Girteka o rozwiązaniach intermodalnych w łańcuchach dostaw ładunków wrażliwych
Transport kolejowy uznawany jest za niezawodną gałąź transportu, choć w ostatnich latach wyparły go bardziej elastyczne i szybkie dostawy drogowe. Teraz, wobec dążenia do dekarbonizacji, ponownie zyskuje na znaczeniu - jako skuteczna metoda ograniczania emisji CO2. Dzięki rozwiązaniom intermodalnym – przenoszeniu ładunków z dróg na kolej, z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych, kolej może zredukować emisje nawet o 65%[1]. Co więcej, jeden pociąg równoważy 35–40 samochodów ciężarowych, co zwiększa jego efektywność w przewozach dużych wolumenów na długich dystansach.
Transport intermodalny może wspierać dekarbonizację łańcucha dostaw różnych grup towarów, a szczególnie tych wrażliwych i o wysokiej wartości, np. w branży kosmetycznej i spożywczej. Niezbędne są tu odpowiednie zasoby, nowatorskie podejście i cyfryzacja. Przykładem są projekty wdrożone przez Girtekę, wiodącą europejską firmę transportową, która buduje swoje usługi w oparciu o digitalizację i zrównoważone rozwiązania transportowe.
Intermodal dla ładunków o wysokiej wartości
Prostym sposobem na redukcję śladu węglowego i realizację celów środowiskowych jest przeniesienie części transportów drogowych na tory. Dobrym przykładem jest tutaj jeden z klientów Girteki – duży koncern kosmetyczny, który podjął decyzję o przekierowaniu 80% dostaw swoich towarów o wysokiej wartości na kolej. Tylko w 2022 r. przewieziono dla niego w ten sposób około 1500 w pełni załadowanych naczep, co zredukowało emisję o 80% w porównaniu z transportem drogowym[2].
– Wiedzieliśmy, że firma chce znacznie zmniejszyć emisje, więc wspólnie sprawdziliśmy różne rozwiązania, analizując dostępne alternatywy. Dzięki rozbudowanej sieci i minimalnym zmianom w operacjach, efektywnie wykorzystaliśmy transport kolejowy. W połączeniu z naszą siecią drogową, w dostawach z/do terminali, przewieźliśmy duży wolumen towarów w najwygodniejszy i najbardziej zrównoważony sposób – wyjaśnia Larisa Senkevičienė, Menedżerka ds. Rozwoju Biznesu Intermodalnego w Girtece.
Transport ładunków koleją wymagał precyzyjnej koordynacji i zaplanowania z klientem załadunków i rozładunków. Harmonogramy dostosowano do planów produkcji i dostaw, z uwzględnieniem przeładunków kolej - droga. Na każdym etapie z klientem współpracowały zespoły ds. planowania Girteki, dostosowując zasoby do wymogów transportu kolejowego. Takie podejście zoptymalizowało procesy logistyczne, zapewniając terminowość dostaw, przy minimalizacji opóźnień.
Zrównoważone opcje w dostawie artykułów spożywczych
Kolejnym sposobem na redukcję emisji CO2, nawet o 100% przy jednoczesnym wykorzystaniu czystej zielonej energii, jest zastosowanie paliw alternatywnych, tj. HVO 100 czy pojazdów elektrycznych (BEV). Tutaj przykładem są firmy z branży spożywczej i napojów, które chcą w sposób zdecydowany zoptymalizować transport. Wybierają transport łączony w oparciu o kolej i pojazdy z napędem HVO. Taką też możliwość daje nowy projekt Girteki - Alternative Fuel Program.
– Musieliśmy podejść do tego w nieco inny sposób, gdyż cały łańcuch dostaw nie mógł opierać się wyłącznie na transporcie intermodalnym. Dzięki temu, że w naszych samochodach stosujemy paliwa alternatywne, takie jak HVO, wykorzystaliśmy tę opcję do przewozów do/z terminali kolejowych. Rezultat? Redukcja emisji o 90%[3], co można łatwo raportować – wyjaśnia Larisa Senkevičienė.
Koleją w temperaturze kontrolowanej
Girteka to głównie transport w temperaturze kontrolowanej. Do realizacji dostaw produktów wymagających kontroli temperatury firma wykorzystuje nowoczesne naczepy chłodnicze, wyposażone w systemy telematyczne i sensory, utrzymujące odpowiednią temperaturę przez cały proces dostawy. To nie przeszkadza w łączeniu drogi z koleją.
– Dla jednego z największych producentów lodów, lidera tej branży, organizujemy transporty kolejowe z Niemiec i Holandii do Hiszpanii. Krytycznym aspektem tej operacji jest zagwarantowanie odpowiednich warunków transportu ładunku, który należy do tych najbardziej wrażliwych spośród wszystkich innych wymagających kontrolowanej temperatury. Dzięki narzędziom cyfrowym do monitorowania i dedykowanemu zespołowi śledzimy ładunek na bieżąco, możemy też zdalnie włączać/wyłączać lub ustawiać temperaturę, indywidualnie dla każdej naczepy, jeśli jest to konieczne – wyjaśnia Dainius Augutis, Menedżer Działu Wsparcia Funkcji Transportu w Girtece.
Kluczowe jest więc precyzyjne zarządzanie operacjami, w tym stały monitoring czynników, tj. temperatura wewnątrz naczepy, stan systemu chłodniczego czy przestrzeganie harmonogramów odjazdów i przyjazdów pociągów. Zaangażowanie dedykowanego zespołu i plan działania, przy wsparciu cyfrowym, pozwalają szybko reagować na opóźnienia czy nieoczekiwane zmiany, co zapewnia niezawodność, kontrolę i skuteczne zarządzanie wszystkimi parametrami na każdym etapie transportu.
Zawsze ważny jest pomiar i raportowanie
Jak podkreśla Girteka, dla oceny efektywności i wpływu zrównoważonych rozwiązań intermodalnych, szczególnie w transporcie ładunków wrażliwych, duże znaczenie ma raportowanie i gromadzenie danych.
– Monitorowanie i dane są dla nas niezwykle ważne, dlatego zapewniamy możliwość śledzenia całej trasy ładunku. Dzięki naszej kalkulacji emisji z wybranego rozwiązania zrównoważonego transportu, klient może otrzymać kompleksowy raport o dokładnej liczbie kilogramów zredukowanego CO2. Takie podejście oparte na danych i zbieżne ze zbliżającym się obowiązkiem raportowania ESG, staje się dodatkową korzyścią dla klientów – wyjaśnia Larisa Senkevičienė.
Przyszłość intermodalu
Choć intermodal i jego zalety nie schodzą z TOP tematyki debaty publicznej, to nadal tylko ok. 18% towarów przewożonych jest koleją[4]. Unia Europejska nie ustaje i wciąż stawia na rozwój oraz promocję tej gałęzi transportu. Podejmuje się różne Inicjatywy, jak np. Greening Freight Package, mające pomóc zwiększyć udział przewozów kolejowych. Sprzyjać w tym ma też poprawa infrastruktury, uproszczenie regulacji prawnych i usprawnienie połączeń intermodalnych. Z pewnością ważną rolę odegrają firmy logistyczne, które tak jak Girteka, aktywnie włączają się w dekarbonizację transportu, dążąc do coraz silniej zrównoważonych łańcuchów dostaw.
[1] https://cer.be/images/publications/positions/The_Economic_Footprint_-_web_-_final_final_30_Sept_0.pdf
[2] Kalkulacja na podstawie danych własnych Girteki i dostawcy usług intermodalnych
[3] Kalkulacja na podstawie danych własnych Girteki i dostawcy usług intermodalnych
[4] https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:5e601657-3b06-11eb-b27b-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.