Globalworth opublikował raport roczny za 2020 rok
Globalworth, wiodący inwestor biurowy w Europie Środkowo-Wschodniej, publikuje raport roczny oraz skonsolidowane wyniki finansowe za rok zakończony 31 grudnia 2020 roku. Jasne, strategiczne podejście firmy do procesu wychodzenia biznesu z pandemii COVID-19 zaowocowało zrównoważonym wzrostem – dochód operacyjny netto zwiększył się o 6,5 proc. do 157,3 mln euro, a łączna wartość portfela efektywnie nie uległa zmianie i wyniosła 3 mld euro.
Jako lider rynku biurowego w Polsce i Rumunii, czyli na dwóch największych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, przyjęliśmy podejście – zwłaszcza w czasie zwiększonej niepewności spowodowanej pandemią Covid-19 – oparte na partnerstwie z naszymi najemcami, rozumiejąc ich potrzeby i oferując elastyczne, a zarazem inteligentne rozwiązania. W 2020 roku z sukcesem wynajęliśmy lub przedłużyliśmy umowy na około 303,5 tys. mkw. powierzchni najmu w naszym portfelu wysokiej klasy nieruchomości – stanowiło to ok. 25 proc. całości istniejącej powierzchni najmu, którą dysponujemy. To najwyższy poziom aktywności komercjalizacyjnej, jaki kiedykolwiek udało nam się osiągnąć, co wiążemy z udanymi negocjacjami z naszymi obecnymi najemcami, którzy docenili prezentowane przez nas elastyczne podejście oparte na współpracy.
Potwierdzeniem bardzo dobrych relacji z najemcami było też wysokie obłożenie w naszych obiektach, które na koniec roku osiągnęło poziom 90,9% (91,7% z uwzględnieniem opcji przysługującym najemcom). Wpływ na nie miało też jednak dostarczenie na rynek nieruchomości znajdujących się jeszcze w budowie i w fazie komercjalizacji, a także spadek wysokości obłożenia o 3,3 proc. w porównywalnych obiektach z powodu bardzo trudnych warunków rynkowych.
„Pomimo znacznych zakłóceń działalności gospodarczej i społecznej, utrzymujących się przez większość 2020 roku, mogę z przyjemnością powiedzieć, że nasze główne mocne strony i przewagi konkurencyjne przyniosły nam bardzo stabilne wyniki operacyjne i finansowe. Jednocześnie pozostawaliśmy w bliskiej relacji z naszymi klientami, wspierając ich, jak również szerszą społeczność, w której żyjemy i z którą działamy, umacniając przy tym naszą pozycję wynajmującego pierwszego wyboru na rynkach macierzystych. Chociaż rok 2021 będzie wciąż pełen wyzwań, głęboko wierzę, że najgorsze już minęło i jestem podekscytowany i przekonany co do możliwości, które przed nami stoją” mówi Dimitris Raptis, dyrektor generalny (CEO) Globalworth Group.
Wybrane dane operacyjne:
• Całkowita wartość portfela nie uległa efektywnie zmianie i wyniosła 3 mld euro (2,3 mld euro w nieruchomościach certyfikowanych ekologicznie).
• Koncentracja na projektach charakteryzujących się znacznym poziomem najmu i będących na zaawansowanym etapie budowy, dostarczenie dwóch biurowców klasy „A” i dwóch wysokiej klasy nieruchomości przemysłowych w Rumunii i Polsce o łącznej powierzchni najmu wynoszącej 95,8 tys. mkw.
• Całkowita wielkość portfela wzrosła o 4,7% do 1 271 300 mkw. powierzchni najmu.
• Transakcje najmu na 303,5 tys. mkw. łącznej powierzchni komercyjnej przy średniej ważonej długości najmu wynoszącej 3,9 roku. Z tego 74,3% to renegocjacje i przedłużenia umów z naszymi dotychczasowymi najemcami.
• Obłożenie powierzchni najmu w ukończonych budynkach kształtowało się na wysokim poziomie 90,9% (91,7% uwzględniając opcje najemców). Na obłożenie wpływ miały jednak nieruchomości w budowie, znajdujące się jeszcze w fazie komercjalizacji, a także spadek wysokości obłożenia o 3,3 proc. w nieruchomościach porównywalnych z powodu bardzo trudnych warunków rynkowych.
• Roczny czynsz z zawartych umów w wysokości 183,4 mln euro, z czego 91,3% przypada na nieruchomości biurowe i przemysłowe.
• Wskaźnik ściągalności z należnych czynszów, na które wystawiono faktury, utrzymał się na wysokim poziomie 99,0% w skali roku (stan na dzień 12 marca 2021).
• Większość portfela jest obecnie zarządzana przez nasz wewnętrzny zespół składający się z ponad 220 specjalistów w Polsce i Rumunii.
• Około 2 mln euro przekazanych naszym społecznościom na 27 inicjatyw w Rumunii i Polsce, z których większość dotyczyła zwalczania skutków COVID-19.
• CPI Property Group w lutym 2020 roku została największym udziałowcem Globalworth.
Wybrane dane finansowe:
• Dochód operacyjny netto wzrósł o 6,5% do 157,3 mln euro, pomimo negatywnego wpływu (- 2,3%) pandemii Covid-19.
• Zysk (zgodnie z metodologią EPRA) za rok obrotowy 2020 w wysokości 82,3 mln euro, co stanowi roczny wzrost o 1,7% – jednocześnie zysk na akcję spadł o 16% do 37 centów.
• Zadeklarowanie i wypłacenie dywidendy za rok obrotowy 2020 w wysokości 34 centów na akcję, co stanowi co najmniej 90% zysku (EPRA) za pierwsze i drugie półrocze, czyli w zgodzie z postanowieniami naszego statutu.
• Utrzymanie naszej oceny inwestycyjnej przez wszystkie trzy główne agencje ratingowe.
• Emisja naszych pierwszych zielonych obligacji pozwoliła pozyskać 400 mln euro z sześcioletnim terminem wykupu, a zapisy dwukrotnie przekroczyły ofertę, jednocześnie poprawił się nasz profil zapadalności zadłużenia poprzez odkup około 41% obligacji zapadających w 2022 roku z premią 2,0% w stosunku do ich wartości nominalnej.
• Utrzymanie poziomu płynności na wysokim poziomie 527,8 mln euro w gotówce na dzień 31 grudnia 2020 roku, a także z dodatkowymi niewykorzystanymi 215 mln euro kredytu odnawialnego dostępnego dla Grupy.
• Wskaźnik LtV wyniósł 37,8% na dzień 31 grudnia 2020 roku, co jest zgodne ze strategią Grupy utrzymywania długofalowego celu LtV poniżej 40%, przy jednoczesnej kontynuacji dynamicznego wzrostu.
• Wartość aktywów netto na akcję (zgodnie z EPRA) na dzień 31 grudnia 2020 roku spadła o 6,7% do 8,68 euro na akcję (w porównaniu z 9,30 euro na dzień 31 grudnia 2019 roku), głównie z powodu rewaluacji aktywów wynikających z niepewności na rynku spowodowanej pandemią Covid-19.
Więcej informacji znajduje się w raporcie GLOBALWORTH ANNUAL REPORT 2020 dostępnym na stronie: https://cutt.ly/Globalworth-Annual-Report

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.