Ceny nadal rosną. Najnowsze dane GUS – komentuje Stanisław Gomułka
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Według nich inflacja CPI w maju, w relacji rok do roku, wyniosła 13,0 %, przy wzroście cen o 14,7% w kwietniu.
Ceny żywności były w maju wyższe niż rok temu o 18,9%, a ceny nośników energii elektrycznej aż o 20,4%. Dobrą wiadomością jest spadek cen paliwa do prywatnych środków transportu o 9.5% r/r.
Strategia RPP różna od polityki monetarnej banków zachodnich
Według MFW banki centralne powinny w roku 2023 nadal podnosić stopy procentowe. W Polsce nominalne stopy procentowe NBP są już sporo wyższe niż w Europie i USA, co istotnie może podtrzymać przewidywany spadkowy trend inflacji w roku 2024.
Strategia RPP od roku 2020 różni się znacząco od polityki monetarnej banków zachodnich. Stąd bardzo silny wzrost inflacji w roku 2022 (do 16,6%). Jest to poziom 2-3 razy wyższy niż średni w strefie euro, UK i USA.
Warto też zwrócić uwagę na prognozy MFW dotyczące wzrostu PKB: w Polsce 0,3% w roku 2023 oraz 2,4% w roku 2024, podczas gdy globalnie 2,8% w roku 2023 oraz 3,0% w roku 2024. - podkreśla prof. Stanisław Gomułka, główny ekonomista BCC i minister finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club.
Według ostatnich prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego (WFW) w roku 2023 inflacja w Polsce wyniesie 11,9% wobec inflacji światowej 7,0%. Dopiero w roku 2024 ta różnica znacząco się zmniejszy: 6,1% w Polsce wobec około 3-4% globalnie.
Rada Polityki Pieniężnej nie powinna szybko obniżać stóp procentowych, jednak obecny skład osobowy RPP pozwala oczekiwać początku obniżek stóp już pod koniec roku, pomimo ewentualnego wzrostu w strefie euro, UK i USA, i pomimo tego, że realne stopy procentowe NBP są nadal ujemne. - dodaje ekspert BCC.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.