Amest Otwock pozywa Miasto Otwock i prezydenta Jarosława Margielskiego
Amest Otwock – spółka działająca w branży gospodarowania odpadami – złożyła pozwy cywilne przeciwko Miastu Otwock i jego prezydentowi. Firma dochodzi łącznie ponad 639 mln złotych odszkodowania za szkody poniesione w związku z utrudnianiem prowadzenia jej działalności oraz blokowaniem rozwoju przez władze miasta.
27 grudnia 2023 roku do I Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego w Owocku wystosowany został wniosek Amest Otwock Sp. z o.o. o zawezwanie do próby ugodowej, w ramach której Miasto Otwock miałoby zapłacić Spółce łączną kwotę 627 233 555,10 PLN tytułem odszkodowania związanego z utratą korzyści wskutek uniemożliwienia budowy kwater III i IV składowiska odpadów oraz wybudowania i korzystania z zakładu mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów w latach 2013-2039.
Propozycja ugodowa w tej sprawie zakłada jej polubowne zakończenie poprzez zapłatę przez Miasto Otwock kwoty 564 510 199,59 PLN, tj. 90% utraconych korzyści Amest Otwock Sp. z o.o.
Ponadto, 28 grudnia 2023 roku do Wydziału Gospodarczego Sądu Okręgowego w Warszawie został złożony pozew przeciwko Miastu Otwock i jego prezydentowi – Jarosławowi Margielskiemu. Amest Otwock domaga się w nim zapłaty solidarnie kwoty 12 363 893,78 PLN tytułem odszkodowania za poniesioną szkodę w postaci utraconych zysków w latach z prowadzonej działalności gospodarczej za lata obrotowe 2021 i 2022. To efekt bezpodstawnego i nieuzasadnionego bojkotowania przez Miasto Otwock i prezydenta Jarosława Margielskiego realizacji kontynuacji budowy kwater zgodnie z posiadanym pozwoleniem na budowę, a co za tym idzie – braku możliwości prowadzenia przez Amest Otwock Sp. z o.o. działalności gospodarczej.
Łączna wysokość roszczeń, wynikających z obu pozwów złożonych przez Amest Otwock Sp. z o.o., wynosi 639 587 448,88 PLN.
Spółka Amest Otwock (wcześniej SATER Otwock) powstała w 1996 r. w ramach pożądanej od lat przez Miasto Otwock inwestycji budowy składowiska odpadów komunalnych na terenie gminy, realizowanej z zagranicznym inwestorem, który sfinansował i wybudował składowisko w Otwocku-Świerku. Celem inwestycji było zaspokajanie potrzeb publicznych z zakresu gospodarki odpadowej. Na ten cel Miasto Otwock oddało spółce w użytkowanie teren znajdujący się na obrzeżach Gminy Otwock. Od początku istnienia spółki Miasto Otwock jest jej udziałowcem mniejszościowym, a od 2004 roku pakiet większościowy udziałów w spółce pozostaje w posiadaniu inwestora z branży odpadowej – firmy Amest.
– Na przestrzeni ostatnich lat ze strony prezydenta Otwocka, Jarosława Margielskiego, w stosunku do spółki Amest Otwock wysuwane były niemające pokrycia w rzeczywistości zarzuty dotyczące generowania przez składowisko odorów. Badania i kontrole organów inspekcji środowiska nigdy nie potwierdziły, by źródłem tych uciążliwości było składowisko w Otwocku-Świerku. Nawet ostatnia kontrola z 2021 r., przeprowadzona formalnie przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, potwierdziła, że składowisko nie wydziela żadnych odorów ani nie powoduje innych uciążliwości – mówi Felice Scoccimarro, prezes Amest Otwock Sp. z o.o. – Jako Amest Otwock od wielu lat zabiegamy o konstruktywny dialog z władzami miasta. Niestety podejmowane przez nas dotychczas próby w tym zakresie są torpedowane przez właściciela mniejszościowego, co uniemożliwia firmie prowadzenie działalności gospodarczej – podkreśla.
***

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.