Inwestycje w OZE mogą pomóc uchronić firmy przed bankructwem
Rok 2022 można uznać za najtrudniejszy w historii rynku energetycznego, dlatego eksperci z jeszcze większą nadzieją spoglądają w potencjał drzemiący w OZE. Jak wskazywał podczas konferencji Areopag 2022 Piotr Ostaszewski, prezes firmy Ekovoltis/e2V, inwestowanie w zieloną energię to obecnie coraz mniej kwestia wizerunkowa, lecz kluczowy sposób balansowania budżetów przedsiębiorstw.
Mijający rok miał charakter bezprecedensowy — nałożenie się agresji Rosji na Ukrainę, na wciąż trwającą pandemię skutkowało kilkusetprocentowymi wzrostami cen na rynku energii. Jeszcze w listopadzie 2021 r. koszt energii czynnej dla firm, które mają podpisaną umowę z PGE, wynosił 673 zł za 1 MWh. W analogicznym okresie w 2022 r. stawka wzrosła do 2100 zł. Podobny skok cen odnotowali właściciele przedsiębiorstw, rozliczający się z innymi głównymi operatorami.
Przed ekspertami uczestniczącymi w piątej edycji Areopag 2022 — konferencji branży energetycznej, zorganizowanej w siedzibie Towarowej Giełdy Energii S.A. w Warszawie, stanęło więc niełatwe zadanie nakreślenia scenariuszy rozwoju sytuacji rynkowej w kolejnych latach. Dla milionów firm dalsze podwyżki rachunków oznaczają bowiem widmo bankructwa.
„Rekordowo wysokie ceny energii produkowanej przy użyciu surowców konwencjonalnych spowodowały, że wielu przedsiębiorców z jeszcze większą uwagą zaczęło przyglądać się rozwiązaniom w ramach OZE. Nasza branża, uniezależniona od dostępności paliw kopalnych, okazała się znacznie bardziej odporna na wahnięcia cenowe” – tłumaczył Piotr Ostaszewski, prezes firmy Ekovoltis/e2V.
Ekovoltis/e2V to spółka należąca do grupy kapitałowej MS Galleon GmbH, której właścicielem jest Michał Sołowow. Specjalizuje się ona w obrocie wyłącznie zieloną energią, pozyskiwaną bezpośrednio od wytwórców i sprzedawaną do końcowego klienta biznesowego. Spółka, tworząc nowoczesne rozwiązania wykorzystujące zielone technologie, stanowi istotne ogniwo w kluczowym procesie transformacji energetycznej polskiej gospodarki — w szczególności przedsiębiorstw różnej wielkości działających w wielu branżach.
„Wydaje się, że najcięższe chwile mamy zapewne za sobą i na rynku nie będą pobijane dalsze rekordy cenowe. Wynika to z faktu, że koszty wojny i braku surowców zostały już ujęte w dotychczasowych podwyżkach, a kolejnych zwyczajnie nie bylibyśmy w stanie udźwignąć. Nie zmienia to faktu, że zarówno w kontraktach wieloletnich, jak i w ramach RDN (Rynku Dnia Następnego), OZE pozostają najtańszym i najbardziej stabilnym źródłem energii” – podkreślał Piotr Ostaszewski.
W podobnym tonie wypowiadał się Ireneusz Zyska, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii. Przypomniał on, że przyjęty przez Radę Ministrów cel 50-procentowego udziału OZE w polskim miksie energetycznym do 2050 roku, może zostać osiągnięty nawet dekadę wcześniej — właśnie za sprawą rosnących potrzeb i oczekiwań odbiorców końcowych.
„Ostatnie lata stały pod znakiem dynamicznego rozwoju OZE w Polsce – udało nam się zwiększyć moc w nich zainstalowaną do 21,5 GW. Szczególną rolę odegrała w tym procesie fotowoltaika i olbrzymi ruch prosumencki. Rozwijają się także źródła wiatrowe na lądzie — 7,7 GW zainstalowanej mocy pokazuje, że ten sektor systematycznie rośnie” – zaznaczył Ireneusz Zyska.
Korzyści finansowe płynące z wykorzystywania OZE nakładają się na ogólnoświatowy trend, dyktowany zmianą postaw konsumentów i ich rosnącą świadomością ekologiczną.
„Polacy są gotowi zapłacić za dany produkt nawet o 33 proc. więcej, jeżeli są pewni, że jego wytworzenie było neutralne dla środowiska naturalnego. Przykład dają największe, globalne korporacje, które z >>bycia eko<< uczyniły fundament swojego pozytywnego wizerunku, skłaniając do podobnych działań swoich partnerów handlowych czy podwykonawców” – tłumaczył prezes zarządu Ekovoltis/e2V.
Ekspert przyznał, że wielu klientów jego firmy po prostu obawia się utraty klientów czy kontraktów w przypadku dalszego wykorzystywania energii pochodzącej ze źródeł konwencjonalnych. Wskazywał m.in. na biurowce, których zarządcy coraz częściej są pytani przez najemców o generowany ślad węglowy. Polska jest również wielkim hubem motoryzacyjnym — a globalne koncerny, dla których produkujemy podzespoły czy elementy wyposażenia pojazdów, także muszą spełniać wysokie normy środowiskowe.
„Korzystanie z zielonej energii staje się więc koniecznością, jednak wieloma naszymi partnerami, również z sektora MŚP, kieruje przede wszystkim autentyczna troska o planetę i chęć utrzymywania najwyższych standardów” – podsumował prezes zarządu Ekovoltis/e2V.
Patronat honorowy nad konferencją Areopag 2022 objęły: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Stowarzyszenie na Rzecz Efektywności im. Krzysztofa Żmijewskiego oraz Stowarzyszenie Energii Odnawialnej.
Źródło informacji: PAP MediaRoom

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.