacyjny).
Ważne zmiany zajdą także w organach spółek notowanych na Rynku Głównym Giełdy Papierów Wartościowych: zalecany jest udział kobiet w zarządzie na poziomie min. 30%. Zasady wynagradzania pracowników powinny być równe dla kobiet i mężczyzn. Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej – w obszarach płci, kierunku wykształcenia, wieku oraz stażu zawodowego.
Co gwarantują zapisy Dobrych Praktyk?
– Dzięki Dobrym Praktykom i raportowaniu, inwestorzy, Klienci i opinia publiczna będą wiedzieli, czy spółki dbają o ich przestrzeganie. W przypadku różnorodności, skorzysta na tym cała organizacja, sprzyja ona bowiem kreatywności i rozwojowi. Realizowanie założeń Dobrych Praktyk to także dobry przykład dla innych, mniejszych organizacji – mówi Victoria Iwanowska, organizatorka Kongresu Dobrych Praktyk Spółek Giełdowych, podczas którego liderzy rynku dzielili się wiedzą ze spółkami, stojącymi przed wyzwaniem wprowadzenia nowych zasad.
Kto oceni sposób wypełniania regulacji przez firmy?
Odpowiadać za to będzie Giełda Papierów Wartościowych. Jakość składanych raportów również będzie weryfikowana – w oparciu o zasadę „comply or explain” („stosuj lub wyjaśnij”).
W jaki sposób raportować?
1 lipca po raz pierwszy pojawi się na stronie GPW nowe narzędzie wizualizacyjne. Będzie ono mierzyć zakres stosowania zasad ładu korporacyjnego w spółkach. Możliwe będzie filtrowanie i analiza spółek pod kątem stosowania Dobrych Praktyk.
Pomocą w raportowaniu posłuży platforma SmallStepMatters.com. Oferuje ona narzędzia, dzięki którym łatwiej jest stawiać małe kroki na rzecz odpowiedzialnego biznesu. To narzędzie jest dostępne dla wszystkich firm w Polsce, ale specjalnie dla spółek giełdowych została wprowadzona nowa funkcja tworząca automatycznie dane do raportowania zgodnie z nowymi zasadami Dobrych Praktyk. Większym spółkom platforma pomoże w zebraniu rozmaitych inicjatyw w całej organizacji, a mniejsze spółki, o niższym budżecie, czy też na początku drogi, „poprowadzi za rączkę” oraz dostarczy gotowy materiał do raportowania.
Giełda chce umożliwić zarówno ekspertom i analitykom, jak też inwestorom, akcjonariuszom oraz mediom przeglądanie oświadczeń spółek oraz porównywanie w różnych wariantach. Teraz te informacje będą jawne, Nowe Dobre Praktyki mają odzwierciedlać europejskie trendy i regulacje w obszarze corporate governance.
– Realizując aspekty związane z ESG, wierzymy, że pozyskamy nowych inwestorów długoterminowych, ale również Klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na zrównoważony rozwój. To nowy i szybko rozwijający się sposób zarządzania – na gorąco komentowała Joanna Gorczyca z PZU. Te słowa padły podczas Kongresu Dobrych Praktyk Spółek Giełdowych, który odbył się w dniach 31 maja i 1 czerwca 2021 r.
Dobre Praktyki zostały zebrane pod patronatem GPW. W ich tworzeniu brali udział eksperci, przedstawiciele inwestorów i instytucje kapitałowe. Od dziś nowym regułom w spółkach będą się przyglądać GPW, akcjonariusze oraz media, a korzystać z wprowadzonych zmian będą także pracownicy tych firm oraz konsumenci.
Grupa Supreme Global rozpoczęła sprzedaż w Niemczech i szykuje się na Czechy
Odkryj siłę innowacji w medycynie – Weź udział w wydarzeniu ‘Kapitał na zdrowie’
Obligacje korporacyjne rozchodzą się jak ciepłe bułeczki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.