Komentarz głównego ekonomisty Business Centre Club do decyzji RPP (styczeń)
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Narodowy Bank Polski poinformował, że Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe bez zmian.
Profesor Stanisław Gomułka, główny ekonomista BCC przedstawił najnowszy komentarz dotyczący decyzji Rady Polityki Pieniężnej po ostatnim posiedzeniu.
- Tak jak większość analityków przypuszczało RPP utrzymała stopy procentowe na dotychczasowych poziomie, w szczególności stopę referencyjną NBP. Jest ona kluczowa ze względu na to, że wpływa bezpośrednio na koszt kredytu. Rada Polityki Pieniężnej musiała mieć prognozę analityków NBP, że inflacja w I kwartale tego roku wzrośnie, przypuszcza się, że w lutym może osiągnąć nawet około 20 proc. Uznano jednak, że stopy procentowe mają wpływ z opóźnieniem około 3-4 kwartały więc mogą wpływać na to co się będzie dziać dopiero pod koniec tego roku i w przyszłym roku.
Dotychczas wśród ekonomistów przeważały oceny, że inflacja będzie spadać w tym roku nawet do około 10 proc. W tej chwili te oceny się zmieniają i raczej się przypuszcza, że ten spadek, chociaż będzie mieć miejsce z tych około 20 proc. to gdzieś do około 13-15 proc., a więc dalej ta inflacja będzie dwucyfrowa pod koniec roku. Oczywiście gdyby w tym momencie stopy procentowe zostały podniesione to miałoby to wpływ na inflację właśnie pod koniec roku i w przyszłym roku. Decyzja Rady Polityki Pieniężnej oznacza, że będziemy mieć do czynienia dalej z wysoką inflacją przez cały bieżący rok, ale także ze znacznie wyższą niż cel NBP w roku przyszłym.
RPP musiała być świadoma tych konsekwencji, ale wiemy także, że w I i II kwartale oczekujemy silnego spadku tempa wzrostu gospodarczego. Możemy nawet mieć do czynienia ze spadkiem poniżej zera przez kwartał lub nawet dwa. Dodatkowo mamy także rok wyborczy i należy pamiętać, że sześciu członków RPP oraz Prezes NBP to są osoby silnie związane z partią rządzącą, więc dla nich wzrost stóp procentowych chociaż potrzebny z punktu widzenia tego zasadniczego celu NBP jakim jest zmniejszenie inflacji w okolice 2% jest zapewne drugorzędny w stosunku do tego co będzie się działo w tym roku ze wzrostem gospodarczym i kosztami kredytów.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.