Czy czekają nas kolejne podwyżki cen paliw?
Vision Group
Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl
Rosną koszty transportu ropy – czy czekają nas kolejne podwyżki cen paliw?
Kryzys geopolityczny w Europie Wschodniej przyczynił się do konieczności rewizji szlaków handlowych dla dostaw ropy naftowej. Zerwanie dotychczas wykorzystywanych tras przez Morze Bałtyckie i Morze Północne zwiększyło dystanse, jakie mają do przebycia tankowce. Czy problemy logistyczne napędzą wzrost cen produktów ropopochodnych na krajowym rynku paliwowym? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy dla kosztów logistycznych związanych z importem ropy naftowej oraz cen ropy (Brent) za baryłkę.
Po wybuchu kryzysu Stary Kontynent zaczął dynamicznie szukać nowych dostawców ropy. Trasy tankowców stały się trwale dłuższe niż na początku 2022 roku, co przekłada się na wzrost kosztów transportu. Wyższe koszty tranzytu ropy to nie tylko kwestia wydłużenia trasy dla tankowców. Dłuższy czas podróży oznacza również dodatkowe koszty związane z paliwem wykorzystywanym w procesie transportu, wynagrodzeniami załogi i innymi stratami pośrednimi. Wszystkie te czynniki przekładają się na wzrost cen ropy dla europejskich konsumentów.
Paraliż transportu morskiego
Liczne transporty są zmuszone poświęcić nawet pięciokrotnie więcej czasu w tranzycie do hurtowników lub rafinerii. Sytuacja ta stwarza historyczne wyzwanie dla Europy, która musi znaleźć sposoby na zminimalizowanie wpływu toczącego się kryzysu na dostęp do ropy i zapewnienie stabilnych dostaw tego surowca. Dla zastąpienia wschodniego kierunku w imporcie ropy konieczne jest sięgnięcie po odległych eksporterów. Niektóre kraje europejskie rozważają wzmocnienie współpracy z dostawcami ropy z Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu bądź Stanami Zjednoczonymi. Sytuacja ta przyczyniła się do bezprecedensowego wzrostu kosztu transportu ropy do poziomów około 5 dolarów za baryłkę dla tranzytu przez Ocean Atlantycki. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że szansa na utrzymanie kosztów transportu ropy powyżej 5 USD za baryłkę w I kwartale 2023 roku wynosi 75 proc.
Jak cena ropy wpływa na końcowe ceny paliw?
Jeśli cena ropy naftowej wzrośnie, oznacza to, że koszt produkcji diesla i benzyny również wzrośnie. Aby zachować zysk, producenci tych paliw będą musieli podnieść ceny końcowe na stacjach benzynowych – w rezultacie konsumenci zapłacą więcej. Wzrost cen paliw dotyka przede wszystkim transportu oraz przekłada się bezpośrednio na wzrost cen przewożonych produktów. Mechanizm ten powoduje powstanie tzw. błędnego koła – wzajemnie napędzającego się cyklu podwyżek, którego przerwanie będzie jednym z kluczowych punktów na drodze do ustabilizowania sytuacji na rynkach paliwowych. Choć początek grudnia przyniósł spadek cen ropy do poziomów najniższych od początku br., to eksperci studzą nastroje. Analiza fundamentalna wskazuje bowiem, że nadal istnieją bardzo silne przesłanki do wzrostów cen paliwa. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo powrotu ceny baryłki ropy (Brent) powyżej 90 USD w I kwartale 2023 roku wynosi 58 proc.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.