Komunikaty PR

Czy czekają nas kolejne podwyżki cen paliw?

2022-12-12  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Vision Group
Vision Group

Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl

Rosną koszty transportu ropy – czy czekają nas kolejne podwyżki cen paliw?

 

Kryzys geopolityczny w Europie Wschodniej przyczynił się do konieczności rewizji szlaków handlowych dla dostaw ropy naftowej. Zerwanie dotychczas wykorzystywanych tras przez Morze Bałtyckie i Morze Północne zwiększyło dystanse, jakie mają do przebycia tankowce. Czy problemy logistyczne napędzą wzrost cen produktów ropopochodnych na krajowym rynku paliwowym? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy dla kosztów logistycznych związanych z importem ropy naftowej oraz cen ropy (Brent) za baryłkę.

 

Po wybuchu kryzysu Stary Kontynent zaczął dynamicznie szukać nowych dostawców ropy. Trasy tankowców stały się trwale dłuższe niż na początku 2022 roku, co przekłada się na wzrost kosztów transportu. Wyższe koszty tranzytu ropy to nie tylko kwestia wydłużenia trasy dla tankowców. Dłuższy czas podróży oznacza również dodatkowe koszty związane z paliwem wykorzystywanym w procesie transportu, wynagrodzeniami załogi i innymi stratami pośrednimi. Wszystkie te czynniki przekładają się na wzrost cen ropy dla europejskich konsumentów.

 

Paraliż transportu morskiego

Liczne transporty są zmuszone poświęcić nawet pięciokrotnie więcej czasu w tranzycie do hurtowników lub rafinerii. Sytuacja ta stwarza historyczne wyzwanie dla Europy, która musi znaleźć sposoby na zminimalizowanie wpływu toczącego się kryzysu na dostęp do ropy i zapewnienie stabilnych dostaw tego surowca. Dla zastąpienia wschodniego kierunku w imporcie ropy konieczne jest sięgnięcie po odległych eksporterów. Niektóre kraje europejskie rozważają wzmocnienie współpracy z dostawcami ropy z Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu bądź Stanami Zjednoczonymi. Sytuacja ta przyczyniła się do bezprecedensowego wzrostu kosztu transportu ropy do poziomów około 5 dolarów za baryłkę dla tranzytu przez Ocean Atlantycki. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że szansa na utrzymanie kosztów transportu ropy powyżej 5 USD za baryłkę w I kwartale 2023 roku wynosi 75 proc.

 

Jak cena ropy wpływa na końcowe ceny paliw?

Jeśli cena ropy naftowej wzrośnie, oznacza to, że koszt produkcji diesla i benzyny również wzrośnie. Aby zachować zysk, producenci tych paliw będą musieli podnieść ceny końcowe na stacjach benzynowych – w rezultacie konsumenci zapłacą więcej. Wzrost cen paliw dotyka przede wszystkim transportu oraz przekłada się bezpośrednio na wzrost cen przewożonych produktów. Mechanizm ten powoduje powstanie tzw. błędnego koła – wzajemnie napędzającego się cyklu podwyżek, którego przerwanie będzie jednym z kluczowych punktów na drodze do ustabilizowania sytuacji na rynkach paliwowych. Choć początek grudnia przyniósł spadek cen ropy do poziomów najniższych od początku br., to eksperci studzą nastroje. Analiza fundamentalna wskazuje bowiem, że nadal istnieją bardzo silne przesłanki do wzrostów cen paliwa. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo powrotu ceny baryłki ropy (Brent) powyżej 90 USD w I kwartale 2023 roku wynosi 58 proc.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Vision Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie Biuro prasowe
2024-07-03 | 10:35

Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie

MOOVIN Interiors to warszawska pracownia architektury wnętrz, która jako jedyna oferuje kompleksowe usługi wykończenia wnętrz w standardzie Concierge. Dzięki temu zapewnia swoim
Gospodarka Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
2024-06-27 | 08:00

Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw

Wytrzymałość polskich przedsiębiorców ma swoje granice, zwłaszcza, jeżeli chodzi o pieniądze. 40 proc. firm z sektora MŚP przekazuje do windykacji nieuregulowane faktury będące
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-24 | 11:00

Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego

Rada Polskich Przedsiębiorców, ciało doradcze przy Pracodawcach RP, wspólnie z Konfederacją Lewiatan oraz Polską Radą Biznesu wystosowała do Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Obrony Narodowej Władysława

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.