Komunikaty PR

Komentarz głównego ekonomisty Business Centre Club do danych GUS

2022-12-16  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Biuro prasowe
Attention Marketing

ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Główny Urząd Statystyczny podał w czwartek dane dotyczące poziomu inflacji w listopadzie. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 r. rok do roku wzrosły o 17,5 proc. Finalny odczyt inflacji w listopadzie, mimo że wciąż niższy niż w październiku, jest jednak nieco wyższy, niż przewidywał wstępny szacunek GUS.


Profesor Stanisław Gomułka podkreślił w komentarzu do najnowszych danych GUS dotyczących poziomu inflacji w listopadzie, że na ten wynik inflacji za ostatnie 12 miesięcy składają się przede wszystkim dwie rzeczy.


- Po pierwsze efekt bazy, to znaczy co się działo z cenami w trakcie października 2021 . Jeżeli w tedy odnotowany był wyjątkowy spory wzrost cen to ten przyrost cen w ciągu kolejnych 12 miesięcy jest mniejszy. Drugim efektem jest zmiana cen w trakcie listopada w roku bieżącym. Ten przyrost w roku bieżącym był dość duży.

Główny ekonomista BCC odniósł się także do prognozy Narodowego Banku Polskiego dotyczącej możliwego szczytu inflacji.

- Zgodnie z prognozą NBP w I kwartale przyszłego roku będziemy mieć znacznie wyższą inflację rok do roku. Mówimy o inflacji pomiędzy 19% a 20%. Oczywiście mowa tutaj o wzroście styczeń przyszłego roku w stosunku do stycznia rok temu. Takie są oczekiwania i na ten moment nie ma podstaw sądzić, że będzie inaczej. Jest oczywiście możliwe, że ten przyrost inflacji w I kwartale nie będzie aż tak duży jak przewidywało to do niedawna NBP z uwagi na pewne umocnienie się złotego oraz na spadek cen na rynkach światowych ropy i gazu.

Jednocześnie prof. Gomułka wskazuje, że w kolejnych kwartałach przyszłego roku możemy spodziewać się zmniejszenia inflacji z powodu tego, że koszty pracy zaczynają maleć. - Płace realne maleją, koszty pracy dla przedsiębiorstw maleją i to spowoduje, że w trakcie przyszłego roku właśnie powinno następować zmniejszanie inflacji.

Zmniejszenie kosztów pracy dla przedsiębiorstw wynika zdaniem prof. Stanisława Gomułki w dużym stopniu stąd, że chociaż bezrobocie jest stosunkowo niskie to sytuacja finansowa wielu przedsiębiorstw jest zagrożona. - Przedsiębiorstwa są mniej chętne niż były przedtem do akceptowania żądań pracowniczych. Pracownicy chcą mieć pełną rekompensatę za inflację i tej rekompensaty już nie otrzymują i prawdopodobnie nie będą otrzymywać przez cały przyszły rok.

 

- Jeżeli taka sytuacja się utrzyma to będzie właśnie następować zmniejszanie inflacji. Nastąpi zmniejszenie inflacji z około 19% a 20% w I kwartale do około 10% na koniec roku. – dodaje prof. Gomułka.

Główny ekonomista BCC odniósł się także do podwyżek stóp procentowych w kontekście możliwego obniżania się inflacji w kolejnych miesiącach.

- Mamy podstawę by sądzić, że te podwyżki stóp procentowych jakie miały miejsce spowodowały np. zmniejszenie popytu na mieszkanie, mamy spadek aktywności gospodarczych w wielu ważnych działach gospodarki i w związku z tym właśnie przedsiębiorstwa nie godzą się na te podwyżki płac jakich oczekują pracownicy i to powoduje, że będzie tzw. inflacja produkcyjna maleć, a zaraz za nią będzie też maleć inflacja konsumencka.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Attention Marketing
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.