Komentarz Business Centre Club do danych GUS
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Łukasz Bernatowicz z Business Centre Club przedstawił najnowszy komentarz odnoszący się do danych prezentowanych przez GUS.
W komentarzu wskazał, że odnotowany lekki spadek inflacji w listopadzie może być wynikiem spadku cen ropy w ostatnich tygodniach. - Ropa jest jednym z najważniejszych inflacjotwórczych czynników i w jej niższych cenach należy upatrywać delikatnego spadku inflacji w Polsce. – podkreśla Łukasz Bernatowicz. Jednocześnie wskazuje, że podobne spadki odnotowało kilka innych krajów Unii Europejskiej. - Wydaje się natomiast, że nie mamy do czynienia z trendem spadkowym, lecz z jednorazowym odczytem. – dodaje.
Jak podkreśla Łukasz Bernatowicz przed nami najtrudniejszy okres na przełomie grudnia i stycznia, kiedy wygasają tarcze antyinflacyjne, co spowoduje wzrost cen energii. - Do trwałego spadku inflacji potrzebna jest znacznie bardziej konsekwentna polityka antyinflacyjna. – wskazuje Łukasz Bernatowicz.
Łukasz Bernatowicz w swoim komentarzu nawiązał także do obecnego poziomu oraz kolejnych podwyżek stóp procentowych.
- NBP zaniechał podnoszenia stóp procentowych już kilka miesięcy temu, dokładnie we wrześniu. Natomiast wydaje się, że ówczesna decyzja była przedwczesna, a inflacja nawet jeśli nie będzie rosnąć tak jak dotychczas, to nie zacznie też znacząco spadać. – podkreśla Bernatowicz.
Według Eksperta stabilna, ale bardzo wysoka inflacja jak obecnie, jest dla gospodarki na dłuższą metę bardzo niebezpieczna. Dlatego też cykl podwyżek powinien być kontynuowany, ale jednocześnie należy zaniechać wprowadzania na rynek kolejnych pakietów gotówki w formie transferów socjalnych, ponieważ taka polityka niweczy skutki wysokich stóp procentowych.
Przewodniczący Rady Dialogu Społecznego odniósł się także do wydatków jakie czekają Polaków w związku z nadchodzącymi Świętami Bożego Narodzenia.
- Wiele wskazuje na to, że wydatki na święta w tym roku się nie zwiększą w tym znaczeniu, że nie kupimy więcej. Natomiast mimo skromniejszych świąt zapewne wydamy więcej pieniędzy ze względu na bardzo duży skok cen produktów spożywczych. – podkreśla Łukasz Bernatowicz.
Według Łukasza Bernatowicza jest to efekt wysokiej inflacji, która może pozostać z nami na dłużej, jeśli nie zacznie się z nią poważnie walczyć. - W tym kontekście warto zauważyć, że cel inflacyjny osiągniemy dopiero w roku 2025 – dodaje.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.