Komunikaty PR

Elektryczna rewolucja w logistyce? Tak, ale pod kilkoma warunkami…

2020-04-22  |  11:20
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 1.44 MB )

 

W obliczu zmian klimatycznych powszechne przejście na auta elektryczne wydaje się kwestią czasu. Ten proces nie ominie również logistyki, w której funkcjonowanie bez pojazdów jest niemożliwe. Jeden z największych polskich operatorów logistycznych, Rohlig Suus Logistics, sprawdził, czy zastąpienie obecnej floty pojazdami elektrycznymi już dziś jest opłacalne.

Rohlig Suus Logistics przetestował jeden z najpopularniejszych modeli aut elektrycznych obecnie wykorzystywanych w transporcie towarów, czyli volkswagena e-Craftera. Na podstawie dostępnych danych, a także dzięki przeprowadzeniu własnej analizy porównawczej, firma oceniła opłacalność użytkowania auta w branży logistycznej. Badanie uwzględniało koszty eksploatacji pojazdów bez przychodów od sprzedaży. Porównano m.in. średnie zużycie paliwa i energii, koszty ubezpieczenia, przeglądów oraz napraw.

Ładowność i zasięg

Z danych Rohlig Suus Logistics wynika, że największą barierą dla rozwoju rynku aut elektrycznych jest zasięg pojazdów. Według informacji producenta, po pełnym naładowaniu e-Crafter jest w stanie przejechać 174 km. Z kolei w teście firmy logistycznej, samochód przejeżdżał średnio 130 km. Dla porównania – samochód dystrybucyjny z silnikiem diesla przez cały dzień pokonuje nawet 230 km. Warto również wspomnieć o różnicy w ładowności pojazdów – auto elektryczne może zmieścić niespełna 1000 kg ładunku, podczas gdy w Crafterze z silnikiem spalinowym wartość ta wynosi 1300 kg. Różnica nie jest bez znaczenia, szczególnie w przypadku firm logistycznych, które często obsługują przewozy paletowe.

Koszty zużytej energii

Tym, co jest mocną stroną samochodów elektrycznych, są koszty zużytej energii. Dla e-Craftera koszt przejechania 100 km to tylko 15 zł – natomiast dla diesla wynosi on 34 zł. Dzięki temu firma może zaoszczędzić na „paliwie” niemal 10 tys. zł rocznie, zakładając, że średni przebieg wynosi 45 tys. km. Jednak, biorąc pod uwagę cenę zakupu auta elektrycznego, zwrot nadwyżki następuje dopiero po 9 latach. Należy jednak podkreślić, że dosyć prosta konstrukcja e-Craftera może w dużym stopniu ograniczać ryzyko poważniejszych uszkodzeń po okresie gwarancyjnym. Takich napraw najczęściej wymaga bowiem silnik spalinowy.

Analizując to, jak kształtują się ceny dostawczych pojazdów elektrycznych oraz ich maksymalnych przebiegów, w najbliższych latach raczej nie przewidywałbym w Polsce masowej wymiany floty aut spalinowych na elektryczne wśród operatorów logistycznych. Udział pojazdów elektrycznych we flotach firm logistycznych może jednak rosnąć, zwłaszcza z uwagi na potencjalne dotacje oraz rozwój technologii produkcji baterii, które mogą bezpośrednio przekładać się na obniżenie kosztów zakupu – powiedział Ilya Klyha, Junior Project Manager z Rohlig Suus Logistics.

E-Crafter dobry dla środowiska

Często poruszanym argumentem w kontekście samochodów elektrycznych są korzyści dla środowiska. Jak wynika z raportu „Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM)” z 2018 roku, samochody elektryczne w mniejszym stopniu zanieczyszczają środowisko, niż te z silnikami spalinowymi zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę cały cykl użytkowania. Warunkiem jest sposób pozyskiwania energii, którą zasilane są pojazdy elektryczne. A to w przypadku Polski wcale nie działa na korzyść pojazdów z tym napędem.

– W Polsce wciąż dominuje model gospodarki opartej na węglu, który jest używany do wytworzenia blisko 80 proc. prądu. Oznacza to, że energia zasilająca samochody elektryczne wciąż powoduje średnią emisję dużych ilości dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego, jeśli naszym celem jest obniżenie śladu węglowego wytwarzanego przez sektor TSL, przede wszystkim powinniśmy zmienić sposób wydobycia energii, którą będziemy zasilać potencjalnie bardziej ekologiczne auta elektryczne. – powiedział Ilya Klyha, Junior Project Manager z Rohlig Suus Logistics.

Przyszłość samochodów pod znakiem elektryczności

Zmiany legislacyjne, a także coraz większa świadomość konsumentów i stawiane przez nich wymogi, mogą sprawić, że użytkowanie „elektryków” przez firmy logistyczne może stać się coraz bardziej popularne. W znaczącym stopniu przyczyni się do tego również rozwój technologii i – co za tym idzie – obniżka cen aut. Obecne koszty utrzymania e-Craftera zmuszają firmy logistyczne do oferowania innego cennika.

Obecna cena usług transportowych jest wypadkową nie tylko kosztów użytkowania, ale także kosztów zakupu i eksploatacji. W przypadku e-Craftera składowe te są znacznie wyższe, dlatego w rezultacie ceny za tego typu usługi również muszą takie być. Dlatego kluczowe w popularyzacji transportu elektrycznego będą nowe regulacje prawne, sprzyjające zamianie transportu spalinowego na elektryczny. Przykładem takiego działania może być brak podatku drogowego w Niemczech dla samochodów, które są przyjazne dla środowiska. Taka ulga, wprowadzona również w naszym kraju, zwiększyłaby opłacalność zakupu auta elektrycznego, wpływając tym samym na obniżenie ceny usługi dla odbiorcy docelowego – stwierdza Dariusz Gołębiowski, Fleet Director w Rohlig Suus Logistics.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.