Główne obawy Polaków: dalszy wzrost cen żywności i możliwość zachorowania kogoś
IQS Sp. z o.o.
ul. Mangalia 2a
02-758 Warszawa
beata.sadowska|gmail.com| |beata.sadowska|gmail.com
(22) 592 63 00
www.grupaiqs.pl
Aż 84 proc. Polaków twierdzi, że odczuwa skutki pandemii. Obawiamy się, że obecna sytuacja będzie skutkować dalszym wzrostem cen żywności (79 proc. respondentów), możliwością zachorowania kogoś bliskiego (72 proc.) oraz bankructwem wielu firm (72 proc.) – wynika z badań dotyczących sytuacji epidemicznej w Polsce, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS[1].
Polacy boją się także braku towarów w sklepach (46 proc.). W rankingu naszych obaw znalazła się także obniżka wynagrodzeń – dotyczy to aż jednej czwartej respondentów (26 proc.), wzrostu wysokości rat kredytowych (15 proc.) oraz utraty pracy (15 proc.).
Zapasy zrobiło 43 proc. Polaków. Dwie trzecie z nich (63%) kupiło tylko nieco więcej produktów spożywczych niż zazwyczaj. Do zakupu dużo większej ilości żywności przyznało się 31 proc. respondentów, którzy gromadzili zapasy. Co piąty Polak (20 proc.) zrobił dodatkowe zakupy środków higienicznych na więcej niż dwa tygodnie. Nieliczni (4 proc.) wypłacili znaczną sumę pieniędzy z bankomatu.
Niemal co trzeci Polak (29 proc.) wykonuje swoją pracę zdalnie, a 12 proc. przebywa na urlopach. Dlatego też połowa badanych twierdzi, że ma teraz więcej czasu wolnego i starają się go wykorzystać częściej oglądając telewizję (55 proc.), czytając więcej książek (52 proc.), oglądając seriale na platformach typu Netflix, HBO czy Ipla (35 proc.), czy spacerując (31 proc.).
Częściej też robimy zakupy w Internecie (15 proc. spośród badanych, którzy przyznali, że mają obecnie więcej czasu wolnego). Wbrew pozorom najwyżej na liście naszych internetowych zakupów wcale nie jest żywność, a środki czystości - 53 proc. robiących zakupy online. 51 proc. Polaków wykorzystuje ten czas na zakup odzieży (74 proc. kobiet versus 29 proc. mężczyzn), butów (39 proc.), leków i suplementów (41 proc.) czy książek (28 proc.). Obecnie żywność w Internecie kupuje 33 proc. badanych – znacznie częściej robią tak mężczyźni – 44 proc. versus 21 proc. kobiet.
Większość Polaków ma nadzieję, że uda nam się ominąć scenariusz włoski, jednak co do czasu, w jakim sytuacja wróci do normy nie mamy większych złudzeń. 27 proc. badanych jest zdania, że sytuacja ustabilizuje się w ciągu ok. 2 miesięcy i niemal tyle samo (26 proc. respondentów), że z powrotem do „normalności” będziemy musieli poczekać od 2 do 3 m-cy.
[1] Badanie opinii dotyczące obecnej sytuacji epidemicznej w Polce zrealizowane przez agencję badawczą IQS na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18+ w terminie 17/18.03.2020 r. (CAWI, N= 1079)
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Xiaomi otwiera nowy salon w centrum handlowym Promenada!
Frytunia i Hot-Dog wspinają się na Pałac Kultury i Nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.