Inflacja spada! Kiedy portfele Polaków realnie odczują tego skutek?
Vision Group
Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl
Szybki szacunek Głównego Urzędu Statystycznego wskazał, że inflacja w marcu 2023 roku wyniosła 16,2 procent rok do roku. Dla porównania w lutym wskaźnik ten wyniósł 18,4 procent – to spadek o 2,2 punktu procentowego za ten sam okres. Jest to najbardziej optymistyczny odczyt od sierpnia 2022 roku, gdy inflacja wyniosła 16,1 procent. Czy to jednorazowe odchylenie, czy zwiastun kolejnych pozytywnych informacji? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy inflacyjne dla Polski.
Inflacyjna odwilż?
Marcowy spadek inflacji był zgodny z oczekiwaniami wielu ekspertów. Za przyczyny tej zmiany podaje się koniec zimy – a więc ostateczny spadek cen paliw kopalnych, które były głównym motorem napędowym inflacji w poprzednich miesiącach. Ponadto złoty notuje pozytywny trend na rynkach walutowych, utrzymując m.in. stosunkowo umocnioną pozycję względem dolara amerykańskiego. Eksperci wskazują jednak na drugą, mniej pozytywną, stronę tzw. inflacyjnego medalu. Wskaźniki makroekonomiczne pokazują bowiem coraz bardziej wyraźne spowolnienie gospodarcze nad Wisłą – drastyczny spadek liczby udzielanych kredytów oraz stopniowe zmniejszenie zainteresowania inwestycjami są jednymi ze zwiastunów potencjalnej recesji. Utrzymanie tego stanu rzeczy zwiastuje jednak kontynuację trendu spadkowego w notowaniach inflacji. Mniejsza ilość pieniądza w obiegu oznacza niższą presję popytową, a jej spadek jest jednym z kluczowych aspektów ograniczania inflacji. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo spadku inflacji rok do roku poniżej 15 proc. w odczycie GUS za kwiecień 2023 wynosi 67 proc.
Wyborcze targi potencjalnym źródłem inflacji
Poza ekonomią przy analizowaniu przyszłych wskaźników inflacji należy również uwzględnić niemierzalny czynnik, jakim jest sytuacja polityczna nad Wisłą. Rok wyborczy oznacza, że poszczególne ugrupowania będą formułować rozmaite postulaty programowe, często bez analitycznego spojrzenia na potencjalne konsekwencje ekonomiczne. W perspektywie najbliższych kwartałów możliwe jest wejście w życie projektów, których skutkiem ubocznym będzie ponowny wzrost inflacji. To ryzyko związane nie tylko z obecnym rządem, lecz także z jego potencjalną zmianą na skutek wyborów. Szeroko komentowanymi przykładami są rządowy „Bezpieczny Kredyt 2%” czy też projekt „Kredyt mieszkaniowy 0%”, autorstwa przodującej w sondażach na opozycji Platformy Obywatelskiej, której liderem jest Donald Tusk. Proponowane przez oba ugrupowana rozwiązania wiążą się z potrzebą pokrycia kosztów zobowiązania przez Państwo. Wprowadzenie takiego rodzaju programów mogłoby znacząco przyspieszyć akcję kredytową, a w konsekwencji wtłoczyć ogromną ilość wykreowanego przez banki pieniądza do obiegu i obciążyć kosztami tego transferu budżet państwa. Oba te skutki stanowią bardzo silne impulsy proinflacyjne. Co więcej, trend tematów kampanijnych wskazuje na dalsze prześciganie się postulatami socjalnymi przez polityków. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo spadku inflacji w odczytach GUS poniżej 10 proc. rok do roku do końca 2023 roku wynosi 56 proc.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.