Komunikaty PR

5 sposobów na optymalizację magazynu podczas przedświątecznego okresu

2022-12-02  |  01:00
Biuro prasowe

Okres przedświąteczny to prawdziwy test możliwości wielu firm, w szczególności tych działających w branży e-commerce. W ubiegłym roku co dziesiąty Polak miał zamiar skorzystać z okazji do kupienia świątecznych prezentów w atrakcyjnej cenie[1], planując wydanie w tym okresie średnio 735 złotych[2].

- Jeszcze kilka lat temu na specjalne promocje można było liczyć tylko w dwa dni – Black Friday w tradycyjnych sklepach i Cyber Monday – w sprzedaży online. W związku ze zmianą nawyków konsumenckich jaka zaszła w trakcie pandemii Covid-19, sklepy zaczęły przedłużać takie oferty na cały miesiąc poprzedzający święta. Dla firm większy popyt wiąże się również z problemem zarządzenia zwiększoną liczbą zwrotów. W okresie przedświątecznej gorączki zakupowej, którą rozpoczyna „Czarny Piątek", wzrasta zapotrzebowanie na usługi logistyczne dobrze zintegrowane z e-commerce – mówi Jarosław Dąbrowski, Dyrektor Sprzedaży Reflex w Hardis Group Polska.

Polski rynek e-commerce jest warty 27 miliardów Euro[1] i stanowi 17% całkowitej wartości handlu detalicznego. Przetrwanie na rynku cechującym się gwałtownością zmian i ostrą konkurencją wymaga od firm wdrażania wysoce elastycznych i ewoluujących narzędzi, które dostosowują się z jednej strony do nowych potrzeb rynku, a z drugiej – do indywidualnych potrzeb danej firmy. – Okres przedświąteczny, począwszy od Black Friday, w krótkim czasie postawił przed logistyką wiele wymagań. Firmy poszukują elastycznego oprogramowania, które z jednej strony – jest w stanie odzwierciedlić i rozwijać się wraz z rosnącą złożonością procesów logistycznych. Z drugiej strony – systemy te muszą także gwarantować szybkie i przynoszące wymierne korzyści dostosowanie do nowych standardów – dodaje Jarosław Dąbrowski.

Ekspresowe wysyłki

Regulamin sprzedaży wysyłkowej stanowi istotną część obsługi klienta i jednocześnie jest jednym z głównych czynników, które kupujący biorą pod uwagę przy wyborze miejsca zakupu. Coraz więcej sklepów internetowych oferuje ekspresową wysyłkę, która realizowana jest w ciągu jednego dnia lub nawet kilku godzin. Oszczędność czasu w procesie kompletacji ma tu zasadnicze znaczenie, aby móc zaoferować tę usługę i wyróżnić się na tle konkurentów. Przy tak krótkich terminach dostaw tradycyjna falowa kompletacja zamówień często się nie sprawdza, ponieważ nie ma możliwości włączenia w ten proces bieżącej kompletacji najpilniejszych zamówień. Zaawansowane funkcje systemu WMS, takie jak zrównoważenie przepływu zamówień lepiej odpowiadają na te potrzeby. Dokonują one w czasie rzeczywistym oceny priorytetu wszystkich realizowanych właśnie zamówień, umożliwiając automatyczne włączenie pilnych zamówień do trwających już „fal” przygotowując i przenosząc te najpilniejsze na początek kolejki.

Wydajność pracy operatora

Zwiększona liczba zamówień w okresie przedświątecznym powoduje, że magazyny e-commerce muszą powiększać swoje zasoby o pracowników tymczasowych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami szkolenia i niższą wydajnością pracowników na etapie zdobywania doświadczenia. Jak pokazują przykłady klientów Reflex Logistics, koszty te można znacznie ograniczyć lub nawet wyeliminować, wdrażając łatwe w użyciu, wizualne narzędzia programowe.

System WMS przeprowadzi operatora przez cały proces poprzez jasne polecenia i wyświetlanie na ekranie kolejnych etapów pracy. Ponadto, dzięki zastosowaniu interfejsu z prostą i zrozumiałą grafiką oraz ikonami, które naśladują programy używane w życiu codziennym (na przykład, wzornictwo Androida w przypadku aplikacji na tablety lub menu w stylu Windowsa w przypadku aplikacji komputerowych), operatorzy mogą znacznie szybciej zapoznać się z programem. Dodatkowo kompletacje niewielkich artykułów można ułatwić przez dodanie zdjęć wyświetlanych na ekranie terminala mobilnego. Dzięki zastosowaniu intuicyjnego systemu WMS, który umożliwia pracę bez wcześniejszego przeszkolenia, nowi pracownicy mogą być wydajni już od pierwszego dnia pracy.

Personalizacja zamówień

E-handel jest bardzo trudnym rynkiem, który wymaga utrzymania konkurencyjności poprzez zapewnienie wyższej jakości usług niż inne platformy sprzedażowe, m.in. dzięki ofertom szybszych wysyłek lub większego wyboru produktów. Usługą dodaną, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji jest także personalizacja zamówień. Z praktycznego punktu widzenia powinna się ona odbywać w magazynie. Realizowanie personalizacji jak najbliżej momentu wysyłki zamówienia do klienta pozwala bowiem firmom tworzyć „specjalne" produkty ze swoich podstawowych wyrobów, bez konieczności zwiększania zapasów rezerwowych lub czekania na sprzedaż produktu przez producenta. Podczas zarządzania tymi procesami najważniejszą rzeczą gwarantującą szybkie i wysokiej jakości dostosowanie się do potrzeb klienta jest posiadanie intuicyjnego oprogramowania, które zwiększa wydajność operatora.

Logistyka zwrotów

Uproszczone zasady zwrotu, pierwotnie stworzone w celu promowania zakupów online (zwłaszcza w sektorze mody), są dziś głównym elementem obietnicy składanej klientom podczas sezonowych akcji sprzedażowych. Aby skutecznie zarządzać zwrotami, pierwszym procesem, który należy usprawnić, jest ich przyjęcie. Zazwyczaj przesyłki są zaopatrzone w etykietę lub inny dokument, który pozwala zidentyfikować oryginalne zamówienie. W rzeczywistości jednak przedświąteczny czas oznacza dla magazynów napływ nieoczekiwanych i trudnych do zidentyfikowania zwrotów, które zwykle spowalniają proces zatowarowania. W takich przypadkach niezmiernie istotne jest posiadanie sprawnie działającego systemu WMS, który pozwoli na ponowne włączenie towaru do magazynu, dzięki czemu jeszcze przed zidentyfikowaniem oryginalnego zamówienia w systemie komputerowym, nasze artykuły będą ponownie dostępne w sprzedaży.

Automatyzacja magazynu

Wiele magazynów dla e-commerce widzi w automatyzacji możliwość usprawnienia i ujednolicenia swoich procesów logistycznych. Aby wszystkie elementy systemu zgodnie współdziałały ze sobą, konieczna jest koordynacja działań systemów zarówno między sobą, jak i z pracą ludzi. W tym celu klienci zazwyczaj korzystają z modułu łączności zawartego w systemie WMS, który poprzez standardowe interfejsy API zapewnia bezproblemową łączność pomiędzy różnymi systemami WCS. To z kolei pozwala na wykorzystanie zaawansowanych narzędzi do priorytetyzacji zadań, w celu przypisania zlecenia do najbardziej odpowiedniego zasobu -  robota lub  człowieka, zgodnie z takimi kryteriami, jak obciążenie pracą danego zasobu, pilność zlecenia czy wybrany dostawca.

- Procesy logistyczne coraz częściej decydują o zadowoleniu klienta z zakupu, a konkurencyjność między firmami w coraz większym stopniu zależy od zaoferowania wartości dodanej dzięki usługom logistycznym. W okresach dużego popytu w handlu elektronicznym, takich jak okres przedświąteczny, ta przewaga konkurencyjna zapewniana przez logistykę może zaważyć na wynikach sprzedaży. Wybór systemu WMS, który już w standardzie wspiera zaawanasowane logiki handlu e-commerce, do tego jest zorientowany na innowacje w sektorze, pozwala firmom oferować wysokiej jakości usługi dla swoich klientów i wyprzedzać konkurencję – podsumowuje Jarosław Dąbrowski.

 


[1]https://www.computerworld.pl/news/Polska-liderem-handlu-cyfrowego-raport-McKinsey,441128.html

 

 


[1]https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Black-Friday-przyniosl-srednie-obnizki-na-poziomie-3-6-proc.html

[2]https://www.bankier.pl/wiadomosc/Black-Friday-Polacy-wydadza-srednio-735-zl-na-zakupy-8230163.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych

Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.

Finanse

Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.

Prawo

Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.