Branża rozrywkowa łakomym kąskiem dla inwestorów
Już w najbliższy weekend, 13 maja, odbędzie się finał Konkursu Piosenki Eurowizji — jednej z największych imprez muzycznych na świecie. Wraz z nadchodzącym wydarzeniem, rozmowy o możliwościach inwestycyjnych w branży muzycznej ponownie mocno rozgrzewają wyobraźnię inwestorów i analityków. Nic dziwnego, bo inwestowanie w rozrywkę, ze względu na rosnącą popularność branży i niezwykle szybko rozwijające się technologie, staje się coraz popularniejszym sposobem lokowania kapitału.
Konkurs Piosenki Eurowizji to widowisko muzyczne organizowane od 1956 roku, w którym biorą udział reprezentanci krajów Europy oraz Australii. Każde państwo prezentuje swoją piosenkę w języku narodowym lub angielskim, a zwycięzcę wyłaniają głosowanie telewidzów oraz komisja jurorska. Tegoroczna edycja odbywa się w brytyjskim Liverpoolu. Mimo że konkurs jest kojarzony przede wszystkim z pokazem muzycznych talentów, to w ostatnim czasie stał się także platformą do rozwoju inwestorów zainteresowanych branżą rozrywkową.
„Wydarzenia, takie jak Eurowizja, już dawno przestały być tylko konkursem muzycznym, a zaczęły być postrzegane jako platformy biznesowe, które przyciągają inwestorów z całego świata. W 2022 roku wartość światowego rynku mediów i rozrywki wyniosła 2,51 biliona dolarów, a przewiduje się, że w tym roku jego wartość wzrośnie nawet do 2,64 biliona dolarów. W ciągu ostatnich lat branża rozrywkowa wykazywała stały wzrost, będąc jednocześnie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki, co przekłada się bezpośrednio na wzrost zainteresowania inwestycjami w tym obszarze” - mówi Olena Bondar, dyrektor biura Freedom Finance Europe Poland.
Szybki rozwój branży rozrywkowej to w dużej mierze zasługa usług streamingowych - jednej z najbardziej dynamicznych gałęzi przemysłu muzycznego. Wraz z rozwojem technologii i wzrostem liczby użytkowników Internetu, platformy takie jak Spotify, Apple Music i Amazon Music osiągnęły imponujący wzrost w ostatnich latach. Według raportu opublikowanego przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI) w 2022 roku, przychody ze streamingów stanowiły 67% całkowitej wartości globalnego rynku muzyki.
Największy rozwój usług streamingowych odnotowano podczas trwania pandemii, kiedy dostęp do tradycyjnych form rozrywki tj. kina, koncertów i innych imprez masowych został mocno ograniczony. W tym czasie użytkownicy zaczęli poszukiwać alternatywnych źródeł rozrywki, a usługi streamingowe stały się jednym z najpopularniejszych wyborów. Dzięki nim można w łatwy sposób posłuchać ulubionej muzyki, a także uczestniczyć w wydarzeniach online. To spowodowało znaczny wzrost liczby subskrypcji i przychodów platform streamingowych i pojawienie się trendu, który utrzymuje się do dziś.
Pandemia stworzyła warunki do rozwoju nowych technologii w branży rozrywkowej, ale także mocno dotknęła silnie związaną z nią branżę eventową. Po blisko trzech latach, zarówno artyści, jak i agencje koncertowe próbują odrobić straty i wszystko wskazuje na to, że tradycyjna branża rozrywkowa zaczyna powoli wracać do życia.
„Branża rozrywkowa ma tendencję do szybkiego ożywienia po okresach spadków i kryzysów, co może stanowić atrakcyjne okazje dla inwestorów z dłuższą perspektywą czasową i większym apetytem na ryzyko. Jednak warto pamiętać, że branża ta jest również bardzo zmienna i wrażliwa na zmiany w trendach oraz wystąpienie nieprzewidzianych zdarzeń, jak pokazała to, chociażby pandemia. Z tego powodu przy inwestowaniu w branżę rozrywkową kluczowa jest odpowiednia dywersyfikacja swojego portfela i umiejętne zarządzanie ryzykiem inwestycyjnym” - dodaje Olena Bondar.
Jak wynika z danych opublikowanych przez Live Nation Entertainment, w I kwartale 2023 roku, firma zarobiła rekordowe 3,1 miliarda dolarów, co stanowi o 73% więcej, niż w ubiegłym roku. Co więcej, w organizowanych przez nich wydarzeniach w tym okresie wzięło udział ponad 19 milionów ludzi w 45 krajach na całym świecie. Z zebranych danych wynika, że sprzedano 90 milionów biletów na koncerty w I kwartale 2023 roku, czyli o 20% więcej niż w tym samym czasie w 2022 roku2. To tylko potwierdza, że branża rozrywkowa najtrudniejsze czasy ma już za sobą, a jej perspektywiczny charakter i dynamiczny rozwój sprawiają, że będzie bacznie obserwowana przez inwestorów.
https://www.ifpi.org/ifpi-global-music-report-global-recorded-music-revenues-grew-9-in-2022/
https://www.livenationentertainment.com/2023/05/live-nation-entertainment-reports-first-quarter-2023-results/
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.