Komunikaty PR

Główne obawy Polaków: dalszy wzrost cen żywności i możliwość zachorowania kogoś

2020-03-20  |  17:30
Biuro prasowe
Kontakt
Beata Sadowska
IQS Sp. z o.o.

ul. Mangalia 2a
02-758 Warszawa
beata.sadowska|gmail.com| |beata.sadowska|gmail.com
(22) 592 63 00
www.grupaiqs.pl
Do pobrania komunikat ( 0.11 MB )

Aż 84 proc. Polaków twierdzi, że odczuwa skutki pandemii. Obawiamy się, że obecna sytuacja będzie skutkować dalszym wzrostem cen żywności (79 proc. respondentów), możliwością zachorowania kogoś bliskiego (72 proc.) oraz bankructwem wielu firm (72 proc.) – wynika z badań dotyczących sytuacji epidemicznej w Polsce, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS[1].

Polacy boją się także braku towarów w sklepach (46 proc.). W rankingu naszych obaw znalazła się także obniżka wynagrodzeń – dotyczy to aż jednej czwartej respondentów (26 proc.), wzrostu wysokości rat kredytowych (15 proc.) oraz utraty pracy (15 proc.).

Zapasy zrobiło 43 proc. Polaków. Dwie trzecie z nich (63%) kupiło tylko nieco więcej produktów spożywczych niż zazwyczaj. Do zakupu dużo większej ilości żywności przyznało się 31 proc. respondentów, którzy gromadzili zapasy. Co piąty Polak (20 proc.) zrobił dodatkowe zakupy środków higienicznych na więcej niż dwa tygodnie. Nieliczni (4 proc.) wypłacili znaczną sumę pieniędzy z bankomatu.

Niemal co trzeci Polak (29 proc.) wykonuje swoją pracę zdalnie, a 12 proc. przebywa na urlopach. Dlatego też połowa badanych twierdzi, że ma teraz więcej czasu wolnego i starają się go wykorzystać częściej oglądając telewizję (55 proc.), czytając więcej książek (52 proc.), oglądając seriale na platformach typu Netflix, HBO czy Ipla (35 proc.), czy spacerując (31 proc.).

Częściej też robimy zakupy w Internecie (15 proc. spośród badanych, którzy przyznali, że mają obecnie więcej czasu wolnego). Wbrew pozorom najwyżej na liście naszych internetowych zakupów wcale nie jest żywność, a środki czystości - 53 proc. robiących zakupy online. 51 proc. Polaków wykorzystuje ten czas na zakup odzieży (74 proc. kobiet versus 29 proc. mężczyzn), butów (39 proc.), leków i suplementów (41 proc.) czy książek (28 proc.). Obecnie żywność w Internecie kupuje 33 proc. badanych – znacznie częściej robią tak mężczyźni – 44 proc. versus 21 proc. kobiet.

Większość Polaków ma nadzieję, że uda nam się ominąć scenariusz włoski, jednak co do czasu, w jakim sytuacja wróci do normy nie mamy większych złudzeń. 27 proc. badanych jest zdania, że sytuacja ustabilizuje się w ciągu ok. 2 miesięcy i niemal tyle samo (26 proc. respondentów), że z powrotem do „normalności” będziemy musieli poczekać od 2 do 3 m-cy.


[1] Badanie opinii dotyczące obecnej sytuacji epidemicznej w Polce zrealizowane przez agencję badawczą IQS na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18+ w terminie 17/18.03.2020 r. (CAWI, N= 1079)

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: IQS Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty Biuro prasowe
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.