Niewypłacalności na świecie
AKM multiAN PR
Godebskiego 20
05-820 Piastów
artur.niewrzedowski|multian.pl| |artur.niewrzedowski|multian.pl
509433874
www.multian.pl
GŁÓWNE NIEWYPŁACALNOŚCI NA ŚWIECIE – I kw. 2023 r.
Wewnętrzne raporty Allianz Trade dotyczące niewypłacalności dużych firm – tych o obrotach powyżej 50 mln EUR – wskazują na kolejną wysoką liczbę przypadków na całym świecie (89 w I kw. 2023 r.) drugi kwartał z rzędu, a także zauważalne odbicie średniej wielkości poważnych niewypłacalności w odniesieniu do ich obrotów.
- W I kw. 2023 r. odnotowano kolejną dużą liczbę niewypłacalności w skali globalnej, powyżej średniego poziomu sprzed pandemii. W I kw. 2023 r. liczba dużych niewypłacalności wyniosła 89 przypadków, tj. +1 przypadek w porównaniu do poprzedniego kwartału i +20 przypadków w porównaniu do I kw. 2022 r., a także +4 w porównaniu do poziomu sprzed pandemii (85 średnio w okresie 2017-2019). Co ważne, w przeciwieństwie do poprzedniego kwartału, łączne obroty tych niewypłacalnych największych firm odbiły się o +63% r/r w I kw. 2023 r. do 72,6 mld EUR z 44,6 mld EUR, a średnie obroty wzrosły o +26% r/r do 816 mln EUR, w szczególności z powodu 10 niewypłacalności firm, których obroty przekroczyły 2 mld EUR po raz pierwszy od IV kw. 2020 r. Liczby te są nowym dowodem na to, co opisaliśmy w naszym najnowszym raporcie na temat niewypłacalności – wskazując na większe ryzyko wystąpienia efektu domina u dostawców, podczas gdy ogólna liczba niewypłacalności stale rośnie.
- Szerokie odbicie w I kw. (r/r), największe przypadki w USA. W I kw. większość regionów przyczyniła się do odbicia głównych niewypłacalności w ujęciu r/r, z wyjątkiem regionu Centralnego i Wschodniego. Największym wzrostem wyróżnia się Ameryka Północna (+15 przypadków r/r do 18), wyprzedzając Europę Zachodnią (+4 przypadki r/r do 40) oraz region Azji i Pacyfiku (+3 przypadki r/r do 21). Ranking pozostaje taki sam, patrząc na ostatnie dwa kwartały łącznie, z Ameryką Północną (+21) przed Europą Zachodnią (+7) i regionem Azji i Pacyfiku (+7). Europa Zachodnia jest bliska zarejestrowania połowy globalnej liczby z 86 przypadkami na 177, podczas gdy region Azji i Pacyfiku (43) pozostaje na drugim miejscu, z kolejną partią przypadków w sektorze budowlanym w Chinach. Jednak Stany Zjednoczone zastąpiły Chiny na podium największej liczby niewypłacalności z 6 z 10 największych niewypłacalności w I kw. 2023 r. – i 10 z 20 największych.
- Handel detaliczny i budownictwo: najbardziej dotknięty sektor od IV kw. 2022 r., w szczególności w Europie Zachodniej. Trzy sektory, które w największym stopniu przyczyniły się do globalnej liczby, to budownictwo (13 przypadków w I kw. 2023 r. po 19 w IV kw. 2022 r.), handel detaliczny (odpowiednio 16 i 14 przypadków) oraz usługi (odpowiednio 7 i 10 przypadków). Niewypłacalności firm o obrotach przekraczających 1 mld EUR odnotowały najwyższą kwartalną liczbę od 2020 r., z 10 przypadkami w I kw. 2023 r. (w porównaniu z 5 średnio kwartalnie w 2022 r. i 6 w 2021 r.), głównie w usługach (3) i handlu detalicznym (3). W I kw. 2023 r. liczba niewypłacalności pozostaje niemal taka sama dla firm o obrotach od 50 do 100 mln EUR (39 przypadków) niż tych o obrotach od 100 mln EUR do 1 mld EUR (40) – w IV kw. 2022 r. było to odpowiednio 46 i 40 przypadków. Budownictwo wyróżnia się największą dotkliwością pod względem obrotów (średnio 1850 mln EUR) w ciągu ostatnich 4 kwartałów, wyprzedzając sektor motoryzacyjny (1280 mln EUR), farmaceutyczny (770 mln EUR) i detaliczny (710 mln EUR).
* Niewypłacalności obejmują niezdolność do regulowania zobowiązań wobec dostawców, skutkującą upadłością bądź którąś z form postępowania restrukturyzacyjnego. Wiążą się z brakiem środków na pokrycie zobowiązań u dostawcy, powodując efekt domina – ich kłopoty z płynnością.

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.