Komunikaty PR

Otovo 19 lutego wchodzi na giełdę Euronext Growth Oslo

2021-02-18  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
PR Manager
Publicon Sp. z o.o.



m.hliwa|publicon.pl| |m.hliwa|publicon.pl
691274042

Norweska firma zajmująca się instalacjami paneli słonecznych, która jesienią 2020 roku zadebiutowała na polskim rynku, wchodzi na giełdę Euronext Growth Oslo 19 lutego. Pozyskane fundusze w wysokości 35 mln EUR przeznaczy m.in. na rozwój w krajach europejskich, w szczególności w Polsce i we Włoszech. Tym, co wyróżnia Otovo na rynku fotowoltaiki jest fakt, że obsługa klienta odbywa się przez internet – od wyceny aż po podpisanie umowy, przez co firma jest niekiedy nazywana „e-commercem z fotowoltaiką”. To nowość nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Eksperci wskazują, że rynek fotowoltaiki to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów OZE na świecie. Otovo przewiduje, że sprzedaż takich instalacji wzrośnie na wszystkich rynkach, na których funkcjonuje. Od jesieni kurs Otovo zyskuje na popularności. W najlepszych momentach kurs akcji osiągał wartość 20 EUR w obrocie pozagiełdowym (8.02.2021 i 11.02.2021) w porównaniu do 6 EUR w dn. 15.03.2020 r. Na podstawie aktualnie znajdujących się w obrocie akcji spółki firma została wyceniona na ok. 178 mln EUR. To z kolei wskazuje na fakt, że wartość firmy w ciągu ostatnich 24 miesięcy potroiła się. 

Otovo przeprowadziło prywatną ofertę na 35 mln EUR – z emisji nowych i sprzedaży dotychczasowych akcji. W ramach tej kwoty aż 16 mln EUR pozyskało od inwestorów instytucjonalnych – jak BNP Paribas, DNB Asset Management i Andenæsgruppen. Firma przeznaczy te fundusze na rozszerzenie swoich produktów o ładowarki do samochodów oraz magazyny energii, a także na rozwój we wszystkich krajach: w Polsce, we Włoszech, Hiszpanii, Szwecji i Norwegii. W poprzednich rundach finansowania Otovo zebrało ponad 30 mln EUR.

Rentowność na sześciu rynkach do 2023 roku

Otovo na polski rynek wkroczyło w ubiegłym roku. Model, który proponuje, to wciąż nowość dla klientów – ale i spory krok naprzód. Dotychczas decyzja o inwestycji w fotowoltaikę wiązała się z wizytą przedstawiciela handlowego w domu, a dziś można załatwić wszystkie formalności przez internet. Ten system obowiązuje we wszystkich krajach, w których działa Otovo.

Firma obecnie funkcjonuje już w Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Francji, Włoszech i Polsce. Szacuje, że do 2023 roku osiągnie rentowność w każdym z tych rynków. Największymi udziałowcami Otovo są: szwedzka grupa Axel Johnson, KLP – jedna z największych norweskich firm i Nysnø – fundusz inwestujący w inteligentne rozwiązania technologiczne, będące odpowiedzią na zmiany klimatu.

Dobra droga do pozycji lidera

Otovo to skalowalna platforma umożliwiająca konsumentom korzystanie z energii słonecznej. Jesteśmy na najlepszej drodze, aby stać się wiodącym graczem na europejskim rynku fotowoltaiki, który – swoją drogą – bardzo szybko się rozwija. To kolejny krok w naszym rozwoju. Niedawno minęło równo 5 lat, odkąd działamy. W ciągu ostatnich 3 lat weszliśmy na 6 rynków. W 2021 roku mamy nadzieję na 100% wzrostu – mówi Andreas Thorsheim, CEO Otovo. 

Sprzedaż wzrosła mimo pandemii

W 2019 roku Otovo zdobyło nagrodę Przedsiębiorcy Roku DN w Consumer Growth Businesses. Firma weszła – jako joint venture – na rynek brazylijski. Wraz ze zdobywaniem nowych rynków sprzedaż rosła. W 2020 – pomimo trwającej pandemii – Otovo podniosło sprzedaż jednostkową, a także uruchomiło swoje operacje w Polsce oraz we Włoszech. To bardzo przyszłościowy rynek – tym bardziej, że w naszym kraju fotowoltaika odnotowuje rosnące zainteresowanie. Ma na to wpływ wiele czynników: m.in. ceny energii, chęć oszczędzania, ale i… wyższa świadomość ekologiczna.

Technologiczny skok

Tym, co stanowi mocną przewagę konkurencyjną Otovo, jest przede wszystkim digitalizacja usługi. Klienci mogą wybrać ofertę, skonsultować wycenę i podpisać umowę przez internet. To szczególnie istotne w czasach pandemii, kiedy ograniczamy kontakty międzyludzkie. Pierwsze spotkanie twarzą w twarz z przedstawicielem firmy odbywa się dopiero przy montażu instalacji – a nie, jak w modelu tradycyjnym, przy spotkaniu z przedstawicielem handlowym w domu. Określenie parametrów i wymiarów opiera się bowiem na zdjęciach satelitarnych, a wszystko to pod okiem profesjonalnego działu technicznego.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszych działań i pozytywnego odbioru prosumentów naszej firmy na rynku polskim. Polacy chcą oszczędzać na energii słonecznej, zależy im na wysokiej klasy komponentach, które oferujemy na atrakcyjnych warunkach, a także na wysokiej jakości instalacji. My zapewniamy wszystkie te elementy, łącząc nasze norweskie korzenie i stawiając na norweską jakość – komentuje Paulina Ackermann, dyrektor generalna Otovo w Polsce.

Oprócz obsługi online klienci otrzymują również aplikację mobilną Otovo, poprzez którą mogą kontrolować produkcję energii elektrycznej. Mają też na bieżąco wszystkie informacje, które zapewnią o prawidłowym działaniu instalacji. W razie ewentualnych usterek automatycznie powiadamiany jest serwis. Dzięki temu użytkownik nie musi znać się na fotowoltaice, aby ocenić, czy panele działają tak, jak powinny.

Nadchodzi dobry czas dla energii słonecznej

Rok 2021, zdaniem Otovo, wydaje się dobrym czasem dla energii słonecznej w domach jednorodzinnych. Rosnące ceny energii, a także różnorodne dotacje w krajach europejskich sprawiają, że wiele osób może zdecydować się na fotowoltaikę. Przemawia również za tym rozwój technologiczny i coraz bardziej niezawodne komponenty. Warto również wspomnieć, że Polska ma jedne z lepszych regulacji, dotyczących fotowoltaiki dzięki ustawie o odnawialnych źródłach energii.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Publicon Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Giełda Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów Biuro prasowe
2024-12-02 | 14:00

Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów

Bankier.pl zajął pierwsze miejsce w dwóch kategoriach tegorocznego Ogólnopolskiego Badania Inwestorów realizowanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.
Giełda Big Cheese Studio S.A. z imponującym wzrostem zysku netto
2024-11-29 | 07:25

Big Cheese Studio S.A. z imponującym wzrostem zysku netto

Prawie 5,5 mln zł zysku netto po trzech kwartałach br. wypracowało Big Cheese Studio S.A. - notowany na GPW w Warszawie producent i wydawca gier wideo z Łodzi. To ponad 140
Giełda Thorium Space i SWISSto12 podpisali strategiczną umowę
2024-11-22 | 10:00

Thorium Space i SWISSto12 podpisali strategiczną umowę

Thorium Space i SWISSto12 podpisali strategiczną umowę na produkcję nowoczesnego payloadu dla programu HummingSat ESA. W dniu 21 listopada b.r., Thorium Space S.A. podpisało przełomową umowę ze szwajcarską firmą SWISSto12, liderem w programie HummingSAT Europejskiej Agencji Kosmicznej. Umowa, obejmująca opracowanie i produkcję w pełni elastycznego i sterowanego cyfrowo payloadu dla platformy satelitarnej na orbitę GEO HummingSat, otwiera nowe możliwości dla polskiego sektora kosmicznego i europejskiego rynku telekomunikacyjnego. Kompleksowa realizacja projektu, potrwa cztery lata i przyniesie Thorium Space co najmniej 33 mln EUR.  Projekt, nadzorowany przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA, jest kluczowym elementem rozwoju satelitów geostacjonarnych nowej generacji. HummingSat to kompaktowe, efektywne kosztowo satelity, które mają zastąpić funkcjonujące obecnie stare konstrukcje. W ramach współpracy Thorium Space jako podwykonawca SWISSto12, stworzy elastyczny payload telekomunikacyjny w paśmie Ka-band, który zostanie wykorzystany również w planowanej polskiej misji satelitarnej na orbitę geostacjonarną GEO. Struktura projektu i perspektywy finansowe Umowa zawarta pomiędzy Thorium i SWISSto12 obejmuje wieloetapowy proces rozwoju: •    Faza 0/A, która rozpoczęła się w ramach programu HummingSat, opiewa na wartość 3 mln EUR. •    W drugim kwartale 2025 roku projekt płynnie przejdzie do Fazy B, o szacunkowej wartości 3,8 mln EUR. •    W czwartym kwartale 2025 roku Thorium Space i SWISSto12 rozpoczną prace nad polskim satelitą telekomunikacyjnym, który powstanie w oparciu o platformę HummingSat. Pełna realizacja projektu, obejmująca fazy C/D/E, potrwa trzy lata i przyniesie Thorium Space co najmniej 25 mln EUR, zgodnie z ustaleniami z końca 2023 roku z ESA/ Innowacje technologiczne Thorium Space Thorium Space wnosi do programu najnowszej generacji payload software-defined oparty na cyfrowo sterowanych antenach. Rozwiązanie to pozwala na elastyczne dostosowanie funkcjonalności satelity do potrzeb operatorów, zwiększając efektywność operacyjną i co bardzo ważne obniżając koszty. - Nasza współpraca z SWISSto12 w ramach programu HummingSat to kamień milowy dla polskiego sektora kosmicznego - Informuje Paweł Rymaszewski, prezes zarządu Thorium Space. Opracowanie elastycznego payloadu Ka-band nie tylko podkreśla nasze kompetencje i możliwości technologiczne, ale także otwiera drogę do realizacji polskiego satelity geostacjonarnego, który stanie się kluczowym elementem europejskiego rynku kosmicznego. Partnerstwo dla Europy Projekt HummingSat, wspierany przez ESA, jest symbolem europejskiej innowacyjności i współpracy. Dzięki kompaktowym rozmiarom i niższym kosztom, HummingSat stanowią konkurencyjną alternatywę dla większych satelitów produkowanych przez globalnych gigantów, takich jak Airbus czy Thales. ESA i jej partnerzy, w tym SWISSto12 i Thorium Space, dążą do wzmocnienia europejskiej niezależności technologicznej w sektorze kosmicznym, zapewniając konkurencyjne i efektywne rozwiązania dla klientów z niemalże całego świata. Kierunek - polski satelita na GEO Zwieńczeniem współpracy Thorium Space i SWISSto12 będzie rozwój polskiego satelity telekomunikacyjnego na GEO. Projekt ten, wspierany przez ESA i finansowany częściowo z polskiej składki członkowskiej, wprowadzi Polskę do grona kluczowych graczy w europejskim sektorze kosmicznym. - Nasza współpraca z ESA i SWISSto12 pokazuje, że europejski sektor kosmiczny ma alternatywę wobec tradycyjnych rozwiązań. Dzięki takim projektom, jak program HummingSat, możemy budować innowacyjne technologie w Europie, które spełniają najwyższe standardy i są w pełni dostosowane do współczesnych potrzeb – dodaje Paweł Rymaszewski Thorium Space wzmacnia swoją pozycję jako lidera innowacji technologicznych w sektorze kosmicznym, realizując projekty, które łączą najnowocześniejsze technologie z praktycznymi zastosowaniami na globalnym rynku.  

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.