5 sposobów na optymalizację magazynu podczas przedświątecznego okresu
Okres przedświąteczny to prawdziwy test możliwości wielu firm, w szczególności tych działających w branży e-commerce. W ubiegłym roku co dziesiąty Polak miał zamiar skorzystać z okazji do kupienia świątecznych prezentów w atrakcyjnej cenie[1], planując wydanie w tym okresie średnio 735 złotych[2].
- Jeszcze kilka lat temu na specjalne promocje można było liczyć tylko w dwa dni – Black Friday w tradycyjnych sklepach i Cyber Monday – w sprzedaży online. W związku ze zmianą nawyków konsumenckich jaka zaszła w trakcie pandemii Covid-19, sklepy zaczęły przedłużać takie oferty na cały miesiąc poprzedzający święta. Dla firm większy popyt wiąże się również z problemem zarządzenia zwiększoną liczbą zwrotów. W okresie przedświątecznej gorączki zakupowej, którą rozpoczyna „Czarny Piątek", wzrasta zapotrzebowanie na usługi logistyczne dobrze zintegrowane z e-commerce – mówi Jarosław Dąbrowski, Dyrektor Sprzedaży Reflex w Hardis Group Polska.
Polski rynek e-commerce jest warty 27 miliardów Euro[1] i stanowi 17% całkowitej wartości handlu detalicznego. Przetrwanie na rynku cechującym się gwałtownością zmian i ostrą konkurencją wymaga od firm wdrażania wysoce elastycznych i ewoluujących narzędzi, które dostosowują się z jednej strony do nowych potrzeb rynku, a z drugiej – do indywidualnych potrzeb danej firmy. – Okres przedświąteczny, począwszy od Black Friday, w krótkim czasie postawił przed logistyką wiele wymagań. Firmy poszukują elastycznego oprogramowania, które z jednej strony – jest w stanie odzwierciedlić i rozwijać się wraz z rosnącą złożonością procesów logistycznych. Z drugiej strony – systemy te muszą także gwarantować szybkie i przynoszące wymierne korzyści dostosowanie do nowych standardów – dodaje Jarosław Dąbrowski.
Ekspresowe wysyłki
Regulamin sprzedaży wysyłkowej stanowi istotną część obsługi klienta i jednocześnie jest jednym z głównych czynników, które kupujący biorą pod uwagę przy wyborze miejsca zakupu. Coraz więcej sklepów internetowych oferuje ekspresową wysyłkę, która realizowana jest w ciągu jednego dnia lub nawet kilku godzin. Oszczędność czasu w procesie kompletacji ma tu zasadnicze znaczenie, aby móc zaoferować tę usługę i wyróżnić się na tle konkurentów. Przy tak krótkich terminach dostaw tradycyjna falowa kompletacja zamówień często się nie sprawdza, ponieważ nie ma możliwości włączenia w ten proces bieżącej kompletacji najpilniejszych zamówień. Zaawansowane funkcje systemu WMS, takie jak zrównoważenie przepływu zamówień lepiej odpowiadają na te potrzeby. Dokonują one w czasie rzeczywistym oceny priorytetu wszystkich realizowanych właśnie zamówień, umożliwiając automatyczne włączenie pilnych zamówień do trwających już „fal” przygotowując i przenosząc te najpilniejsze na początek kolejki.
Wydajność pracy operatora
Zwiększona liczba zamówień w okresie przedświątecznym powoduje, że magazyny e-commerce muszą powiększać swoje zasoby o pracowników tymczasowych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami szkolenia i niższą wydajnością pracowników na etapie zdobywania doświadczenia. Jak pokazują przykłady klientów Reflex Logistics, koszty te można znacznie ograniczyć lub nawet wyeliminować, wdrażając łatwe w użyciu, wizualne narzędzia programowe.
System WMS przeprowadzi operatora przez cały proces poprzez jasne polecenia i wyświetlanie na ekranie kolejnych etapów pracy. Ponadto, dzięki zastosowaniu interfejsu z prostą i zrozumiałą grafiką oraz ikonami, które naśladują programy używane w życiu codziennym (na przykład, wzornictwo Androida w przypadku aplikacji na tablety lub menu w stylu Windowsa w przypadku aplikacji komputerowych), operatorzy mogą znacznie szybciej zapoznać się z programem. Dodatkowo kompletacje niewielkich artykułów można ułatwić przez dodanie zdjęć wyświetlanych na ekranie terminala mobilnego. Dzięki zastosowaniu intuicyjnego systemu WMS, który umożliwia pracę bez wcześniejszego przeszkolenia, nowi pracownicy mogą być wydajni już od pierwszego dnia pracy.
Personalizacja zamówień
E-handel jest bardzo trudnym rynkiem, który wymaga utrzymania konkurencyjności poprzez zapewnienie wyższej jakości usług niż inne platformy sprzedażowe, m.in. dzięki ofertom szybszych wysyłek lub większego wyboru produktów. Usługą dodaną, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji jest także personalizacja zamówień. Z praktycznego punktu widzenia powinna się ona odbywać w magazynie. Realizowanie personalizacji jak najbliżej momentu wysyłki zamówienia do klienta pozwala bowiem firmom tworzyć „specjalne" produkty ze swoich podstawowych wyrobów, bez konieczności zwiększania zapasów rezerwowych lub czekania na sprzedaż produktu przez producenta. Podczas zarządzania tymi procesami najważniejszą rzeczą gwarantującą szybkie i wysokiej jakości dostosowanie się do potrzeb klienta jest posiadanie intuicyjnego oprogramowania, które zwiększa wydajność operatora.
Logistyka zwrotów
Uproszczone zasady zwrotu, pierwotnie stworzone w celu promowania zakupów online (zwłaszcza w sektorze mody), są dziś głównym elementem obietnicy składanej klientom podczas sezonowych akcji sprzedażowych. Aby skutecznie zarządzać zwrotami, pierwszym procesem, który należy usprawnić, jest ich przyjęcie. Zazwyczaj przesyłki są zaopatrzone w etykietę lub inny dokument, który pozwala zidentyfikować oryginalne zamówienie. W rzeczywistości jednak przedświąteczny czas oznacza dla magazynów napływ nieoczekiwanych i trudnych do zidentyfikowania zwrotów, które zwykle spowalniają proces zatowarowania. W takich przypadkach niezmiernie istotne jest posiadanie sprawnie działającego systemu WMS, który pozwoli na ponowne włączenie towaru do magazynu, dzięki czemu jeszcze przed zidentyfikowaniem oryginalnego zamówienia w systemie komputerowym, nasze artykuły będą ponownie dostępne w sprzedaży.
Automatyzacja magazynu
Wiele magazynów dla e-commerce widzi w automatyzacji możliwość usprawnienia i ujednolicenia swoich procesów logistycznych. Aby wszystkie elementy systemu zgodnie współdziałały ze sobą, konieczna jest koordynacja działań systemów zarówno między sobą, jak i z pracą ludzi. W tym celu klienci zazwyczaj korzystają z modułu łączności zawartego w systemie WMS, który poprzez standardowe interfejsy API zapewnia bezproblemową łączność pomiędzy różnymi systemami WCS. To z kolei pozwala na wykorzystanie zaawansowanych narzędzi do priorytetyzacji zadań, w celu przypisania zlecenia do najbardziej odpowiedniego zasobu - robota lub człowieka, zgodnie z takimi kryteriami, jak obciążenie pracą danego zasobu, pilność zlecenia czy wybrany dostawca.
- Procesy logistyczne coraz częściej decydują o zadowoleniu klienta z zakupu, a konkurencyjność między firmami w coraz większym stopniu zależy od zaoferowania wartości dodanej dzięki usługom logistycznym. W okresach dużego popytu w handlu elektronicznym, takich jak okres przedświąteczny, ta przewaga konkurencyjna zapewniana przez logistykę może zaważyć na wynikach sprzedaży. Wybór systemu WMS, który już w standardzie wspiera zaawanasowane logiki handlu e-commerce, do tego jest zorientowany na innowacje w sektorze, pozwala firmom oferować wysokiej jakości usługi dla swoich klientów i wyprzedzać konkurencję – podsumowuje Jarosław Dąbrowski.
[1]https://www.computerworld.pl/news/Polska-liderem-handlu-cyfrowego-raport-McKinsey,441128.html
[1]https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Black-Friday-przyniosl-srednie-obnizki-na-poziomie-3-6-proc.html
[2]https://www.bankier.pl/wiadomosc/Black-Friday-Polacy-wydadza-srednio-735-zl-na-zakupy-8230163.html

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.