Komunikaty PR

Brexit to wciąż wielkie wyzwanie dla branży TSL

2024-02-07  |  11:00
Biuro prasowe

Pod koniec stycznia tego roku minęły cztery lata od Brexitu. Wydarzenie to spowodowało dużą niepewność, brak bezpieczeństwa w stosunkach handlowych między UE a Wielką Brytanią, czy spowolnienie związane z wymianą towarów. Rząd Wielkiej Brytanii uruchomił pierwszy etap programu bardziej rygorystycznych kontroli towarów wprowadzanych do Wielkiej Brytanii z UE - Border Target Operating Model (BTOM). Szacunki rządu brytyjskiego pokazują, że roczny koszt wprowadzenia nowego wspomnianego programu będzie wynosił około 330 mln funtów.

W ostatnich dniach stycznia rząd Wielkiej Brytanii uruchomił pierwszy etap programu bardziej rygorystycznych kontroli towarów wprowadzanych do Wielkiej Brytanii z UE. Nowy system, nazwany Border Target Operating Model (BTOM), klasyfikuje wszystkie produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z UE i dzieli je na trzy grupy ryzyka: wysokie, średnie i niskie. Z kolei już 30 kwietnia, rząd Wielkiej Brytanii rozpocznie fizyczne kontrole na granicy towarów średniego i wysokiego ryzyka przybywających do kraju. Będą to najbardziej znaczące zmiany dla importerów od czasów, gdy Wielka Brytania opuściła jednolity rynek UE w 2020 roku. Szacunki rządu brytyjskiego pokazują roczny koszt wprowadzenia nowego systemu będzie wynosił około 330 mln funtów, rozwiązanie to może wpłynąć także na wzrost detalicznych cen żywności o 0,2% w ciągu trzech lat. Z kolei konsorcjum Fresh Produce (Brytyjskie stowarzyszenie handlu świeżymi produktami, które jest powszechnie uznawane za głos brytyjskiego przemysłu) szacuje, że wprowadzane zmiany zwiększą koszty importu owoców i warzyw z UE o kolejne 200 mln funtów rocznie. Wyjście Wielkiej Brytanii z UE doprowadziło do zmian w procedurach celnych, zwiększając zarówno koszty, jak i formalności dla firm.

– W oczekiwaniu na Brexit wielu przewoźników liczyło, że będzie to duża okazja, bo rynek będzie potrzebował usług pośrednictwa celnego. Wprowadzanie nowych zmian i jasnych wytycznych prawnych było wielokrotnie spowalniane i przekładane, w efekcie procesy te bardzo się skomplikowały – mówi Jurgis Adomavičius, prezes Bunasta. – Po Brexicie sektory transportu i logistyki zarówno w Wielkiej Brytanii (UK), jak i Unii Europejskiej (UE) stoją przed poważnymi wyzwaniami. Podatki importowe i nowe procedury celne podniosły cenę towarów wysyłanych z lub do Wielkiej Brytanii średnio o 15 procent. Ograniczone opcje transportu promami lub Eurotunelem również zwiększyły koszty logistyczne, zmniejszając atrakcyjność rynku brytyjskiego – dodaje Jurgis Adomavičius.

Brexit wpłynął też na polskich i litewskich przewoźników. Wprowadzenie ceł i taryf na import i eksport między Wielką Brytanią a krajami UE dodatkowo zwiększyło koszty dla przedsiębiorstw. Koszty te musiały zostać przeniesione na klientów, co skutkowało wyższymi cenami detalicznymi i zmniejszonym popytem. Według najnowszych danych GUS eksport towarów z Polski do Wielkiej Brytanii w okresie od stycznia do listopada 2023 roku wyniósł 74,6 mld zł, w porównaniu do 72,6 mld zł w analogicznym okresie 2022 roku. W 2021 roku eksport do listopada wyniósł 60,4 mld zł. Wielka Brytania wciąż pozostaje jednym z największych partnerów handlowych Polski.

– Przed Brexitem Wielka Brytania była jednym z ulubionych celów polskich i litewskich przewoźników. Podobnie detaliści korzystali z tego rynku i sprowadzali liczne produkty. Zmiany wywołane Brexitem spowodowały, że handel ten stał się po prostu mniej opłacalny. Spadła liczba sklepów dostarczających towary do Wielkiej Brytanii, z kolei brytyjskie e-sklepy przeniosły swoje magazyny do UE. Podatki i koszty są płacone w UE i przenoszone na klienta końcowego – mówi Jurgis Adomavičius.

 

 

Problemy z siłą roboczą

Brexit spowodował również problemy z siłą roboczą. Kierowcy z krajów trzecich (państwa nienależące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)) potrzebują wizy, a wizy są bardzo trudne do uzyskania, zwłaszcza dla Azjatów z Azji Środkowej. Oczywiście przewoźnicy ze Starej Europy, gdzie większość przewoźników to Europejczycy, wygrali konkurencję.

– Widzimy dużą przewagę Bułgarii i Rumunii. Ich koszty wynagrodzeń i siła robocza doprowadziły do wiodącej pozycji na rynku. Przewoźnicy z tych krajów odnoszą sukcesy dzięki kierowcom, którzy mogą dotrzeć do Wielkiej Brytanii, z kolei kraje pokroju Litwy i Łotwy mierzą się z brakiem kierowców, przez co tracą na rynku – dodaje Jurgis Adomavičius.

Skomplikowane procedury celne

Zdaniem Jurgisa Adomavičiusa, porównując granicę UE ze Wschodem i granicę UE z Wielką Brytanią, widać wyraźne różnice. Na granicy wschodniej to przewoźnik zamawia usługi, podczas gdy na granicy z Wielką Brytanią jest to zazwyczaj spedytor. Na granicy wschodniej potrzebna jest infrastruktura, ponieważ kierowca przyjeżdża na żywo, biuro musi być otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, ponieważ kierowca może przyjechać w nocy. Tylko 5% zamówień z Wielkiej Brytanii przychodzi do biura, reszta pocztą elektroniczną i tylko w ciągu dnia, ponieważ promy są zamknięte w nocy. Sporym wyzwaniem jest prawidłowe wypełnienie listów przewozowych CRM, a przez błędy w tym obszarze wiele procesów transportowych jest opóźnionych. 

– Źle wypełniony CMR może wstrzymać wysyłkę na kilka dni lub tygodni, więc oferujemy w Wielkiej Brytanii wypełnienie CMR za darmo, o ile jest dobrej jakości. Ponieważ współpracujemy głównie ze spedytorami, którzy są pośrednikami między nadawcą, przewoźnikiem i nami, naprawdę trudno jest zdalnie pomóc w papierkowej robocie. Wraz z przewoźnikami, broker celny mógłby zająć się wszystkim, od formalności po dostawę towarów i obsługę płatności. W końcu handel często stoi w miejscu po prostu z powodu niewiedzy i braku zrozumienia – zauważa Jurgis Adomavičius.

Pomimo tych wszystkich trudności, oddzielenie się Wielkiej Brytanii od UE dało jej większą niezależność, co oznacza, że kraj ten podlega teraz nieco innym zasadom rynkowym. Jak przyznaje dodaje Jurgis Adomavičius komplikacje związane z wojną w Ukrainie są mniej odczuwalne w Wielkiej Brytanii. Z drugiej strony ograniczenia surowcowe, czy też problemy z dostawami żywności, pokazały, że sytuacja w Wielkiej Brytanii nie do końca jest stabilna.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.