Branża rozrywkowa łakomym kąskiem dla inwestorów
Już w najbliższy weekend, 13 maja, odbędzie się finał Konkursu Piosenki Eurowizji — jednej z największych imprez muzycznych na świecie. Wraz z nadchodzącym wydarzeniem, rozmowy o możliwościach inwestycyjnych w branży muzycznej ponownie mocno rozgrzewają wyobraźnię inwestorów i analityków. Nic dziwnego, bo inwestowanie w rozrywkę, ze względu na rosnącą popularność branży i niezwykle szybko rozwijające się technologie, staje się coraz popularniejszym sposobem lokowania kapitału.
Konkurs Piosenki Eurowizji to widowisko muzyczne organizowane od 1956 roku, w którym biorą udział reprezentanci krajów Europy oraz Australii. Każde państwo prezentuje swoją piosenkę w języku narodowym lub angielskim, a zwycięzcę wyłaniają głosowanie telewidzów oraz komisja jurorska. Tegoroczna edycja odbywa się w brytyjskim Liverpoolu. Mimo że konkurs jest kojarzony przede wszystkim z pokazem muzycznych talentów, to w ostatnim czasie stał się także platformą do rozwoju inwestorów zainteresowanych branżą rozrywkową.
„Wydarzenia, takie jak Eurowizja, już dawno przestały być tylko konkursem muzycznym, a zaczęły być postrzegane jako platformy biznesowe, które przyciągają inwestorów z całego świata. W 2022 roku wartość światowego rynku mediów i rozrywki wyniosła 2,51 biliona dolarów, a przewiduje się, że w tym roku jego wartość wzrośnie nawet do 2,64 biliona dolarów. W ciągu ostatnich lat branża rozrywkowa wykazywała stały wzrost, będąc jednocześnie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki, co przekłada się bezpośrednio na wzrost zainteresowania inwestycjami w tym obszarze” - mówi Olena Bondar, dyrektor biura Freedom Finance Europe Poland.
Szybki rozwój branży rozrywkowej to w dużej mierze zasługa usług streamingowych - jednej z najbardziej dynamicznych gałęzi przemysłu muzycznego. Wraz z rozwojem technologii i wzrostem liczby użytkowników Internetu, platformy takie jak Spotify, Apple Music i Amazon Music osiągnęły imponujący wzrost w ostatnich latach. Według raportu opublikowanego przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI) w 2022 roku, przychody ze streamingów stanowiły 67% całkowitej wartości globalnego rynku muzyki.
Największy rozwój usług streamingowych odnotowano podczas trwania pandemii, kiedy dostęp do tradycyjnych form rozrywki tj. kina, koncertów i innych imprez masowych został mocno ograniczony. W tym czasie użytkownicy zaczęli poszukiwać alternatywnych źródeł rozrywki, a usługi streamingowe stały się jednym z najpopularniejszych wyborów. Dzięki nim można w łatwy sposób posłuchać ulubionej muzyki, a także uczestniczyć w wydarzeniach online. To spowodowało znaczny wzrost liczby subskrypcji i przychodów platform streamingowych i pojawienie się trendu, który utrzymuje się do dziś.
Pandemia stworzyła warunki do rozwoju nowych technologii w branży rozrywkowej, ale także mocno dotknęła silnie związaną z nią branżę eventową. Po blisko trzech latach, zarówno artyści, jak i agencje koncertowe próbują odrobić straty i wszystko wskazuje na to, że tradycyjna branża rozrywkowa zaczyna powoli wracać do życia.
„Branża rozrywkowa ma tendencję do szybkiego ożywienia po okresach spadków i kryzysów, co może stanowić atrakcyjne okazje dla inwestorów z dłuższą perspektywą czasową i większym apetytem na ryzyko. Jednak warto pamiętać, że branża ta jest również bardzo zmienna i wrażliwa na zmiany w trendach oraz wystąpienie nieprzewidzianych zdarzeń, jak pokazała to, chociażby pandemia. Z tego powodu przy inwestowaniu w branżę rozrywkową kluczowa jest odpowiednia dywersyfikacja swojego portfela i umiejętne zarządzanie ryzykiem inwestycyjnym” - dodaje Olena Bondar.
Jak wynika z danych opublikowanych przez Live Nation Entertainment, w I kwartale 2023 roku, firma zarobiła rekordowe 3,1 miliarda dolarów, co stanowi o 73% więcej, niż w ubiegłym roku. Co więcej, w organizowanych przez nich wydarzeniach w tym okresie wzięło udział ponad 19 milionów ludzi w 45 krajach na całym świecie. Z zebranych danych wynika, że sprzedano 90 milionów biletów na koncerty w I kwartale 2023 roku, czyli o 20% więcej niż w tym samym czasie w 2022 roku2. To tylko potwierdza, że branża rozrywkowa najtrudniejsze czasy ma już za sobą, a jej perspektywiczny charakter i dynamiczny rozwój sprawiają, że będzie bacznie obserwowana przez inwestorów.
https://www.ifpi.org/ifpi-global-music-report-global-recorded-music-revenues-grew-9-in-2022/
https://www.livenationentertainment.com/2023/05/live-nation-entertainment-reports-first-quarter-2023-results/
![Ukraińska gospodarka potrzebuje rąk do pracy Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_239736671,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Ukraińska gospodarka potrzebuje rąk do pracy
![Inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną wyzwaniem dla Polski](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1250969139,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną wyzwaniem dla Polski
SHEIN uruchamia fundusz Circularity Fund o wartości 200 mln euro
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.