Ceny nadal rosną. Najnowsze dane GUS – komentuje Stanisław Gomułka
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Według nich inflacja CPI w maju, w relacji rok do roku, wyniosła 13,0 %, przy wzroście cen o 14,7% w kwietniu.
Ceny żywności były w maju wyższe niż rok temu o 18,9%, a ceny nośników energii elektrycznej aż o 20,4%. Dobrą wiadomością jest spadek cen paliwa do prywatnych środków transportu o 9.5% r/r.
Strategia RPP różna od polityki monetarnej banków zachodnich
Według MFW banki centralne powinny w roku 2023 nadal podnosić stopy procentowe. W Polsce nominalne stopy procentowe NBP są już sporo wyższe niż w Europie i USA, co istotnie może podtrzymać przewidywany spadkowy trend inflacji w roku 2024.
Strategia RPP od roku 2020 różni się znacząco od polityki monetarnej banków zachodnich. Stąd bardzo silny wzrost inflacji w roku 2022 (do 16,6%). Jest to poziom 2-3 razy wyższy niż średni w strefie euro, UK i USA.
Warto też zwrócić uwagę na prognozy MFW dotyczące wzrostu PKB: w Polsce 0,3% w roku 2023 oraz 2,4% w roku 2024, podczas gdy globalnie 2,8% w roku 2023 oraz 3,0% w roku 2024. - podkreśla prof. Stanisław Gomułka, główny ekonomista BCC i minister finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club.
Według ostatnich prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego (WFW) w roku 2023 inflacja w Polsce wyniesie 11,9% wobec inflacji światowej 7,0%. Dopiero w roku 2024 ta różnica znacząco się zmniejszy: 6,1% w Polsce wobec około 3-4% globalnie.
Rada Polityki Pieniężnej nie powinna szybko obniżać stóp procentowych, jednak obecny skład osobowy RPP pozwala oczekiwać początku obniżek stóp już pod koniec roku, pomimo ewentualnego wzrostu w strefie euro, UK i USA, i pomimo tego, że realne stopy procentowe NBP są nadal ujemne. - dodaje ekspert BCC.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.