Leasing Index: komentarz ekonomiczny do bieżącej sytuacji gospodarczej.
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Komentarz ekonomiczny Santander Leasing do bieżącej sytuacji gospodarczej w kontekście poziomu stóp procentowych i PKB oraz jak to przekłada się na rynek leasingu. Czy dostęp do leasingu staje się droższy czy może tańszy i czy dostrzegamy wzrost czy spadek zainteresowania leasingiem?
Komentarza udziela Paweł Piotrowski, dyrektor ds. controllingu i finansowania
w Santander Leasing.
Po pierwsze, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: co mówią nam dzisiejsze projekcje inflacyjne, jak poprawnie rozumieć tzw. projekcję centralną NBP? Zakłada ona powrót średniego, rocznego poziomu inflacji do 3,5%, czyli maksymalnie akceptowalnego odchylenia od celu inflacyjnego, w roku 2025, ale (co często jest pomijane), przy założeniu stałych poziomów stóp procentowych. Oznacza to więc w praktyce, że jeżeli stopy procentowe zostaną utrzymane na dzisiejszym, wysokim poziomie, wtedy w zakładanej powyżej perspektywie 3-letniej problem inflacji zostanie przezwyciężony. Jeżeli więc nie zaistnieją nowe, nieznane w tym momencie, czynniki zewnętrzne RPP powinna konsekwentnie utrzymywać stopy procentowe na dzisiejszym poziomie w okresie prognozy.
Dla przedsiębiorców podejmujących decyzje inwestycyjne oznacza to w praktyce, że pomimo wysokiej ceny, rynek pieniężny stopniowo odzyskuje stabilność i przewidywalność. To zdecydowanie wspiera skłonność do inwestycji, pomagając w prawidłowość oceny ich rentowności. Dostęp do leasingu jest nadal droższy, ale cena się stabilizuje.
Niestety, jednoczesne hamuje produkt krajowy brutto. Oznacza to niestety spadek dochodowości polskich przedsiębiorstw. Ograniczenie poziomu konsumpcji wewnętrznej, będzie miało poważny wpływ na dochody sektora handlu i usług oraz możliwość wdrażania decyzji oszczędnościowych i ograniczających inwestycje, w tym przede wszystkim te obarczone podwyższonym ryzykiem.
Po dwóch miesiącach tego roku obserwujemy stopniową poprawę podaży przedmiotów leasingu co wpływa na szczęście na krótszy okres realizacji zamówień. Zainteresowanie leasingiem jest wyższe niż w ubiegłym roku
co pozwala patrzeć na potencjał rynku w 2023 z umiarkowanym optymizmem.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.