5 sposobów na optymalizację magazynu podczas przedświątecznego okresu
Okres przedświąteczny to prawdziwy test możliwości wielu firm, w szczególności tych działających w branży e-commerce. W ubiegłym roku co dziesiąty Polak miał zamiar skorzystać z okazji do kupienia świątecznych prezentów w atrakcyjnej cenie[1], planując wydanie w tym okresie średnio 735 złotych[2].
- Jeszcze kilka lat temu na specjalne promocje można było liczyć tylko w dwa dni – Black Friday w tradycyjnych sklepach i Cyber Monday – w sprzedaży online. W związku ze zmianą nawyków konsumenckich jaka zaszła w trakcie pandemii Covid-19, sklepy zaczęły przedłużać takie oferty na cały miesiąc poprzedzający święta. Dla firm większy popyt wiąże się również z problemem zarządzenia zwiększoną liczbą zwrotów. W okresie przedświątecznej gorączki zakupowej, którą rozpoczyna „Czarny Piątek", wzrasta zapotrzebowanie na usługi logistyczne dobrze zintegrowane z e-commerce – mówi Jarosław Dąbrowski, Dyrektor Sprzedaży Reflex w Hardis Group Polska.
Polski rynek e-commerce jest warty 27 miliardów Euro[1] i stanowi 17% całkowitej wartości handlu detalicznego. Przetrwanie na rynku cechującym się gwałtownością zmian i ostrą konkurencją wymaga od firm wdrażania wysoce elastycznych i ewoluujących narzędzi, które dostosowują się z jednej strony do nowych potrzeb rynku, a z drugiej – do indywidualnych potrzeb danej firmy. – Okres przedświąteczny, począwszy od Black Friday, w krótkim czasie postawił przed logistyką wiele wymagań. Firmy poszukują elastycznego oprogramowania, które z jednej strony – jest w stanie odzwierciedlić i rozwijać się wraz z rosnącą złożonością procesów logistycznych. Z drugiej strony – systemy te muszą także gwarantować szybkie i przynoszące wymierne korzyści dostosowanie do nowych standardów – dodaje Jarosław Dąbrowski.
Ekspresowe wysyłki
Regulamin sprzedaży wysyłkowej stanowi istotną część obsługi klienta i jednocześnie jest jednym z głównych czynników, które kupujący biorą pod uwagę przy wyborze miejsca zakupu. Coraz więcej sklepów internetowych oferuje ekspresową wysyłkę, która realizowana jest w ciągu jednego dnia lub nawet kilku godzin. Oszczędność czasu w procesie kompletacji ma tu zasadnicze znaczenie, aby móc zaoferować tę usługę i wyróżnić się na tle konkurentów. Przy tak krótkich terminach dostaw tradycyjna falowa kompletacja zamówień często się nie sprawdza, ponieważ nie ma możliwości włączenia w ten proces bieżącej kompletacji najpilniejszych zamówień. Zaawansowane funkcje systemu WMS, takie jak zrównoważenie przepływu zamówień lepiej odpowiadają na te potrzeby. Dokonują one w czasie rzeczywistym oceny priorytetu wszystkich realizowanych właśnie zamówień, umożliwiając automatyczne włączenie pilnych zamówień do trwających już „fal” przygotowując i przenosząc te najpilniejsze na początek kolejki.
Wydajność pracy operatora
Zwiększona liczba zamówień w okresie przedświątecznym powoduje, że magazyny e-commerce muszą powiększać swoje zasoby o pracowników tymczasowych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami szkolenia i niższą wydajnością pracowników na etapie zdobywania doświadczenia. Jak pokazują przykłady klientów Reflex Logistics, koszty te można znacznie ograniczyć lub nawet wyeliminować, wdrażając łatwe w użyciu, wizualne narzędzia programowe.
System WMS przeprowadzi operatora przez cały proces poprzez jasne polecenia i wyświetlanie na ekranie kolejnych etapów pracy. Ponadto, dzięki zastosowaniu interfejsu z prostą i zrozumiałą grafiką oraz ikonami, które naśladują programy używane w życiu codziennym (na przykład, wzornictwo Androida w przypadku aplikacji na tablety lub menu w stylu Windowsa w przypadku aplikacji komputerowych), operatorzy mogą znacznie szybciej zapoznać się z programem. Dodatkowo kompletacje niewielkich artykułów można ułatwić przez dodanie zdjęć wyświetlanych na ekranie terminala mobilnego. Dzięki zastosowaniu intuicyjnego systemu WMS, który umożliwia pracę bez wcześniejszego przeszkolenia, nowi pracownicy mogą być wydajni już od pierwszego dnia pracy.
Personalizacja zamówień
E-handel jest bardzo trudnym rynkiem, który wymaga utrzymania konkurencyjności poprzez zapewnienie wyższej jakości usług niż inne platformy sprzedażowe, m.in. dzięki ofertom szybszych wysyłek lub większego wyboru produktów. Usługą dodaną, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji jest także personalizacja zamówień. Z praktycznego punktu widzenia powinna się ona odbywać w magazynie. Realizowanie personalizacji jak najbliżej momentu wysyłki zamówienia do klienta pozwala bowiem firmom tworzyć „specjalne" produkty ze swoich podstawowych wyrobów, bez konieczności zwiększania zapasów rezerwowych lub czekania na sprzedaż produktu przez producenta. Podczas zarządzania tymi procesami najważniejszą rzeczą gwarantującą szybkie i wysokiej jakości dostosowanie się do potrzeb klienta jest posiadanie intuicyjnego oprogramowania, które zwiększa wydajność operatora.
Logistyka zwrotów
Uproszczone zasady zwrotu, pierwotnie stworzone w celu promowania zakupów online (zwłaszcza w sektorze mody), są dziś głównym elementem obietnicy składanej klientom podczas sezonowych akcji sprzedażowych. Aby skutecznie zarządzać zwrotami, pierwszym procesem, który należy usprawnić, jest ich przyjęcie. Zazwyczaj przesyłki są zaopatrzone w etykietę lub inny dokument, który pozwala zidentyfikować oryginalne zamówienie. W rzeczywistości jednak przedświąteczny czas oznacza dla magazynów napływ nieoczekiwanych i trudnych do zidentyfikowania zwrotów, które zwykle spowalniają proces zatowarowania. W takich przypadkach niezmiernie istotne jest posiadanie sprawnie działającego systemu WMS, który pozwoli na ponowne włączenie towaru do magazynu, dzięki czemu jeszcze przed zidentyfikowaniem oryginalnego zamówienia w systemie komputerowym, nasze artykuły będą ponownie dostępne w sprzedaży.
Automatyzacja magazynu
Wiele magazynów dla e-commerce widzi w automatyzacji możliwość usprawnienia i ujednolicenia swoich procesów logistycznych. Aby wszystkie elementy systemu zgodnie współdziałały ze sobą, konieczna jest koordynacja działań systemów zarówno między sobą, jak i z pracą ludzi. W tym celu klienci zazwyczaj korzystają z modułu łączności zawartego w systemie WMS, który poprzez standardowe interfejsy API zapewnia bezproblemową łączność pomiędzy różnymi systemami WCS. To z kolei pozwala na wykorzystanie zaawansowanych narzędzi do priorytetyzacji zadań, w celu przypisania zlecenia do najbardziej odpowiedniego zasobu - robota lub człowieka, zgodnie z takimi kryteriami, jak obciążenie pracą danego zasobu, pilność zlecenia czy wybrany dostawca.
- Procesy logistyczne coraz częściej decydują o zadowoleniu klienta z zakupu, a konkurencyjność między firmami w coraz większym stopniu zależy od zaoferowania wartości dodanej dzięki usługom logistycznym. W okresach dużego popytu w handlu elektronicznym, takich jak okres przedświąteczny, ta przewaga konkurencyjna zapewniana przez logistykę może zaważyć na wynikach sprzedaży. Wybór systemu WMS, który już w standardzie wspiera zaawanasowane logiki handlu e-commerce, do tego jest zorientowany na innowacje w sektorze, pozwala firmom oferować wysokiej jakości usługi dla swoich klientów i wyprzedzać konkurencję – podsumowuje Jarosław Dąbrowski.
[1]https://www.computerworld.pl/news/Polska-liderem-handlu-cyfrowego-raport-McKinsey,441128.html
[1]https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Black-Friday-przyniosl-srednie-obnizki-na-poziomie-3-6-proc.html
[2]https://www.bankier.pl/wiadomosc/Black-Friday-Polacy-wydadza-srednio-735-zl-na-zakupy-8230163.html
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.