Komunikaty PR

Inflacja spada! Kiedy portfele Polaków realnie odczują tego skutek?

2023-04-06  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Vision Group
Vision Group

Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl

Szybki szacunek Głównego Urzędu Statystycznego wskazał, że inflacja w marcu 2023 roku wyniosła 16,2 procent rok do roku. Dla porównania w lutym wskaźnik ten wyniósł 18,4 procent – to spadek o 2,2 punktu procentowego za ten sam okres. Jest to najbardziej optymistyczny odczyt od sierpnia 2022 roku, gdy inflacja wyniosła 16,1 procent. Czy to jednorazowe odchylenie, czy zwiastun kolejnych pozytywnych informacji? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy inflacyjne dla Polski.

Inflacyjna odwilż?

Marcowy spadek inflacji był zgodny z oczekiwaniami wielu ekspertów. Za przyczyny tej zmiany podaje się koniec zimy – a więc ostateczny spadek cen paliw kopalnych, które były głównym motorem napędowym inflacji w poprzednich miesiącach. Ponadto złoty notuje pozytywny trend na rynkach walutowych, utrzymując m.in. stosunkowo umocnioną pozycję względem dolara amerykańskiego. Eksperci wskazują jednak na drugą, mniej pozytywną, stronę tzw. inflacyjnego medalu. Wskaźniki makroekonomiczne pokazują bowiem coraz bardziej wyraźne spowolnienie gospodarcze nad Wisłą – drastyczny spadek liczby udzielanych kredytów oraz stopniowe zmniejszenie zainteresowania inwestycjami są jednymi ze zwiastunów potencjalnej recesji. Utrzymanie tego stanu rzeczy zwiastuje jednak kontynuację trendu spadkowego w notowaniach inflacji. Mniejsza ilość pieniądza w obiegu oznacza niższą presję popytową, a jej spadek jest jednym z kluczowych aspektów ograniczania inflacji. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo spadku inflacji rok do roku poniżej 15 proc. w odczycie GUS za kwiecień 2023 wynosi 67 proc.

Wyborcze targi potencjalnym źródłem inflacji

Poza ekonomią przy analizowaniu przyszłych wskaźników inflacji należy również uwzględnić niemierzalny czynnik, jakim jest sytuacja polityczna nad Wisłą. Rok wyborczy oznacza, że poszczególne ugrupowania będą formułować rozmaite postulaty programowe, często bez analitycznego spojrzenia na potencjalne konsekwencje ekonomiczne. W perspektywie najbliższych kwartałów możliwe jest wejście w życie projektów, których skutkiem ubocznym będzie ponowny wzrost inflacji. To ryzyko związane nie tylko z obecnym rządem, lecz także z jego potencjalną zmianą na skutek wyborów. Szeroko komentowanymi przykładami są rządowy „Bezpieczny Kredyt 2%” czy też projekt „Kredyt mieszkaniowy 0%”, autorstwa przodującej w sondażach na opozycji Platformy Obywatelskiej, której liderem jest Donald Tusk. Proponowane przez oba ugrupowana rozwiązania wiążą się z potrzebą pokrycia kosztów zobowiązania przez Państwo. Wprowadzenie takiego rodzaju programów mogłoby znacząco przyspieszyć akcję kredytową, a w konsekwencji wtłoczyć ogromną ilość wykreowanego przez banki pieniądza do obiegu i obciążyć kosztami tego transferu budżet państwa. Oba te skutki stanowią bardzo silne impulsy proinflacyjne. Co więcej, trend tematów kampanijnych wskazuje na dalsze prześciganie się postulatami socjalnymi przez polityków. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo spadku inflacji w odczytach GUS poniżej 10 proc. rok do roku do końca 2023 roku wynosi 56 proc.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Vision Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Transport

Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.

Problemy społeczne

Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.